Studebaker – en klassiker

1280px-1951_Studebaker_Champion_Starlight_coupe_(12404757474)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Apropos gamle, rare bilmerker som forsvant: Også amerikanske herr Studebaker var en vognbygger som tidlig så nytten av automobilen – men elektrisk drevet. Lenge holdt de ut, men overmakten ble til slutt for stor.

Bildet øverst: En modell som vakte betydelig oppmerksomhet også i Norge i årene etter 2 verdenskrig var denne uvanlige kupe-versjonen – som ifølge Gjøvik-russens lystige kommentarer verken var foran eller bak …

Av Stein Bekkevold

Det er rart å tenke på at mye av det vi mennesker driver med skyldes de eldgamle utfordringene krangel, krig, sykdom og sult; Europa ble for årtusener siden tilfluktsområde for plagede og lykkesøkende folk sørfra og østfra, og USA oppsto da de samme europeerne etter hvert fikk nok av stadige kriger, sult og andre plager.

Områdene folk flyttet til i USA ble ryddet til jordbruk, jordbruk fikk i økende grad ny, smart teknologi for å fylle nye behov – og teknologien skapte bedrifter og industri som snart bygde jernbane og skip av stål, og biler som gjorde transport smartere. Og der er vi i dag.

I likhet med andre tidlige bilbyggere skapte også Studebaker blest om navnet med billøp, derfor denne robust, kjappe Speedster fra 1916. (Begge fotos: Studebaker)

Studebaker

I USA vokste bilindustrien raskt etter år 1900, og over tretti bilfabrikker var snart i gang, nesten alle er nå borte – og glemt. Her er en av dem: Studebaker.

Denne vogn- og bilprodusenten lå i South Bend, Indiana. Den ble opprinnelig startet av gamle herr vognmaker Studebaker i 1852, og ble i 1868 til Studebaker Brothers Co. De var først karosseribyggere og laget vogner, kjerrer og sleder. Brødrene gikk inn i bilbransjen i 1902 med elektriske kjøretøy – og kom i 1904 med bensinbiler, alle fra “Studebaker Automobile Co”.

Til 1911 drev bildivisjonen sammen med Garford Co i Ohio, og fra 1909 med E-M-F Co og Flanders Automobile Co. De første bensinbilene som var laget av Studebaker alene kom i august 1912.  I løpet av de neste 50 årene bygde selskapet opp et solid rykte for kvalitet og pålitelighet.

Fusjon med Packard

Da en fusjon i 1954 med Packard (Studebaker-Packard Corp) ikke løste finansproblemene etter 2. verdenskrig, ble navnet Studebaker Corp gjenopprettet i 1962. Men det gikk ikke – i South Bend stoppet produksjonen allerede i desember 1963.

Den aller siste Studebaker rullet av samlebåndet i Hamilton i Canada 17. mars 1966. Studebaker fortsatte som uavhengig produsent et år til før de fusjonerte med Wagner Electric i mai 1967, og så med Worthington Corp i november 1967. De prøvde så godt de kunne, men «De tre store» tok livet også av solide Studebaker – ved å masseprodusere noe enklere og rimeligere som massene heller ville ha – således forgår verdens herlighet ….

Fra Rotterdam

Kom i 1736: De tyske Studebaker-forfedrene kom til Philadelphia – 1. september 1736 med skip fra Rotterdam. Da hadde vognmaker Peter Studebaker og kone Anna med familie utvandret for å gjøre lykke i det nye landet i vest – som lokket så mange andre, også familien Ford fra potetpestens Irland…

Les også: Triumph – det var en gang en tråsykkel

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com