Renault Zoe: Lett å forstå at denne er populær!

Da har jeg endelig hatt mitt første møte med Renaults elbil-suksess Zoe i 2020-utgave. Denne sjarmerende lille bilen er blitt et veldig synlig innslag i norsk trafikk, med sterke salgstall helt siden den kom på markedet i 2012.

Nå er den her i tredje generasjon. Rekkevidden er blitt mye lenger, og lading er ikke lenger noen utfordring. Nå tar den hurtiglading opptil 50 kW (likestrøm), og med Type 2-kontakt tar den også 22 kW på vekselstrøm. Dermed burde den siden av saken være i orden en gang for alle.

For de fleste Zoe-eiere vil uansett det aller meste av lading skje på hjemmelader.

Renault Zoe er bestselger

Det du kanskje ikke vet, er at dette er Europas mest solgte elbil, og med alle forbedringene på 2020-modellen tyder alt på at den vil beholde den posisjonen.

Javel, det selges mye mer store og dyre elbiler i Norge, men så var det dette med Norge i forhold til resten av verden igjen, da. Du skal ikke veldig langt sør for Færder før det er små og rimelige biler som styrer løpet. Derfor er dette bestselgeren.

En design som treffer de fleste hjemme er en av bilens sterkeste sider.

Kvikk og smidig

For Renault Zoe er en liten bil, litt under 4,10 m lang og 1,79 m bred. Høyden er 1,56 m, og akselavstanden 2,59 m. Egenvekt er 1.502 kg, tillatt totalvekt 1.998 kg, og tilhenger kan du glemme.

R135 motoren har en effekt på 135 hk, og et dreiemoment på 245 Nm. Toppfarten er oppgitt til 140 km/t, og i trafikken er bilen meget kvikk og smidig, med den friske akselerasjonen som kjennetegner elbilen.

Som nevnt er lading ikke lenger noe som er spesielt utfordrende på Zoe. Med en hjemmelader på 16 Ampere kurs oppgis en ladetid (0-80 %) på drøyt 20 timer. På en AC 22 kW ladestasjon går det samme på 3 timer – og med DC hurtiglader 50 kW snakker vi omtrent 70 minutter ladetid, ifølge importøren.

Les også: Moroklumpen fra Renault

Stilig interiør

Renault Zoe er perfekt som familiens nr. 2-bil, men den er i tillegg et greit valg for par uten barn som også kan tenke seg å ferdes litt utenfor hjemdistriktet. Weekend-bagasjen er det god plass til i et overraskende stort bagasjerom. Bakseteplassen er det litt verre med, særlig når det gjelder beinplass. Barn sitter nok greit her, om de ikke er for store, men noen familiebil er dette altså ikke.

Utvendig ser bilen stort sett ut slik den har gjort mer og mindre siden den ble lansert. Det som skiller mest fra forgjengeren her, er de nye lyktene, den mer markante grillen og nye baklys.

Inne i kupéen har det skjedd store ting med materialvalg og opplevd kvalitet, og interiøret gir nå et stilig inntrykk, med praktiske løsninger og fint detaljarbeid. Det er brukt resirkulerte materialer i blant annet setetrekkene, i godt samsvar med det grønne skiftet.

Bagasjerommet overrasket positivt – her var det atskillig mer plass enn ventet.

Zoe med WLTP-rekkevidde 395 km

Bilen jeg prøvde var toppmodellen, en Edition One. Dette betyr større motor med 135 hk, og det betyr en generelt bedre utstyrt bil med skinnseter, førersete med justerbar korsryggstøtte og Bose lydanlegg med subwoofer. Da står det 304.900 kroner på prislappen, og med en WLTP-rekkevidde på 395 kilometer har nok importøren sine ord i behold når man påberoper seg å være den som leverer mest rekkevidde for pengene.

Les også: Renault 16: 50 år siden den første flerbruksbilen kom

Brems litt likevel

Nytt er ellers at bilen nå har fått B-modus, som i praksis betyr at du mer og mindre kan kjøre med én pedal: Når du slipper opp gasspedalen bremser bilen markert. Min opplevelse med dette systemet i bykjøring var at jeg nesten ikke behøvde å bruke bremsepedalen. Dette får meg til å minne om hvor viktig det er nettopp å bremse kraftig av og til for å redusere rustdannelser på bremseskivene. Det siste er et problem mange sliter med, både på fossile biler og elbiler.

Baksetet er mer beskjedent, men vi snakker altså om en småbil.

Vinterens verste møkkavær

Toppmodellen jeg kjørte var rikt utstyrt med førerassistansesystemer – blindsonevarsling, filvarsling, parkeringshjelp og alskens kameraer. Vær obs på at dette ikke er standard på alle utstyrsnivåer, og dem er det fire av. Det starter med Life fra kr. 249.900,- og ender – via Zen og Intens – med Edition One.

Da jeg prøvekjørte bilen, var jeg så «heldig» å treffe på vinterens verste møkkavær hittil. Regn og sludd i kombinasjon med noen få kuldegrader ga skikkelig slapseføre mange steder – men også såpeglatte veier der underkjølt regn hadde fått overtaket. Min Renault Zoe taklet forholdene upåklagelig, selv om jeg hadde noen slitsomme stunder med å komme opp en speilglatt bakke i Kristoffer Robins vei i utkanten av Oslo.

God informasjon

Det dagen ble anskuelighetsundervisning i, var hvordan det går med rekkevidde og strøm når det er kaldt og krevende kjøreforhold. Da jeg startet kjøringen inne i en oppvarmet salgshall på Åssiden, sto det 347 km på rekkeviddedisplayet. Så var det ut i kaldt vær, med den effekten dette straks har på el-systemet. 140 kilometer senere sto det 147 km som rekkevidde. Dette stemmer godt med forhandlerens egen opplysning om at jeg under de rådende forholdene måtte regne med at reell rekkevidde var rundt 250 kilometer. Veldig bra informasjon!

Zoe en vinner

Renault Zoe synes jeg er en vinner i sitt segment. Først og fremst er den ganske overlegen på rekkevidde blant små elbiler, dernest har den en design og en sjarme som mange faller for.

Størrelse, effekt og manøvrerbarhet gjør den til en perfekt bybil, og den har både bagasjeplass og veiegenskaper som duger til litt lengre turer. Og skal man på ukjente veier, kan jeg bekrefte at navigasjonssystemet med den store, fine skjermen også fungerer upåklagelig.

Sjekk også ut MY Renault-appen!

Det er mye godt å si om den store skjermen.

Følg og lik oss: