Bugatti er et av verdens mest legendariske bilmerker. Det har det mer og mindre vært helt siden italienskfødte Ettore Bugatti etablerte sin bilproduksjon i Molsheim, som den gangen – i 1909 – lå i Tyskland, men som nå er en fransk by, litt sørvest for Strasbourg. Byen har fortsatt Bugatti-fabrikk, men nå for dagens selskap, som er en del av Volkswagen-konsernet.
Bildet øverst: Bugatti T57S Atlantic fra 1936.
Av Frank Williksen
Det er fortsatt de klassiske Bugatti-modellene fra 1920- og 1930-tallet som først og fremst får hjertet til å banke ekstra raskt hos entusiastene. Du behøver heller ikke reise veldig langt – Nord-Europas største private samling av slike klassiske Bugatti-biler befinner seg nemlig i Danmark; i Silkeborg, en veldig hyggelig by i Midt-Jylland.
Sjefmekaniker Nils Hansen er på det øverste bildet i arbeid med å forberede en T51 1932 for et nytt klassisk rally. På bildet under står han med en av utfordringene, en brukket drivaksel.
12 Bugatti
– Det mener jeg nok stemmer, med mindre det finnes noen hemmelige samlinger som jeg ikke kjenner til. Ellers må du til Sveits, der det finnes noen store private samlinger, og selvsagt til Schlumpf i Mulhouse i Nord-Frankrike, bekrefter bilgale Marc Vogel (51).
I det som heter Gubsø Garage har han skapt en eventyrverden som kan lirke frem en tåre i øyekroken hos de fleste bilentusiaster. Den røde tråd – eller kanskje denne i dette tilfellet burde være blå – er altså klassiske Bugatti-modeller, men til husets favorittmerker hører også Ferrari, Alfa Romeo, Porsche og Jaguar. Samlingen omfatter for tiden 12 Bugatti og i alt 30 biler av andre merker.
På dette verkstedet er også “fremmedmerker” hjertelig velkommen, som Benz 1909-modell (øverste bilde).
3.100 kvadratmeter
Her kan du se sjeldenheter av merker som Cisitalia, Delage og Delahaye, noen av dem produsert i svært få eksemplarer.
Selve prosjektet startet i 2017, da Marc Vogel solgte en blomstrende snusfabrikk – V2 Tobacco – til Swedish Match for 300 millioner danske kroner, etter dagens kurs tilsvarende ca. 450 millioner norske. Rundt en tredjedel av salgssummen ble investert i bygningen, som har en gulvflate på 3.100 kvadratmeter.
De kunne litt om bildesign før i tiden også – se bare på denne Delahaye Type 135 av 1939-modell!
Fokus på godt håndverk
– 1.700 kvadratmeter utgjør selve garagen, mens resten er konferansesaler, restaurant og alt som ellers skal til i et konferanse- og eventsenter. For Gubsø Garage er ikke et bilmuseum i vanlig forstand, forteller Marc Vogel.
– Tanken har vært å skape et annerledes event- og konferansehus, med sterkt fokus på godt håndverk – både for biler, mat og den service huset yter, sier han.
Bugatti T37A, 1926.
Møter og events
– Hvordan oppsto egentlig idéen til dette?
– Den oppsto i 2017, etter at jeg i fem år hadde hatt et lite verksted der vi jobbet på klassiske Bugatti-modeller. Interessen for det gamle håndverket var stor, og vi hadde mange besøkende den gangen. Dermed oppsto idéen om å bygge restaurant i forbindelse med verkstedet, slik at besøkende også kunne ha møter og konferanser, events eller rett og slett private selskaper her, legger han til.
Se for deg fører og mekaniker rase av gårde i 160 km/t med denne doningen!
Kopi av Bugatti-fabrikken
– Jeg har alltid vært bilgal, og kjøpte min første bil som 17-åring – en rød Porsche 912 fra 1967. Med etableringen av Gubsø Garage får vi mulighet til å vise frem deler av min store lidenskap, i et senter som samtidig åpner for unike arrangementer for både private og bedrifter, understreker han.
Noe av det veldig spesielle med Gubsø Grage er ellers at både bygning og innredning i verkstedene langt på vei er en kopi av den opprinnelige Bugattifabrikken i Molsheim. Dette gjelder for eksempel takkonstruksjon, arbeidsbenker og lysarmaturer, og setter selvsagt en ekstra spiss på det hele.
En 1934-modell Bugatti T38A går det også bra å hvile øynene på en stund!
Få den til å skinne
Sentralt plassert i bygningen, inntil utstillingshallen, ligger de seks forskjellige verkstedene, som har hvert sitt spesialområde – mekanisk, interiør, platearbeid, karosseri og lignende. Her jobber seks dedikerte og høyst kompetente medarbeidere med å løse de mange utfordringene som kan oppstå med en gammel bil, og få den til å skinne igjen.
