Skill snørr og barter!

VW skandalen

Volkswagen, med ”søsknene” Audi, Skoda og Seat, har fått – og får fortsatt – juling så det svir for den mildt sagt triste affæren med utslippsjukset som startet i USA.

Rett og riktig, dette var ille, og ikke VW verdig. Konsernet har lagt seg til de grader flatt, byttet ut toppsjef og omorganisert, og bedyrer at ingen kunde skal bli skadelidende. Dette er bra, men var også eneste farbare vei for å komme gjennom stormen. Og det vil uansett koste VW-konsernet blod, for sårene er dype.

Men når tabloidiseringen blir som sterkest, blir også overdrivelsene størst – og sakligheten minst. Det kastes frem påstander og beskyldninger uten at man bryr seg nevneverdig med å sjekke det faktiske grunnlaget, for denne heksejakten skal man være med på.

Litt edruelighet hadde ikke vært av veien. Det ene oppslaget etter det andre i media, både på papir og nett, går nå langt i å fastslå at ”alle” bilprodusenter har jukset med utslippstallene, og da bør man kanskje ta seg tid til å skille snørr og barter.

I skrivende stund er det så vidt jeg vet kun VW med beslektede merker som faktisk er avslørt for regulært juks med utslippstesting. Ingen annen bilprodusent er ennå konkret avslørt for det samme. Jeg sier ikke at det ikke vil skje, for det kan meget godt hende, men ennå er ikke dette tilfellet.

Enn så lenge har alle bilprodusenter i utgangspunktet forholdt seg til gjeldende regelverk for utslippsmåling. Hva annet skulle de ha gjort?

Det sier seg naturligvis selv at forbruks- og utslippstall målt i benk i laboratorier ikke kan være likt tilsvarende tall ved normal dagligbruk av den samme bilen. Derfor burde for lengst dagens målemetode vært skiftet ut med en metode som langt mer realistisk speiler hva man kan forvente at en gitt bilmodell vil forbrenne av drivstoff – og slippe ut av avgasser.

Det er jo en grunn til at motorjournalister over alt i lang tid har gjort et poeng ut av forskjellene mellom oppgitt forbruk fra fabrikk – og hva man selv oppnår ved prøvekjøring. Det som virkelig er forbausende her, er at ingen ser ut til å ha lagt merke til dette – aller minst politikere og andre myndighetspersoner med makt til å påvirke valg av målemetode.

Det er i alle fall historieløst, for å si det forsiktig, når enkelte bastant påstår at ”alle bilprodusenter har jukset med forbrukstallene”. Nei, det er fortsatt ikke bevist at andre bilprodusenter enn VW, Audi, Skoda og Seat har gjort dette.

Det alle bilprodusenter faktisk har gjort, er å oppgi tall for forbruk og utslipp i henhold til den målemetoden de av myndighetene er pålagt å bruke. Og det blir faktisk litt annerledes…

Følg og lik oss:

3 kommentarer om “Skill snørr og barter!

  1. Hetsen har antatt slike dimensjoner at folk bå tror at eiere av VW forure ser noe aldeles forferdelig. På tide at en motorjournalist saklig sjekker fakta her. Dessuten savner jeg intelligente spørsmål vedrørende skandalen.

  2. Importøren antar at løsningen vil ligge i en programendring i bilens software som vil ta anslagsvis 1 til 2 timer pr. bil å gjennomføre. Hvis løsningen er så enkel at produsenten kan komme opp med en slik løsning i løpet av 14 dager (innen 7. oktober) og motorene da møter utslippskravene i alle berørte land og fortsatt bibeholde forutsatt ytelse og forbruk, da må man spørre: hvorfor ble ikke bilene produsert slik fra start? Sparte produksjonskostnader?

  3. Det er ingen unnskyldning for triksing, men myndighetene må ta sin del av ansvaret når de legger opp til testprosedyrer som ikke er relistiske sett opp mot vanlig kjøring og heller ikke har gode nok kontrollmetoder. Man skal dessuten ikke glemme at ingen annen bransje har tatt større hensyn til miljøet enn bilprodusentene. Dagens nyttekjøretøy-motorer har over 90 prosent lavere utslipp enn for 20 år siden, og personbilmotorene ligger ikke langt etter.

Legg igjen en kommentar