Skoda Kodiaq: En diesel jeg skulle levd godt med

Skoda 7
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Dieselbiler begynner å bli veldig sjeldne fugler i norske personbil-prislister, men et og annet unntak lever ennå. Et eksempel her er Skodas store SUV Kodiaq, som jeg nettopp gjorde unna en Trøndelagstur med.

En langtur-ekspress av de sjeldne; her skal du virkelig kjøre langt før slitasjen stopper deg.

Av Frank Williksen (tekst og foto)

For en som bruker bilen både mye og langt jobbmessig, er fortsatt en oppdatert diesel et supert alternativ. Den går billig, har stor trekkraft og er for de aller fleste kjapp nok – med god margin. En moderne dieselmotor med AdBlue er heller ikke noe miljøsvin, langt derifra.

Min prøvebil var en Kodiaq Sportline 4×4 2,0 TDI med 200 hk, og med en pris som starter på 705.000 kroner som 5-seter. Vil man ha plass til sju, øker prisen til 748.400. Kodiaq kan leveres fra en startpris på 611.400 kroner om man nøyer seg med en 5-seters Ambition med 150 hk diesel. Min erfaring med 200-hesteren antyder likevel at man i det siste tilfellet nok kan komme til å savne litt toppeffekt…

Skoda Kodiaq er en klassisk stor stasjonsvogn, en rommelig familiebil.

Gode ytelser

Med den største dieselmotoren og 7-trinns DSG automatgir blir bilen en virkelig langbeint og effektiv turpartner. Her er det kraftoverskudd til å nyte tilbakelent cruising – med krutt mer enn nok i bakhånd til å besørge raske og sikre forbikjøringer når dette er aktuelt. Godt støydempet kupé gjør at man bare sjelden hører motoren, og da stort sett som en hyggelig brumming ved akselerasjon.

Ytelsene er respektable – toppfart 216 km/t og akselerasjon 0 – 100 km /t på 7,7 sekunder.

Utsnitt av et tradisjonelt og funksjonelt førermiljø, der ikke alt fokus er på en enorm skjerm.

680 kilometer

Det aller beste er likevel bilens langturegenskaper. Her sørger en svært velavstemt symbiose av komfort og trygge, forutsigbare kjøreegenskaper for at man virkelig kan gjøre unna de lengste etappene uten farlig utmatting.

Et eksempel: På retur fra Levanger til Svelvik ble det to etapper. Den første gikk fra Levanger til Vinstra vegpark (stopp for dobesøk og en påfølgende wiener i brød). Andre etappe slukte resten av strekningen hjem til Svelvik – totalt 680 kilometer.

I Kodiaq styres mye fortsatt med knapper og brytere, noe som fungerer helt utmerket – og kanskje er mindre distraherende enn omfattende bruk av skjerm til funksjonsstyringer.

0,52 liter på mila

Noen stans for etterfylling av energi var unødvendig, tanken var fylt i Levanger dagen før – og ved hjemkomst Svelvik hadde jeg fortsatt 430 kilometer å gå på!

Og for den som lurer på forbruk: Gjennomsnittsforbruket for turen endte på 0,52 liter på mila, ikke verst for en så stor bil som veier knappe 1.700 kg tom. Effektiv transport var det også – jeg startet fra Levanger 08,25, og parkerte i Svelvik 16.45. Innimellom disse tidspunktene hadde jeg et stopp på 25 minutter, slik at effektiv kjøretid ble 7 timer og 55 minutter. At det gikk såpass greit, skyldtes ikke bare gode kjøreforhold, men mer at det var svært lite trafikk og ikke en eneste forsinkelse som veiarbeid eller lignende.

Bagasjerommet er en av bilens sterkeste sider – kjempestort.

Smarte løsninger

Mens vi er inne på vekter, kan vi jo tilføye at bilen har hele 643 kg nyttelast, kan trekke henger på opptil 2.500 kg og har en rekkeviddevennlig tank på 58 liter.