I 1934-modellen begynte det virkelig å bli swung over dashbordet også.
Høydepunkter i kø
Da jeg besøkte Gubsø Garage, var en av de viktigste arbeidsoppgavene på det mekaniske verkstedet å klargjøre en Bugatti fra tidlig 1930-tall for deltakelse i nye klassiske løp. Utfordringen var en drivaksel som brakk i et tidligere løp på Sicilia. Og slike drivaksler ligger ikke og venter i reservedelshyllene – de må lages.
I utstillingshallen står bilhistoriske høydepunkter på rekke og rad.
Elegant er bare forbokstaven! Bugatti T57C fra 1938.
Biler kjøpes – og selges
– Hvilken av de utstilte bilene er den mest unike og mest verdifulle?
– Det er flere som kan fortjene den posisjonen, men det får nok bli min Bugatti Type 51. Den er unik fordi den var en del av Bugattis fabrikkteam i 1932, og kjørte sesongen på alle de store banene og med de største førerne på den tiden. Det første løpet den sesongen var for øvrig Albert Divo i Monaco, sier Marc Vogel.
– Er Bugatti-samlingen statisk eller dynamisk?
– Den er dynamisk i den forstand at biler både kjøpes og selges. Noen biler kjøper vi inn for restaurering i verkstedene våre og senere salg. Ellers er det typisk de bilene vi ikke får kjørt nok med som blir solgt. Det er viktig at bilene brukes, sier han.
Trange og krevende arbeidsforhold: Cockpit i en Bugatti T59 fra 1933. Her satt det altså to mann, fører og mekaniker.
«Fylt med røverhistorier»
– Hvor mange besøkende har Gubsø Garage årlig?
– Det er ca. 10.000, og de fleste er danske. Jeg vil tro at rundt 20 prosent er utlendinger. Nylig hadde vi besøk fra både Asia og Australia. Gjestene fordeler seg ganske jevnt på private og firma-arrangementer, og teknisk skole er her to ganger årlig med sine elever, sier Marc Vogel.
Gubsø Garage er altså bare åpen for besøkende etter avtale, og i forbindelse med spesielle arrangement eller events. Blant det som tilbys er for eksempel guidet omvisning, som krever minst 20 deltakere. Den varer ca halvannen time, og er «en blanding av levende fortellinger fylt med røverhistorier, krydret med filmfremvisning om byggeprosessen.»
Noe av det fantastiske med Gubsø Garage, er at arbeidsbenker, takkonstruksjon og lysarmaturer er kopiert fra den opprinnelige Bugatti-fabrikken i Molsheim.
Fryd for øyet
For mindre antall er det mulig å kjøpe billett til events også for privatpersoner. Slike events arrangeres jevnlig hele året, og er annonsert på hjemmesiden til Gubsø Garage. Billettprisene varierer med innhold – fra 150 til 595 danske kroner.
To ting dominerte allerede tidlig bilene fra Automobiles Ettore Bugatti: Vakkert design og stor suksess i racing. Det handlet hovedsakelig om luksusbiler og sportsbiler, som også er de biltypene som generelt høster mest oppmerksomhet. En Type 41 Royale er en fryd for øyet – og allerede den lille Bugatti Type 10 «tapetserte pallen» i sitt første løp. Legendariske Targa Florio vant Bugatti fem år på rad fra 1925 til 1929, og flere Grand Prix- og Le Mans-triumfer kan tilføyes.
Salget av snusfabrikken ga Marc Vogel muligheten til å realisere drømmen.
Siden var det stille …
Andre verdenskrig ble en turbulent periode for Bugatti, og etter at Ettore Bugatti døde i 1947 ble det bare noen få sporadiske og halvhjertede forsøk på å bygge flere biler. Det ble imidlertid bygget to Formel 1 GP-biler i 1956, begge med 2,5 liter 8-sylindret rekkemotor tverrmontert bak føreren. En av dem ble kjørt i Frankrike Grand Prix i Reims i 1956, og siden var det stille. Det opprinnelige Bugatti-selskapet ble nedlagt i 1963.
Eventyrlige biler
Først i 1987 gjenoppsto Bugatti-navnet, denne gang gjennom et italiensk initiativ. Dette ble en relativt kortfattet affære som bare varte frem til midten av 1990-årene.
Virkelig fart i sakene ble det fra 1998, da Bugatti Automobiles ble etablert i Frankrike, som et datterselskap i Volkswagen-gruppen, og med Molsheim som adresse, i likhet med Ettore Bugattis opprinnelige fabrikk. Årene som senere har gått, er fylt med bilmodeller like spektakulære og eventyrlige som de opprinnelige Bugatti-bilene i sin tid var …
(Saken var først publisert på TV2/broom.no)
Les også: BMW M1: Startet M-eventyret med en fantastiskkjøreopplevelse