Renault har hatt betydelig suksess i Norge med kompakte Zoe, i et elbil-hungrende marked. Leveringsdyktighet har ikke minst vært en viktig suksessfaktor.
Nå er ny modell her med mange forbedringer. Den viktigste er at med 52 kWh batteri oppgis den nye og strengere WLTP-rekkevidden til 395 km, og da begynner det jo å svinge for alvor.
Ifølge et litt originalt regnestykke er Renault Zoe dermed den elbilen som gir mest rekkevidde for pengene. Ifølge importøren har bilen en pris på kr. 632,- pr. kilometer rekkevidde, regnet ut fra Zoe Life med 15 tommers hjul.
Med sånne biler er det håp, Renault!
Life er for øvrig grunnmodellen, og den har en prislapp på 249.900 kroner.
Nye Zoe kommer for øvrig med ytterligere tre utstyrsnivåer – Zen, Intens og Edition 1, til henholdsvis kr. 274.900,-, 294.900,- og 304.900,-.
Bilen lader opptil 22 kW med AC og 50 kW DC, og det følger med ny portabel ladekabel for IT/TN-nett.
Zoe har ellers fått nytt interiør og nytt instrumentpanel, og på utstyrslisten ellers står for eksempel trådløs mobillading, LED-lys, nøkkelkort, parkeringshjelp, «one-pedal» kjøring, fjernlysautomatikk, elektronisk parkeringsbrems og nytt multimediasystem. Hva som følger med, er avhengig av utstyrsnivå.
Renault-konsernet har vært en pionér på utvikling av elbiler i Europa, og vil i 2022 ha et utvalg bestående av åtte elbiler og tolv elektrifiserte modeller. De helelektriske bilene vil dekke konsernets hovedsegmenter og representere 20 % av utvalget.