Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Stinger: Nå vil Kia spise kirsebær med de store

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Stinger er en Kia du aldri har sett maken til. Med denne bilen vil en raskt voksende bilprodusent vise at man kan atskillig mer enn å levere gode volummodeller til fornuftige priser. Stinger er en premium modell god som noen – dét viser den imponerende kombinasjonen av ytelser, utstyr, kjøreegenskaper og komfort.

Kia Stinger skal lanseres i oktober, men nylig fikk norske forhandlere og media en rask tyvtitt på nykommeren på Tjøme og hos importøren på Skårer, og det var tydelig at folket likte det de fikk se!

Bilen vil bli tilgjengelig med tre ulike motoralternativer. Storebror er en kraftig 3.3 liters biturbo bensin V6-motor med 370 hk og 510 Nm maks dreiemoment tilgjengelig fra 1300 til 4500 omdreininger. Akselerasjon 0-100 km/t vil være kjappe 5.1 sekunder, noe som gjør Stinger til den raskeste modellen fra Kia noen sinne.

Andre motoralternativer er en firesylindret 2.0 liters turbo bensinmotor med 255 hk og 353 Nm (1400 – 4000 o/min), samt en 2.2 liters turbodiesel med 200 hk og 440 Nm (1750 – 2750 o/min). Den siste er ventet å stå for mesteparten av salget i Europa. Alle motorer leveres sammen med en 8-trinns automatgirkasse.

Stinger er den første bilen fra Kia der man kan velge mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Firehjulstrekksystemet er designet for optimalt veigrep under alle forhold. Det har et forbedret Dynamic Torque Vectoring Control-system som automatisk forsyner riktig mengde bremsekraft og drivkraft til de enkelte hjul for at bilen skal holde veigrepet ved kraftig sving eller på underlag der bilen får dårligere grep.

Den bakhjulsdrevne Stinger har mekanisk differensialsperre for maksimale justeringsmuligheter av styring og kjøreglede.

Det er Kias sjefsdesigner Peter Schreyer og designsjef for Europa, Gregory Guillaume, som står bak designet, og med på laget er også Kias utviklingssjef, Albert Biermann, tidligere sjef for BMWs M-divisjon som ble hentet til Kia for to år siden. Han er ansvarlig for oppsett, kjøreegenskaper og kjøreglede, og skal gi Kias modeller mer sporty og dynamiske kjøreegenskaper.

Forut for lanseringen av den nye prestisjemodellen ligger omfattende testing – også under arktiske forhold. Den siste øvelsen var lagt til Arjeplog i svensk Lappland sist vinter. Her ble Stinger kjørt i tøft miljø med temperaturer ned mot -35°C, på snø og is, og gikk gjennom ulike tester på den frosne innsjøen Uddjaure.

I denne siste fasen av bilens testprogram finjusterte det 100 mann store utviklingsteamet styringen for bakhjulsdrift og firehjulsdrift; man ønsket å balansere en forutsigbar og stabil styring med engasjerende kjøreegenskaper for krevende kunder i et markedssegment som er nytt for Kia.

Kia Stinger er 4830 mm lang, 1870 mm bred og 1400 mm høy. Bilen har en akselavstand på 2905 mm.

– Ja, vi skal lansere Kia Stinger i Norge, sier Irene Solstad, adm. direktør i Kia Bil Norge.

– Stinger blir en spydspiss, og viser hva Kia er i stand til. Dette bygger merkevaren Kia, og viser bredden i Kias sortiment. Jeg må si jeg gleder meg til å få bilen hit, sier en fornøyd Solstad.

Med jevn vekst de senere årene har Kia – Koreas eldste bilprodusent – blitt et merke å regne med på det norske bilmarkedet. Ved utgangen av april var markedsandelen hittil i år på personbil 2,9 prosent, en økning på drøyt 7 prosent fra samme periode året før. Kia er med dette Norges 12. mest solgte bilmerke, men har definitivt ambisjoner om å klatre videre på statistikken.

Salget fordeler seg relativt jevnt over hele modellprogrammet.

– Vi gleder oss til å lansere Kia Stinger i Norge, fastslår adm. direktør i Kia Bil Norge, Irene Solstad.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com