Ja, og så bagasjerommet, da, som tar 835 – 2.065 liter (som 5-seter). Baksetet er, på godt Skoda-vis, en oppvisning i god plass. Svært få andre matcher dette! Smarte og brukervennlige løsninger er også en Skoda-spesialitet. I denne modellen kommer slikt til uttrykk blant annet med solide kroker til å henge bæreposer på i bagasjerommet, brytere for lettvint nedfelling av baksetene, Isofix-feste også i passasjersetet foran og solgardiner bak.

Baksetet er også en Skoda-spesialitet – det skal godt gjøres å konkurrere med plassforholdene her!

Godt gammeldags

Førerplassen domineres av et virkelig suverent sete, som gir all den støtte man måtte ønske seg – der den trengs. Særlig imponerende er sidestøtten, og høyden på rygglenet med den integrerte hodestøtten. I kombinasjon med rattet, som kan justeres både høyde- og lengdeveis, er det en enkel sak å finne «sin» ideelle kjørestilling.

Førerplassen vil ellers glede de flest fossil-nostalgikere. Instrumentbordet har flere alternative visninger. Dette omfatter også en som frir åpenlyst til dem av oss som ennå ikke er helt klare for å kjøre datamaskiner – nemlig med speedometer og turteller, tank- og temperaturmåler.

Jeg har skrytt mye av førersetet, og slik ser det altså ut.

Letthåndterlig

I tillegg finnes det en ikke alt for stor skjerm for infotainmentsystemet, plassert ikke alt for høyt på dashbordet. Lett tilgjengelig for all nødvendig betjening, som her mest begrenser seg til GPS, radio og bluetooth telefonbruk. Mer enn dette bør kanskje strengt tatt ikke betjenes via skjerm? I alle fall ikke om vi skal beholde det skarpe fokuset på sikkerhet og fokus på kjøringen.

Om å kjøre med Kodiaq har jeg allerede beskrevet litt innledningsvis, men det kan jo tilføyes at bilen i normale kjøremodus byr på meget bra komfort – både når det gjelder støy og fjæring/demping. Letthåndterlig er den også, selv om den er relativt stor.

Skoda har alltid noen smarte løsninger på lur, som her med solide knagger som for eksempel bæreposer kan henges på.

Mye utstyr

Som testbil for media var utstyrsgraden selvsagt høy. Prøvebilen hadde følgende ekstra å by på:

  • Transportpakke med tilhengerfeste, sensorstyrt bakluke, Isofix foran og innvendig speil med USB
  • Vinterpakke med parkeringsvarmer med fjernkontroll, setevarme bak, delingsnett, oppvarmet frontrute og 3-soners Climatronic
  • Barnepakke med dørkantbeskytter, søppelkasse og solgardinger bak
  • Elektriske seter foran med minne
  • Canton Soundsystem
  • Panorama soltak
  • Reservehjul
  • 20 tommer Vega Antracite sommerhjul
  • 19 tommer vinterhjul Conti uten pigg.

– og noen tall:

Motor: Diesel – 4-sylindret rekkemotor med turbo på 2,0 liter med 200 hk og maks dreiemoment 400 Nm ubrutt fra 1.750 til 3.000 omdreininger.

Drivverk: Firehjulsdrift, 7-trinns DSG automatgir. Full pakke av førerassistansesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4,70 x 1,88 x 1,68 m

Akselavstand: 2.79 m

Bakkeklaring: 187 mm

Egenvekt: 1.692 kg

Nyttelast: 643 kg

Tilhengervekt m/brems: 2.300 – 2.500 kg

Dieseltank: 58 liter

Akselerasjon, 0-100 km/t: 7,7 sek.

Toppfart: 216 km/t

Forbruk, blandet kjøring (oppgitt): 0,63 l/mil

CO2-utslipp: 165 g/km.

Pris: Testbil med ekstrautstyr kr. 847.000,- (uten frakt og levering). Samme modell uten tilleggsutstyr og uten vinterhjul fra 705.000 kroner.

Les også: Skoda, Audi og de andre – hvor kom de fra egentlig?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com