Sånn ble det sportsbil – og det startet med MG

456641128_488524380594078_2963081423929751766_n
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Før bilen hadde vi hest og kjerre. En toseters sportsvariant – en engelsk gig – var kanskje forløperen til den motoriserte sportsbilen – og først av alle disse var MG.

Bildet øverst: En nyyyydelig Jaguar C. Du snakker! (Foto: Jaguar)

Av Stein Bekkevold

I bilens barndom tenkte få at kjøretøyet også kunne bli noe man koste seg med på fritiden. Biler ble laget av seriøse herrer for seriøs transport. Men så: Gamle herr Morris – han med småbilene – hadde i butikken Morris Garage i Oxford en driftig salgssjef som het Cecil Kimber.

Denne kvikke herre ante at det yngre publikum – rett etter at første verdenskrig endelig sluttet i 1918 – sikkert ville ønske seg små og lette tosetere med en liten, sparsom og kvikk bensinmotor, og frese fram på engelske landeveier der de før dro på tur med tohjuls, toseters hestekjerrer – gigs.

Kimber fikk rett. Og gamle Morris må få ros for å ha latt den ivrige selger slippe til. Til overmål tegnet selgeren selv den første modellen.

Slike doninger – gigs – moret engelsk ungdom seg med før sportsbilene kom. (Foto: Heritage Museum Archive)

Kinesisk videreføring

Verdens første sportsbil sto snart klar, og ble kalt MG – Morris Garage. Ikke mer fancy enn det. Bilene solgte godt, og snart kom andre fabrikker etter. MG ble mest kjent for åpne tosetere, men lagde også sedaner og kupemodeller.

Senere ble navnet også brukt på sportsversjoner av andre modeller i konsernet. Merket sluttet å produsere biler da MG Rover gikk konkurs våren 2005, men navnet ble – opportunistisk nok – videreført som MG Motor, av kinesiske Nanjing.

Her ser du den første MG, Midget – med chassis fra Cowley, neste bilde. Den hvite er en mer aerodynamisk MG. Suksessen var sikret. (Foto: Morris Archives)

Abingdon

De første MG´ene ble bygd på smale Morris familiebiler, og fikk karosserier bygget av Car Bodies i Coventry, montert i Alfred Lane i Oxford. Snart ble salget så stort at de (i 1925) flyttet til Bainton Road, og delte lokaler med Morris’ radiatorfabrikk.

Selskapet vokste videre – med Kimber som sjef – og i 1927 flyttet de igjen, nå til egen fabrikk i Cowley, Oxford, like ved Morris’ hovedanlegg.

I 1928 var MG blitt så stort at Kimber mente det burde få egen identitet og M.G. Car Company Limited ble etablert – i mars dette året. I oktober 1928 stilte de for første gang ut MG alene, på utstillingen i London.

Firmaet gikk tomt for fabrikkplass enda en gang, og leide en gammel skinnfabrikk i Abingdon, der de holdt til helt til 1980.

Men i takt med den generelle nedbyggingen av engelsk industri forsvant også de fleste bilfabrikkene, også MG – og Morris.

Tidlig

En haug andre ildsjeler kastet seg på karusellen, og verden fikk i hundre år se en strøm av nye morosaker. Ikke mange overlevde, men Mazda driver fortsatt på, med kjappe MX-5 som til nå er bygget i over en million eks!

Toyota ser ut til å være mer glad i større GT-vogner, og ellers hånd-bygger entusiaster rundt i verden – ikke minst i England – større eller mindre serier der (aluminium)ramme påskrudd glassfiberplast er poenget.

Og ikke glem gode gamle Chevrolet, inne i sin ørtende årgang av fabelaktige Corvette – alltid sikler vi over dem …

Les også: Ikke så lurt – bil av glassfiberplast

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com