En sportsbil som nesten alle andre enn hete entusiaster som Åse Kleveland har glemt er vel Saab Sonett – som kom i tre-fire varianter. Vi ser på saken:
Av Stein Bekkevold
Toseteren Saab Sonett ble bygget mellom 1955 og 1957 – og mellom 1966 og 1974. Den har motorer og annet felles med Saab 93, 95 og 96 fra samme perioder.
Bilen var tenkt for eksportmarkedet i USA, og ble bare unntaksvis solgt her hjemme. Prototypen, Sonett I, var en toseters, lettvekts, åpen roadster-racer som ti år senere ble til modellene II, V4 og III.
Bakgrunn
På 1950-tallet formga ingeniør og bilentusiast Rolf Mellde, sammen med tre andre svensker, en toseters roadster-prototype i en låve i Åsaka ved Trollhättan. Det lille forsknings- og utviklingsprosjektet hadde et budsjett på fattige 75 000 kroner, og ble kjent som Sonett, fordi Mellde skal ha sagt «Så nätt hon är» da han så prototypen. Det tror vi hva vi vil om …
Som en kule
Sonett ble også kalt Super Sport eller Saab 94 da den ble vist i 1956 på Stockholms Bilsalong. Med 93s tyske (DKW) tresylinders 748 cc totakter på 57 hk/42 kW, og et 70 kg lett chassis i aluminium (designer Sixten Sason, han bak Ur-Saab), veide Sonett I snaue 600 kg og skulle gå som en kule.
Med tippet toppfart på 190 km/t, ble den spådd stor suksess i europeiske baneløp – og 2000 enheter var planlagt for 1957. Men så ble selvsagt reglene endret, og levedyktigheten til Sonett I bleknet. Bare seks ble laget mellom 1955 og 1957, alle med høyreratt for svenskene hadde venstrekjøring ti år til.
Fort med prototype
Sonett 1 hadde håndbygget karosseri av glassfiberplast, og ble referansemodell for de fem andre. Dette er ekstremt sjeldne biler, bare få finnes – noen i USA og en i Sverige, den du kan se i Saabs museum i Trollhättan. Med denne slo rallymester Erik Carlsson høsten 1996 den svenske rekorden for motorer under 750 cc og klarte 159,4 km/t – i den restaurerte Sonett I – prototypen!
Med stor undring
Tidlig på 1960-tallet foreslo B. Karlström (MFI) og W. Kern (MIT) å lage en toseters roadster med Saab-deler og totaktsmotor “Shrike”. To prototyper kom: Saab MFI 13 av Malmö Flygindustri, og Saab Catherina av Sixten Sason.
Etter justeringer ble MFI 13 satt i produksjon (28 enheter) i 1966 som Sonett II, ved ASJ (AB Svenska Järnvägsverkstäderna) i Arlöv. Internt het bilen 97´an.
Vi som da jobbet med flyene Saab 105 (business og skole) og jagerbomberen AJS 37 Viggen fulgte alt med stor undring …
Sonett III
Ytterligere 230 enheter ble bygget i 1967, men fordi totaktsmotoren ble stadig mer ugunstig, byttet man til Ford Kølns V4-motor (som i Saab 93/95) i 1967, og bilen ble til Sonett V4.Bortsett fra motor og drivverk, deler Sonett II og Sonett V4 mye av delene.
Den ekstra vekten krevde forsterkning av alt under skallet, og hjulene var en halv tomme bredere. Omtrent 50 prosent av disse bilene har overlevd, de står oppstallet i museer, hos samlere og andre entusiaster.
I 1970 ble Sonett V4 stylet om til Sonett III, etter skisser av Sergio Coggiola, justert av Gunnar A. Sjögren for å passe Sonett II-chassiset uten altfor dyre endringer i produksjonen.
Og dett var dett …
Bildene viser den hvite prototypen som Erik «På taket» Carlsson satte rekord med, og den siste produksjonsmodellen Sonett III, vi lånte bildene fra Saabs gedigne Museum.