Saab – slik ble det bil fra flyprodusenten

111-saab-9-5-press-1080-720
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Svenska Aeroplan AB – Saab – ble startet i Linköping på 1930-tallet for å bygge opp Sveriges luftforsvar. Etter krigen måtte de finne mer å gjøre, fordi landet ikke trengte 200 nye kampfly enda en gang, så ingeniørene ville lage en (folke)bil, av alle ting.

Bildet øverst: Fabrikkens siste forsøk på å slå seg inn på det moderne markedet ble ikke lønnsomt, modell 9-5 ble bil-Saabs svanesang. Flyfabrikken lever videre.

Av Stein Bekkevold

Akkurat som Volvo på 1920-tallet kom fra et industrikonsern – kulelager-fabrikken SKF – kom Saab-bilene 20 år senere fra en av Europas større flyfabrikker.

Den første studien var Ur-Saab – Projekt 92001 og X9248. Saab bygde fire prototyper. Dette ga produksjon av modell 92 med start i 1949. Bilen kaltes Ur-Saab, og står nå i Saabs Bilmuseum i Trollhättan. Den ble utviklet av 16 personer ledet av flyingeniør G Ljungström og designer S Sason. Den ble kalt 92 da dette var neste nummer etter skolefly 91 Safir.

Ur-Saab var glatt og hadde lav luftmotstand – men noen løsninger var upraktiske. (Alle fotos: Saab)

Fire prototyper

Målet var å lage en folkebil a la Opel Kadett, VWs Boble, DKW og Adler. Den skulle ikke koste mer enn 3200 SEK.

B Bjurströmer, konstruksjonssjefen, laget en skisse i skala 1:25 – og satte akselavstand til 2,75 meter og ytre lengde 4,5; 92´an skulle være en skall-konstruksjon – noe fly-divisjonen behersket; den skulle ha 50 % mindre luftmotstand enn vanlig – dette kunne også Saab; største vekt skulle være 800 kg; bilen skulle ha tverrstilt totaktsmotor og forhjulsdrift.

Valget av bakhengslede dører ble tatt av Ljungström – for ikke å skade dører ved kjøring ut og inn av garasje (!). Saab laget fire prototyper, 92001 til 92004, før de kom med en produksjonsklar modell i 1949.

Saab 96 var teknisk ny i forhold til 92 og 93 og fikk en V4 fra Ford.

Bildeler og inspirasjon

Utviklingen skulle ha skjedd i prøveverkstedet, men de var opptatt med Safir og trafikkflyet Scandia. Derfor fikk andre verksteder jobben, de hadde mindre å gjøre. Utviklerne kunne lite om bil og bare to hadde førerkort. De måtte lære alt – men måtte også holde prosjektet hemmelig.

Studier ble gjort hos Nyköpings Automobilfabrik, men der bare monterte de karosserier på chassis, og Saab fikk ingen nyttig informasjon. De måtte lære mye på egen hånd: Like ved flyfabrikken i Linköping lå en avfallsplass med bildeler og inspirasjon. Saab kjøpte også biler de studerte, DKW, Hanomag 1/3, Kadett og VW.

Lav Cd

Saab 92 var aerodynamisk, med en Cd på 0,30. Karosseriet ble presset av hel stålplate – så skar de ut for dører og vinduer. Full produksjon startet i desember 1949. Alle var av type Deluxe. En Standard ble annonsert, men ingen ville ha den.

Motoren var totakts, vannkjølt tosylindret med 764 cc slagvolum og 25 hk (19 kW). Den kom fra DKW, og ga toppfart 105 km/t. 92 ´an hadde tre gir, 1.gir var usynkronisert. Girkassen hadde frihjul.

Fjærene var torsjonsstenger. Saabs rallyhistorie startet like etter at 92 ble lansert, da den ivrige ingeniør Rolf Mellde deltok i Det svenske rallyet og ble nummer to i klassen….

Type 99 var Saabs forsøk på å komme med noe helt nytt, den solgte godt en lang stund. Variant 9-3 ble også populær, særlig som turbo-kabriolet – i California.

V4 fra Ford

Modellen ble senere fornyet, og ble til Saab 93. I 1960 kom versjon 96. Den ble bygget fra 1960 til januar 1980, og erstattet 93. 96 hadde todørs karosseri med fire seter, og fikk først en totakts tresylindret motor. Etter 1965 kom en firetakts tysk V4 (Ford Køln). Bilen fikk større og mer lettlastet bagasjerom og større bakrute. Fronten ble forlenget for den nye Køln-motoren. Front- og bakvinduer ble forstørret i 1968.

Saab 99

  1. april 1964, på Gudmunds dag, startet Prosjekt Gudmund etter lang planlegging. Saab ønsket seg en større bil for å få salg utenfor 96-markedet. 99 var designet av Sason, karosseriet ble delvis utviklet i fly-divisjonen, og bilen ble vist i Stockholm høsten 1967. Den første testbilen ble bygget ved å sage en 96 langsetter og utvide den 20 cm – dette ga Paddan – for testing av den nye mekanikken.

99´an ble også bygget av finske Valmet fra 1969 og utover. En firetakter var ønsket, og valget ble en Triumph 1,7 liter (senere 1,85). En tredørs stasjonsvogn var planlagt men ble aldri bygget. Etter 99 kom jo 900 og så 9-5, men så var det over og ut – Saab tjente aldri noe særlig på bilene…

Les også: Hanomag – den glemte tyske

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com