Ingen tvil om at Opel satte en støkk i konkurrentene på elbil-fronten med sin Ampera-e med rekkevidde på over 500 kilometer uten lading. Dette er et drøyt stykke lenger enn alle andre det er ”naturlig å sammenligne med”, og fullt på høyde med det beste selv Tesla (i en helt annen prisklasse!) kan prestere.
Den som kommer nærmest i øyeblikket, er Renault som nå øker rekkevidden for Zoe til 400 kilometer.
Hyundais nye spennende Ioniq leverer 280 kilometer, men koster til gjengjeld minst 90 000 kroner mindre enn Ampera-e. Og så er det e-Golf da, selvsagt, som nå leverer 300 kilometer rekkevidde, og er en favoritt hos veldig mange.
Nå er det å tilføye at den virkelige rekkevidden for disse bilene neppe er verken 500, 400, 300 eller 280 kilometer, selv under ideelle forhold.
Noe kortere blir det, avhengig av strømforbruk i tillegg til fremdrift, kjørestil, temperatur og værforhold, samt belastning i bilen.
At Ampera-e leder kappløpet klart, er det likevel ikke tvil om. Bilen selges foreløpig til 330 000 kroner, og kontraktene hagler inn hos forhandlere og importør som smiler mer og mer. Det ymtes jo om at den virkelige prisen blir enda litt lavere når bilen omsider kommer på nyåret. Interessen er i alle fall glødende!
Glødende er det også hos Hyundai-forhandlerne, som skriver så blekket spruter av kontrakter på sin nye elbil Ioniq. Mens Opel ikke vil ut med noe tall, så bekrefter Morten Brusletto hos Huyndai-importøren at de første tusen Ioniq-kontraktene for lengst er passert!
Blir disse to modellene et comeback det virkelig smeller av på det norske markedet for to merker som har hatt sin andel av motvind?
Det alle er mest spente på nå, er hvem som vil ta opp Opels utfordring på rekkevidde først i de folkelige prisklassene, for det er jo her volumet vil ligge i fremtiden – også med ren eldrift?