Det er visse ting i livet man antagelig ikke vokser fra. For min del handler det ikke minst om biler – og gjerne raske biler. Selv om det er 50 år pluss siden lisensen var på plass (den gangen som en liten grønn bok), har jeg klare erindringer om til dels svært raske kjøreturer. Mange av dem i store amerikanere der motor hadde mye høyere fokus enn for eksempel skifte av støtdempere, selv om det omvendte nok hadde vært smartere…
Men fortsatt bruser det i hele kretsløpet når jeg synker ned i en bil med potens langt utover det vanlige. Det bruste litt ekstra forleden, da jeg fikk noen dager med nye Renault Megane GT. Dette er virkelig en sviske av en bil – power launch, som gir ekstra kraftig akselerasjon, stivere understell og en del andre tilpasninger som jazzer opp kjøreturen til de grader. Kjøreglede blir nesten et litt kjedelig ord å bruke!
Jeg tilstår at hver kilometer med denne lille blå bomben var en ren og skjær nytelse – og vil være det for alle som har bilinteresse utover gjennomsnittet.
Drivverket består altså av en rekkefirer med 205 hk og en kjapp og myk automatgirkasse. Bilen har firehjuls styring, noe som både er til hjelp ved trang parkering, og ved mer inspirert kjøring der svingene kommer tett.
Interiøret har et tydelig sportslig snitt, med fartsvisning digitalt i senter av den store turtelleren. Dette er etter min mening også den beste løsningen på dette. Head-up display hører med, og en skjerm som følger samme mønster som Tesla, men selvsagt er betydelig mindre. Like fullt er den stor nok til å gi et overlegent kartutsnitt ved kjøring på GPS.
Om setene synes jeg ordet ”supre” er veldig nærliggende. Renault har også klart å gi bilen noen lunde brukbar bakseteplass, og et greit bagasjerom, selv om terskelen bak er noe høy.
For denne moroklumpen forlanger Renault litt over fire hundre tusen kroner, noe som i alle fall er godt under konkurrenter flest.
For Renault, som endelig er på vei oppover igjen i det norske markedet etter lang ørkenvandring, er en modell som Megane GT gull verdt. Ikke fordi så mange kjøper akkurat denne, men fordi den er et glitrende eksempel på hva Renault faktisk også kan. I Megane GT er mye av Renaults sterke motorsport-gener på plass, og bare det borger jo for mye moro bak rattet!
Løp og kjøp!
For å avrunde, minner jeg om at Renault faktisk er en av Europas største bilprodusenter (kniver med Ford om plassen bak Volkswagen), og sammen med Nissan en av de store globalt. Så noe gjør man nok riktig…