Renault er juvelen: Sparte innbyttebilene til sitt eget Strib bilmuseum

Strib 9
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Interessen for veteranbiler og klassiske bilmodeller er stor i de nordiske landene, og ikke minst i Danmark. Å si at det vrimler av bilmuséer i vårt naboland i sør vil nok være å ta i, men at det finnes mange av dem er det ingen tvil om. For eksempel i Strib Automobilmuseum er det mye å se på og å oppleve for alle bilinteresserte!

Bildet øverst: Selve juvelen i samlingen i Strib Automobilmuseum er en Renault 1909, som fremstår i unik stand.

Av Frank Williksen

Bilmuséer har ikke sjelden blitt til ved at en ekstra ivrig bilmann har begynt å samle på eldre biler, restaurert dem og tatt vare på dem – og etter hvert åpnet samlingen for besøkende. Strib Automobilmuseum i Middelfart på Fyn er et godt eksempel på dette.

Slik kjørte man standsmessig rundt 1910.

Verd å ta vare på

Med bilmuseet i Middelfart er forhistorien likevel litt ekstra original. Mekanikeren Eigil Hindsgaul-Madsen åpnet sammen med sin kone Bente eget verksted i 1957. I 1962 ble han Fiat-forhandler, og det var deretter bilsamlingen begynte å vokse. Og vokse gjorde bilantallet først og fremst fordi Hindsgaul-Madsen syntes mange av bilene han fikk i innbytte var mer verd å ta vare på enn å selge videre.

Lekre førkrigs V8-Cadillacer. Nærmest en 1931 toseters Touring, til venstre en femseter fra 1926.

200 biler

– Det ble mange biler etter hvert, ja, bekrefter Jørn Egedal, som tar imot oss i museet. Han har selv jobbet i Hindsgaul-Madsens bilvirksomhet i 35 år som skadeoppretter, men tar nå imot besøkende til museet og sørger for at alt er i orden og fungerer – på samme måte som de 55 bilene og et 30-talls motorsykler som er utstilt, og som alle er fullt kjørbare.

– På det meste hadde vi rundt 200 biler her, men dette er etter hvert solgt ned til dagens nivå.

Rolls Royce er på plass, så klart – her en 1928 Twenty Limousine (t.v.) og en Phantom 1 Limousine av samme årgang.

Eget bygg

Eigil Hindsgaul-Madsen, som nylig rundet 90 år, hadde betydelig suksess som bilforhandler. Bedriften hadde sine beste år på 1960- og 1970-tallet, og var den gang Danmarks største Fiat-forhandler. I toppåret 1976 ble det solgt 509 nye Fiat, og antall ansatte var i overkant av 50, fordelt på fire avdelinger.

Bil- og MC-samlingen ble først åpen for besøkende for noen år siden, da eieren bygde et eget bygg for samlingen. I tiden 1.april til 1. oktober er det åpent hver torsdag fra 10 til 16 – eller etter avtale, forteller Jørn Egedal. Han legger til at det mest er grupper som utgjør tyngden av besøkende.

Strib Automobilmuseum

Edle amerikanere på rekke og rad. Nærmest en Cadillac V8 7-seter fra 1922, dernest en Chevrolet 1925 4-seter Touring og nok en Chevrolet Touring, denne fra 1927.

Luksusbiler

Det er lekre amerikanske biler fra 1920- og 1930-årene som dominerer samlingen i Strib, men den er godt krydret også med sjeldne modeller fra europeiske bilprodusenter. Her finnes det Cadillacer, Buicker, Rolls Royce og andre særdeles edle bilmerker med noen av sine fineste modeller.

Likevel er det ingen av luksusbilene fra førkrigstiden som er de største attraksjonene.

1929 Chevrolet 2-seter cabriolet.

Perfekt syvseter

– Selve juvelen i samlingen her, er vår 1909-modell Renault 14/20 for 7 passasjerer. Bilen ble 2. desember 1909 kjøpt inn av grev Otto Schack av Schackenborg, og har vært slottets eiendom helt til vi kjøpte den i 1989, forteller Jørn Egedal.

– Opprinnelig var bilen en femseter, men greven hadde fem barn, og for å få alle med på tur, ble bilen sendt tilbake til forhandleren i Hamburg, og videre til en karosserifabrikk i Tyskland for å få tilleggsmontert de to midtre setene bak. Dermed hadde greven sin perfekte syvseter for bilturer med hele familien, forteller han videre.

Hovedattraksjonen er og blir denne Renault 14/20 fra 1909 med blant annet to ekstra seter bak for grevens barn.

Med Prins Henrik på tur

– Var bilen i god stand da dere overtok den?

– Det kan man nok neppe si. Vi brukte rundt 2000 timer over to år på å restaurere den til den tilstand den nå har. Den er også fullt kjørbar, fastslår han.

Bilene i museet er ikke ofte ute på kjøreturer, men det hender ved spesielle anledninger. Som et eksempel minnes Jørn Egedal at han selv kjørte Prins Henrik på tur i museets 1926-modell Cadillac V8 for rundt ti år siden.

Les også: Solgte snusfabrikken – nå har han Nord-Europas største Bugatti-samling

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com