Fysikk er snodig: I varme vil et fast eller flytende stoff utvide seg. Altså kan din fine bil kanskje øke i lengde (og høyde/bredde) en kokhet dag; bli større. Er det mulig? Bildet fikk vi fra Chevrolet, en Tahoe i Death Valley der det ofte er 50 grader pluss – da er kanskje bakre støtfanger et par cm lenger unna førerplass – om den ikke sitter altfor fast …
Av Stein Bekkevold
Tankekors: Bilen vil gjerne forandre størrelse også i kulde. Like mye som i varme. Hva skjer? Er det forskjell på stål, aluminium og de andre metallene i bilen?
Ja visst, se her: Sammenlignet med andre materialer utvider aluminium seg ganske mye i økt temperatur. En 10 m lang dings av Al øker 1cm når temperaturen stiger fra -20 til +20°C. En tilsvarende jernstang blir 0,5cm lenger.
Motsatt i kulde
Grunnen ligger populært forklart i atomene og molekylene. Jo kaldere de er, desto roligere blir de. I varme – som jo er tilført energi – og energi er lik evne til arbeid – blir det mer og mer bevegelse inne i og mellom molekylene – og i metallene mellom kornene: De trenger mer plass. Og alt utvider seg. Det motsatte skjer i kulde.
Knirkelyder
Men alt dette er sant bare når det du har laget av metall ikke holdes fast, er spent inne. Så bilen, som oftest er et skall av metall, opplever ikke noen synlig økning i størrelse – men en helt målbar økning av spenning i metalldelene.
Det gjør heller ikke så mye om du ikke kjører den rett ut fra et fryselager i minus 20 grader og ut i sommersol og 30 grader puss. Da kan det hende at bilen knaker i sammenføyningene – for metallet vil helst utvide seg, men får ikke lov, det er jo sveist eller limt sammen. Noe av det motsatte skjer jo når du en gnistrende vinterdag i minus 20 kjører bilen inn i den varme garasjen, og hisser den opp til gode 18 varmegrader. Da blir det små kirkelyder her og der.
Voksing er lurt
Men går ikke alt dette ut over noe? Jo: Lakken, den er nærmest død, sånn sett. Er den gammel og tørr så sprekker den, så voksing er lurt … ikke bare for syns skyld, men også for holdbarheten. Tenk det du!
Glidekobling
Det het seg at overlydsflyet Concorde utvidet seg mange centimeter når det fløy i 2400 km/t, og friksjonsvarmen fikk aluminiumplatene til å bulke seg. Vingene økte mange centimeter i spenn, og kabinen ble minst en neve lengre. Og alt dette hadde konstruktørene tatt hensyn til ved å la plater gli på andre plater, glidekobling som i seriøse metallbruer. Det slipper vi i biler …