Rett og slett en super bybil!

Suzuki Swift hybrid
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

For kort tid siden kom Suzuki-småbilen Swift i ny utgave – nå som hybrid. Den er fabrikkens andre modell med el-drift i tillegg til bensinmotoren (Ignis var først), og med firehjulsdrift har den et kjempesterkt argument mot konkurrentene!

Selv i dyreste utgave, med SafeTech+pakken, ender nemlig ikke prislappen høyere enn 244 900 kroner. En veldig bra pris, i forhold til hva du faktisk får: Adaptiv cruise kontroll, filvarsling, tretthetsvarsling, kollisjonsvarsling og fjernlysassistent inngår i SafeTech+-pakken.

Dette kommer på toppen av et allerede bra utstyrsnivå, med bl.a. LED-lys, nøkkelfri start/stopp og låsing, tonet glass, kopp- og flaskeholdere både i forsetene og baksetet, lys i bagasjerom, USB-, Aux- og 12V ladekontakt i konsoll, Bluetooth, navigasjon og DAB+ radio.

En veldig bra kjørecomputer gir løpende informasjon som lett motiverer den økonomiske bilføreren til å bli enda litt flinkere, og det hele er bra dandert i et tiltalende dashbord.

Suzuki kaller sitt hybridsystem SHVS (Smart Hybrid Vehicle Suzuki). Hjertet i dette systemet er en såkalt ISG (Integrated Starter Generator) med elektrisk motorfunksjon og et litium-ion batteri. Avhengig av batteristatus, hjelper ISG motoren ved akselerasjon eller ved start fra stillstand, og den bruker bremseenergien til å generere elektrisitet og til å lade batteriene.

Bensinmotoren som får hjelp, er en 4-sylindret 1,2 liter med maksimal effekt 90 hk. I vår effekt-bortskjemte tid blir det ikke veldig imponerende ytelser ut av dette – 0-100 km/t går på 12,6 sekunder, toppfarten er 170 km/t.

Men igjen: Dette er en typisk urban bil, best i byer og på kortere turer, og da er effekten mer enn rikelig. Og så har man tilleggsfordelen ved ekstra trygghet når det blir glatt også i byen: AllGrip firehjulsdrift sørger for fremkommelighet der drift på to hjul må gi opp. Et veldig bra system.

Som vanlig er det like greit å se bort fra forbrukstallene fabrikken oppgir. I følge Suzuki skal en Swift SHVS 4×4 klare seg med 0,45 ved blandet kjøring. Jeg endte på 0,62, og bedyrer at jeg slett ikke sto på gasspedalen, men kjørte som normalt. Den forskjellen var i overkant…

Ellers: Overraskende bra innvendig plass også i baksetet, som er best for to voksne. Bagasjerommet er lite (265 liter), og kanten å løfte over er relativt høy. Legger man ned baksetet, blir det 947 liter å gå på.

Med kompakte ytre mål er Suzuki Swift 4×4 SVHS særdeles hyggelig å håndtere i byen og der det er trangt om plassen. Bilen smetter lett og kjapt frem der større biler sliter, og er oversiktlig og lettmanøvrert. Og så har den høyde nesten som en liten SUV – en viktig fordel det også!

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com