Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Satte ny fart på Mercedes-Benz

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn
A 250 Sport (AMG Line), Polarsilber, Interieur Leder Schwarz / RED CUT A 250 Sport (AMG Line), polar silver, interior leather black / RED CUT
A 250 Sport (AMG Line), Polarsilber, Interieur Leder Schwarz / RED CUT
A 250 Sport (AMG Line), polar silver, interior leather black / RED CUT

Siden nylanseringen av A-Klasse i 2012 har Mercedes-Benz hentet langt flere kunder fra andre bilmerker enn noen gang før. Modellen har oppnådd en imponerende bred appell i Norge, og så langt i 2015 har rekrutteringen fra andre merker ligget på over 70 prosent, ifølge Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

– Da vi lanserte nye A-Klasse i 2012 var det mange som for alvor fikk øynene opp for Mercedes-Benz. Denne utviklingen har fortsatt med nær sagt alle nylanseringer siden, men det var med A-Klasse det virkelig startet, sier han.

I tillegg til at nye A-Klasse har rekruttert en høyere andel nye Mercedes-Benz kunder enn sine forgjengere, har den ungdommelige oppgraderingen også sørget for at bilen nå har en betraktelig yngre kundegruppe enn tidligere.

Likevel er noe av det morsomste hvordan modellen treffer forskjellige aldersgrupper ”hjemme”. A-Klasse har også blitt en foretrukket seniorbil for mange, selv om det gjennomsnittlige aldersintervallet av A-Klasse eiere nå er ca. 20 år yngre enn i 2011, ifølge Danielsen.

Det er i hovedsak tre konkurrerende modeller A-klasse rekrutterer fra. Størst andel rekrutteres fra VW Golf, fulgt av BMW 3-serie og Audi A3.

Nylig kom A-Klasse med en ny midtlivsoppgradering. Blant nyhetene er justerbart understell, visuelle endringer og en rekke nye utstyrsmuligheter som for eksempel Apple Carplay.

 

  • Arkiv