Sånn ble det sportsbiler

Mazda MX5 Stein Ivar Bekkevold-5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Var det en selvfølge at bilfabrikkene på 1920-tallet begynte å bygge små toseters sportsbiler? Absolutt ikke. Hvor kom ideen fra? Jo, fra salgssjefen hos Morris. Bilene ble en stor suksess, og andre kastet seg kjapt på karusellen.

Bildet øverst: Verdens mest solgte sportsbil heter MX 5 og kom nylig i en jubileumsutgave, her ekstatisk kjørt av skribenten … (Foto: Egil Nordlien)

Av Stein Bekkevold

Da den fremsynte sykkelbygger og bilfabrikkeier William Morris, etter enorm suksess med små, rimelige familiebiler, i 1919 fikk laget et lengre chassis og satte nye karosserier på dem – nå for fireseters familiebiler som Cowley og Oxford – ville salgssjef Cecil Kimber sette et lett to-seters karosseri på samme lange ramme.

Han kan ha fått ideen fra unge adeliges moro med kjappe, ultralette toseters og tohjuls hestevogner – kalt gigs – som raste frem på Englands smale veier og gjorde livet utrygt for gående – og for nervøse syklister på ustø doninger – de høye med ett bittelite og ett enormt hjul. Kimber skapte MG Number One – MG er Morris Garage, avdelingen han startet og var sjef for – og resten er historie.

Over 60 år senere ville MG prøve en ny vri for å revitalisere seg, og MG F så dagens lys. Men den ble ingen suksess, det ble derimot Mazdas satsing på noe nesten helt likt.

Deres MX5 kom til verden fordi utviklingssjef M Yamamoto på 1980-tallet møtte journalist B Hall i California. Hall jobbet i bladet Motor Trend, og ba Mazda lage noe a la MG F, altså en ekte sportsbil. Yamamoto tente på ideen. Mazda laget bilen, resultatet ble en million solgte av deres lille, lette og dynamiske sportsvogn. MX5 var født – og i 2020 fylte den 30 år!

Det var ikke tilfeldig at den første Mazda MX5 ble som den ble, den var formgitt i England og lignet svært på denne snertne MG F; ingen salgssuksess men en vaskekte roadster. (Foto: MG)

California

Mazdas designsjef Mark Jordan fikk jobben. Han drev deres California-studio, og laget skissene. Amerikanerne ville – med skråblikk på MG F – lage en klassisk toseter med motor foran og bakhjulsdrift. Men japanerne ønsket forhjulsdrift – eller midtmotor med bakhjulsdrift – det siste var akkurat det Toyota senere valgte for MR2 …

Prosjekt Mazda US Duo 101 vant, og fra august 1984 kunne den prøvebygges. Og det ble gjort nettopp i England, toseterens fødeland. Verdenskjente IAD i Worthing fikk jobben. Så Mazda MX-5 er en amerikansk-engelsk sportsbil med japansk sans for teknikk og kvalitet. Hva IAD er? International Automotive Design. Godt kjent av alle bilingeniører.

IAD gikk hardt inn for at modellen, som da het V705, skulle få styling-elementer fra roadstere som MG og Lotus. De bygde en godt balansert prototyp i fiberplast med en forsiktig Familia-motor på 1400 kubikk – modell Familia het jo også 323; vekt-fordelingen var 50:50. Også resten av bilen kom fra Mazda. I 1985 tok de modellen til California og kjørte den rundt; den vakte stor oppmerksomhet – noe Mazda merket seg. I januar 1986 ble prosjektet godkjent, nå som Model P729. Den skulle ferdigstilles for produksjon i Hiroshima.

Mazda bestilte umiddelbart fem muler fra IAD. En mule er en prototyp 99 % lik den ferdige bilen. IAD jobbet med dem et par år, og kjørte også krasjtester. Da prosjektet var modent, ble det overført til Japan og satt i produksjon.

Dette er en tidlig MG sportsbil: Old Number One, verdens aller første toseters roadster … Modellen ble tegnet av salgssjef Cecil Kimber og godkjent av høvdingen, W. Morris. MG står for Morris Garage. (Foto: MG)

Bare én konkurrent

Da MX5 ble lansert var små roadstere nesten historie. Alfa Romeo Spider var vel den eneste sammenlignbare volummodellen. Et tiår tidligere fantes det en rekke – som MG B, Triumph TR7, Triumph Spitfire og Fiat Spider.

Karosseriet til MX 5 er en lett skallkonstruksjon, med underrammer foran og bak. Bilen har et langsgående fagverk, en ramme kalt Powerplant Frame (PPF), dvs en stiv forbindelse mellom motor og differensial – som gjør bilen kjapp og sikker å kjøre.

Noen modeller har begrenset-slipp-differensial, alle har ABS-bremser. Med 50:50 vektbalanse har bilen nøytral styrerespons. Det er lett å få kontrollert overstyring, dette gjør MX5 populær for løp.

Den har vunnet priser som Wheels Magazine’s Car of the Year 1989, 2005 og 2016; Sports Car International’s “Beste sportsbil på 1990-tallet” og “Ti beste sportsbiler gjennom tidene”; 2005–2006 Årets bil Japan; og 2005 Den australske bilens år. Og MX5 har stått på Car and Drivers Yearly 10 beste liste 17 ganger!

Produksjonen fortsetter og nye generasjoner kommer, men kjerne-ideen står fast. Det samme gjør dimensjonene og den grunnleggende teknologien, med små fremskritt for hver versjon, samtidig som Mazda trofast holder fast ved grunntanken fra California. Ære være dem for det!

Mer sportsbil: Noe du får bakoversveis av er tyske Wiesmann GT MF5 med en voldsom femliters V10 BMW-motor under all glassfiberen. (Foto: Wiesmann)

MIATA

I 1989 ble nyheten lansert med brask og bram på Chicago Motor Show, under navnet MX-5 Miata. Noe skulle den jo hete. Den ble en stor suksess, og hittil er det altså bygget over en million, til konkurrentenes ergrelse.

En stor suksess altså, basert på en uformell samtale og en journalists ideer. Og på de engelske tradisjonene med MG, AC, Lotus og alle de andre. Og ikke minst på det at en bilgal fyr fra Mazda møtte en like bilgal amerikaner som ønsket seg en ekte, lett toseter a la de MG laget sytti år tidligere – men som Englands nedslitte bilindustri ikke videreførte …

PS

Håndbygde tyske GT-vogner er ingen selvfølge, men brødrene Wiesmann så muligheten. De spesialiserer seg på håndbygde åpne modeller og kupéer. Selskapet ligger i Dülmen, og ble startet av ingeniør Martin Wiesmann og broren Friedhelm, i 1988.

Fabrikken ble stengt i mai 2014 – men etter å ha blitt kjøpt av London-investoren R Berry (som ble adm. direktør), kom de med en ny modell. I sitt forrige liv brukte de BMWs sekssylindrede kraftverk, mens modell MF 5 drives av BMWs rå 5,0-liters V10.

Les også: Vi hadde en gang forgasser

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com