Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Subaru XV Hybrid: Fortsatt en helstøpt mellomklassebil

Subaru XV Hyb 3
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Med XV Hybrid prøver Subaru å puste nytt liv i markedet for denne fine mellomklassebilen. Dessverre har suksessen uteblitt så langt. Ved utgangen av juli var det registrert 166 biler av modellen her i landet hittil i år, en markedsandel på beskjedne 0,2 prosent. Storebror Forester i Hybrid-utgave gjør det marginalt bedre, 210 biler og 0,3 prosent.

Disse tallene er milevidt fra det Subaru leverte i sine bedre år, før elbil-bølgen så og si kjørte over dem. Men som en kjent hotellkonge sa det så treffende en gang: «Vi må selge de bæra vi har». Slik er det også for Subaru, selv om dette ikke er en organisk naturlig utvikling – men en som er sterkt politisk villet. Ola Nordmann skal kjøre elbil, nær sagt enten han vil det eller ikke…

Nesten gratis energi

I en konkurransesituasjon uten de voldsomme norske elbil-subsidiene og særfordelene, er det ikke tvil om at en modell som Subaru XV ville solgt i helt andre antall enn tilfellet nå er. Men så var det altså dette med «de bæra vi har», da. Jeg skjønner jo at elbilen frister, når man ved hjemmelading nesten får energien gratis – mot 15-16 kroner literen til fossilbilen. Og når XV-hybriden tross alt skal ha rundt 0,8 liter på mila, så blir konkurransen veldig skjev.

Nyheter underveis

Inntil videre er det likevel fullhybridene Subaru har å by på i anstrengelsene for å redusere utslippene, og dessverre havner forbrukstallene vel høyt til at salgstallene kan nå de store høydene.

De som kjenner og liker Subaru, holder seg nok lojalt til merket, men den menigheten trenger sårt til nyrekruttering nå. Da er det jo greit å vite at det jobbes for fullt med nye og mer miljøgunstige alternativer på bakrommet hos Subaru også.

Midt på treet

At bilene er bra, er det ingen diskusjon om. Dette gjelder Subaru generelt, og altså også XV, som er testbilen denne gang. Kompakt-modellen har vært en jevnt god selger her i landet siden den ble lansert i 2012, og er Subarus representant i C-segmentet. Lengde 4,47 m og bredde 1,80 m er ganske typisk for segmentet. Bagasjevolum fra 340 liter til 1.193 liter er ganske midt på treet. Plassen i baksetet er bra, uten å imponere spesielt.

Glimrende firehjulstrekk

Det som derimot imponerer kraftig, er en bakkeklaring på 22 cm og Subarus glimrende permanente firehjulstrekk-system. Det siste regnes stadig som noe av det ypperste på markedet. Bilen er dessuten blitt velsignet med tilnærmet 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel, og lavt tyngdepunkt.

På veien er resultatet gode og trygge kjøreegenskaper. Komforten er det heller ikke mye å utsette på, hverken når det gjelder fjæring eller innvendig støy.

Nyttig utstyr

Min prøvebil var topputgaven 2,0i-S Sport Premium. Foruten EyeSight, som hjelper føreren til å unngå kollisjoner, hadde bilen blindsonevarsler, varsling av kryssende trafikk bak ved rygging, fjernlysautomatikk, styreassistanse og filvarsling. Av nyttig utstyr ellers, er det verdt å nevne adaptiv cruisekontroll, 8-veis elektrisk justerbart førersete, varmetråder i nedre del av frontruten, el-drevet soltak, LED hovedlys og baklys og alt til faget henhørende av passivt sikkerhetsutstyr.

Viktige fordeler

Hos Subaru holder man seg trofast til boxer-motoren, i dette tilfellet en 4-sylindret bensinutgave på 2,0 liter. Effekten er 150 hk og maks. dreiemoment 194 Nm. Akselerasjon 0-100 km/t går på 10,7 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 193 km/t. Forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,79 l/mil (WLTP), noe jeg kom ganske nær under min prøvekjøring.

Bilens egenvekt er 1.553 – 1.576 kg, avhengig av modell.

Med en registreringsavgift på solide 180.117 kroner, ender prislappen på Subaru XV Hybrid 2,0i-S Premium på 499.800 kroner. På dette prisnivået er det mye bra å velge blant. Men ikke mange kan matche Subarus kombinasjon av permanent firehjulsdrift, høy bakkeklaring og en nesten ideell vektfordeling. I tillegg kommer det lave tyngdepunktet som en ekstra bonus.

Forbruket, derimot, er det mange som er bedre på. Så spørs det jo hva man prioriterer ved valget.

Noen tall, Subaru XV Hybrid:

Motor: 4-sylindret boxer, 1.995 cc. 150 hk. Maks dreiemoment 195 Nm. El.motor 16,7 hk, 66 Nm.

Drivverk: Permanent firehjulsdrift, CTV Lineartronic automatgirkasse. EyeSight førerassistansesystem og “full pakke” av passivt sikkerhetsutstyr.

Lengde x bredde x høyde: 4.465 x 1.800 x 1.595 mm.

Akselavstand: 2.665 mm

Bakkeklaring: 220 mm

Bagasjerom: 340 – 1-193 l

Egenvekt: 1.576 kg

Tillatt totalvekt: 2.070 kg

Tilhenger m/brems: 1.270 kg

Hybridbatteri: 13,5 kW, 118,4 V, 4,8 Ah

Akselerasjon, 0-100 km/t: 10,7 sekunder

Toppfart: 193 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,79 l/mil WLTP

CO2-utslipp: 180 g/km WLTP

Pris: Subaru XV Hybrid Sport Premium kr. 499.800,-. Subaru XV Hybrid fra 469.800,-.

Les også: Gratulerer til en SUV-klassiker

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com