Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Stor skepsis til dekkjøp på nett!

Skepsis til dekkjøp på nett
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

For netthandel peker alle piler oppover – ja, nesten alle, i alle fall. For kjøp av dekk på nettet er det fortsatt stor skepsis til. Det viser en undersøkelse InFact har gjort på vegne av Dekkmann, der det fremgår både klart og tydelig at dekk er noe Ola Nordmann helst vil kjøpe av fagfolk i fysiske butikker.

Totalt svarte nemlig mer enn 85 prosent av de spurte nei på spørsmål om de har vurdert å kjøpe sine neste dekk på nett. Ikke overraskende var det gruppen over 65 år som var minst positive til netthandel med bare rundt fem prosent ja-svar. Mest positiv var gruppen 30-44 år, der litt over en fjerdedel har vurdert å handle dekk på nett. Dette var vesentlig mer enn gruppen 18-29 år, der bare 15 prosent svarte positivt.

– Netthandel kan være veldig praktisk for mange, men det krever imidlertid en del kunnskap. Dekk er mer kompliserte enn de ser ut som, og det er umulig å se om et dekk er bra eller dårlig med det blotte øye, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

– I tillegg til dekkets egenskaper i ulike situasjoner, er det også veldig viktig at man velger riktig hastighetskode og lasteindeks. Dette varierer fra bilmodell til bilmodell, og velger man feil risikerer man at dekkene er ulovlige å bruke. Det samme gjelder dersom man velger å kjøpe en annen dimensjon enn det bilen leveres med originalt.

Det er veldig kjedelig å kjøpe nye dekk for mange tusen kroner, for så å innse at bilen ikke blir godkjent på neste EU-kontroll, sier Dalen Haukenes.

En annen faktor Haukenes trekker frem, er behovet for spesialutstyr når det kommer til montering.

– Svært få kan montere dekkene selv. Til dette kreves det spesialmaskiner, og for store lavprofildekk kreves det i tillegg maskiner av særlig god kvalitet for å unngå skader på dekk og felg ved montering.

Etter montering må dekkene selvsagt balanseres for å unngå komfortproblemer – og ikke minst unødvendig slitasje på bilens understell, sier han.

På grunn av dette blir det ofte både dyrere og vanskeligere å handle dekk på nett – dersom det ikke er en aktør med verksteder som står bak.

– Når man regner inn hva det koster for montering og balansering blir ofte regnestykket langt fra like pent som det ser ut ved bestilling. Vi har sett flere eksempler på kunder som ender opp med en høyere totalregning, og de går i tillegg glipp av all eksperthjelpen de kan ha behov for, avslutter han.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com