Husker du denne? En av Renaults mest ikoniske bilmodeller, Renault 16, solgte nesten 2 millioner biler, og ble kåret til Car of The Year i 1966, bl.a. foran Rolls-Royce Silver Shadow.
Med sine unike interiørløsninger var dette den aller første virkelige flerbruksbilen.
Renault 16 fikk suksess fordi bilen var en helt ny biltype. Den var en mellomting mellom stasjonsvogn og vanlig sedan, også kalt hatchback, men var med sine meget fleksible interiørløsninger aller mest den første virkelige flerbruksbilen som kom.
Modellen vant raskt hjertene til franske familier som var på jakt etter en moderne og innovativ bil med høy komfort og allsidige bruksegenskaper.
Den nye kombikupé-varianten hadde en original karosseriform basert på et «to-modul design», inkludert en topphengslet bakluke for enkel tilgang til bagasjerommet. Modellen kombinerte funksjonalitet med et elegant utseende. Den hadde firesylindret motor, skivebremser på alle hjul og seks sidevinduer (for øvrig i likhet med suksess-modellen Renault 4). Dette var den perfekte familiebil.
Pierre Dreyfus, Renault-sjef 1955-75, ønsket å skille seg ut fra sine rivaler.
– Vi må tenke nytt. Biler trenger ikke bare være fire seter og et bagasjerom lenger. Vi må se på bilen som en enhet, het det.
Resultatet ble altså Renault 16, en radikal bil tegnet av Gaston Juchet og «velsignet» av Dreyfus, som spådde at dette ville være “en bil for familier tilpasset det moderne forbrukersamfunnet”.
Renault 16 var en krysning av en stasjonsvogn og en kombi, og hadde en design som var både nytenkende, allsidig og traff en tidsepoke svært godt.
Kupèen kunne lett omgjøres for å dekke flere ulike behov og den hadde en bagasjekapasitet mellom 346 l og 1200 l, takket være det flyttbare, nedfellbare bakre passasjersetet. Fra starten var Renault 16 en gjennomtenkt familiebil som var fundamentalt forskjellig fra andre bilmodeller.
Tekniske egenskaper
Renault 16 markerte seg med moderne utstyrsspesifikasjoner. Forhjulstrekk var ikke spesielt vanlig på denne tiden, og Renault snudde motoren, slik at girkassen var lengst frem. Dette medførte også at bilen fikk rattgir.
Motoren, girkassen og topplokket var laget av aluminium og produsert ved hjelp av trykkstøpprosess.
Fra 1968, med TS versjonen (Tourisme Sportif), ble en rekke nye innovative funksjoner standard, inkludert avriming i bakrute, ekstra iode frontlykter, to-trinns vindusviskere og et bakspeil med dag/nattdemping.
I 1969 fikk Renault 16 ryggelys, sammen med el. vindusheiser foran, elektrisk soltak og skinninteriør.
Fra 1973 til 1980 var R16 tilgjengelig med en 93 hk TX-versjon der toppfarten var 175 km/t. Utstyr som sentrallås og moderne setebelter var innovative funksjoner som bidro til å forbedre kvalitetsfølelsen ytterligere på Renault 16. Den innholdsrike utstyrslisten gjorde Renault 16 til en prestisjebil.
I løpet av Renault 16s levetid ble det solgt hele 1 851 502 biler.