Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Snakk om megasuksess: 3700 Opel Ampera-e solgt i Norge!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn
Eye-catchers: The new Opel Ampera-e and the Golden Gate Bridge.

Virkeligheten overgår noen ganger fantasien, for jeg tror ikke noen i sine villeste fantasier hadde drømt om den eventyrlige suksessen Opel Norge har hatt med forhåndssalget av sin nye elbil, Ampera-e:

Fire måneder før de første bilene kan leveres til kunde, har norske Opel-forhandlere skrevet over 3700 kontrakter til en samlet verdi av 1,2 milliarder kroner, melder en (forståelig) begeistret adm. direktør Bernt G. Jessen.

Det er vel ingen tvil om at det er bilens overlegne rekkevidde på 520 kilometer, sammen med svært gunstige priser, som har grunnlagt suksessen. Men meget god innvendig plass og stort bagasjerom gjør selvsagt mye i tillegg.

Opel har dessuten fått mange positive tilbakemeldinger etter den internasjonale lanseringen i California forleden. Ikke minst fikk Ampera-e mye ros for god høyde, som både gir god inn- og utstigning og bedre sikt fra førerplass. Et stort pluss for alle oss som ikke synes det er like moro å dette ned i en bil og hale seg opp og ut igjen…

Noe av det mest spennende med salgssuksessen her i landet, er at så mange bilkjøpere har valgt alternative måter å kjøpe bil på – det er solgt biler på Twitter, Linkedin, Facebook og ikke minst på Opels egen bestillingsside bestillampera-e.no.

Elbil-landet Norge er, ikke uventet, først i Europa med lansering av Opel Ampera-e, som altså har hatt en vanvittig salgstakt siden det ble mulig å bestille bilen. Produksjonen har akkurat startet i USA, og foreløpig ser det ut til at 2018 blir det store leveringsåret for den nye modellen.

De første norske kundene ventes å få sin bil i juni i år.

Range champion: The new Opel Ampera-e can cover 520 kilometers (measured in accordance with the New European Driving Cycle) between charges.

Med en lengde på 417 cm er Opel Ampera-e størrelsesmessig en bil i den såkalte Golf-klassen, og den har større bagasjerom enn mange av bilene her med 381 liter. Litium-ion batteriene under dørken har en kapasitet på 60 kWt, og koblet til en 50 kW DC hurtiglader får man 150 kilometer rekkevidde på en halvtime. Opel gir en sterk batterigaranti – maks. 30 prosent svekkelse etter 8 år eller 160 000 kjørte kilometer.

Med en effekt på hele 204 hk og dreiemoment på 360 Nm, skulle det ligge mye kjøreglede latent her i tillegg. 0-100 loves på 7,3 sekunder. Viktigere er mellomakselerasjonen fra 80 til 120 på 4,5 sekunder, som er særlig viktig ved forbikjøringer.

Bilen er ellers proppet med avansert utstyr, helt i tråd med Opels løfter om ”demokratisering av teknologi”.

Jo, Opel er desidert på banen igjen, men det var kanskje ikke så mange som hadde ventet at en elbil skulle bli skyssen ut av skyggenes dal!

Top up: A 30-minute charge at a 50 kW DC public fast-charger will add a further 150 kilometers of range to the Opel Ampera-e (measured in accordance with the New European Driving Cycle).
  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com