Slik velger du en god seniorbil!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

subaru-2

Det er flere som spør meg hva man bør legge vekt på ved valg av bil som ”godt voksen”. Det finnes ingen entydig fasit, til det er det for mange individuelle forskjeller på oss. Men noen generelle grunnleggende råd finnes, og her får du en kortversjon:

Høyde og sikt:

Det er mange gode grunner til at SUV-modeller (og såkalt crossover) øker sånn i popularitet. Disse høye bilene er komfortable å gå inn i og ut av – og som en ekstra bonus får du med den høye sittestillingen også bedre sikt. Og jo rettere/mer loddrett hekken på bilen er, jo enklere er den å beregne – også ved rygging. Dessuten har slike biler ofte god bakkeklaring – fint ekstrapoeng til hytteturen.

Hovedlys:

Som kjent trenger vi betydelig økt lysstyrke for å se like godt ved mørkekjøring etter hvert som årene triller på. I dag er det mye meget godt hovedlys på markedet, også på rimelige modeller. Lysautomatikk i forskjellige versjoner har de fleste nå. Du MÅ ikke ha den mest avanserte versjonen, den som ”masker ut” bilen foran deg fra fjernlyset ditt, men dette er selvsagt det aller beste.

S-MAXAdaptiveLEDheadlightswithGlare-Freetechnology

Jeg sier for min del at bi-xenon er minimum av lyskraft, og en løsning som funker godt for de fleste. Og vil man ha enda mer avanserte løsninger, så finnes altså de!

Automatgir:

Personlig anbefaler jeg sterkt automatgir. Jo eldre man blir, jo bedre er det om man kan redusere antall ”oppmerksomhetstyver”. Og uansett gjør automatgirkassen en bedre og mer effektiv jobb enn jeg og du kan klare ved å vispe rundt på en girspak…

Seter:

Seter nevnes ikke alltid så mye, men er veldig viktige. Dersom førersetet ikke er godt og støtter skikkelig, blir fort en skranglete rygg veldig umedgjørlig, ikke minst på litt lengre turer!

Firehjulsdrift:

Det er mange meninger om firehjulsdrift. Mange hevder dette er unødvendig de fleste steder i landet på grunn av bra vintervedlikehold på greie veier. Igjen blir alderstillegget litt avgjørende for meg. Med årene sniker det seg ofte inn en liten utrygghet, spesielt ved vinterkjøring. Den henger gjerne sammen med at den årlige kjørelengden også går drastisk ned for de fleste etter hvert.

Firehjulsdrift er et glimrende svar på dette – og gir bonus for kjørestabiliteten også i sommerhalvåret, på hytteveier og lignende. En stor og økende andel av alle nye biler som selges i Norge nå, leveres dessuten med firehjulsdrift.

Fossil eller utslippsfri kjøring:

Det er det neste store spørsmålet – skal jeg velge bil med fossilt drivstoff, eller med alternativ drivlinje som elbil, hybrid, ladbar hybrid eller hydrogen?

Den kommer jeg tilbake til i neste omgang!

Har DU synspunkter eller kommentarer om bilvalg, så er du hjertelig velkommen til å lufte dem her!

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com