Hos Subaru-forhandlerne ruster man seg nå til høstens første store begivenhet: I oktober presenteres en ny generasjon Subaru XV, en modell det knytter seg store forventninger til, bestselger som den har vært siden modellen kom på markedet i 2012. Nå er altså tiden kommet for en ny generasjon av denne kompakte SUV-modellen.
Den kommer i grevens tid. Subaru har jobbet i motbakke på det norske markedet i det siste, med et norsk avgiftsregime som slår til dels svært ugunstig ut for rene bensin- og dieselmodeller, sammenlignet med alternative fremdriftsmåter. Og de siste har Subaru foreløpig ikke fått på plass, selv om det for lengst er meldt at i alle fall hybridene kommer snart.
Nye XV er blitt større enn forgjengeren, 1,5 cm lengre og 2 cm bredere. Bakkeklaringen er solide 22 cm, og bilen har selvsagt med seg alle de velkjente Subaru-egenskapene: Boxermotor og lavt tyngdepunkt, symmetrisk firehjulsdrift og høy sikkerhet.
Ifølge importøren har bilen fått redusert støy og vibrasjon, og med mer direkte styring er den også mer dynamisk og stabil på veien. Den vil komme med motorer på 1,6 eller 2,0 liter, og fabrikken oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,54 l/mil (diesel) eller 0,63 l/mil (bensinmotor).
En kvalifisert gjetning er at også XV primært vil bli levert med Subarus Lineartronic automatgirkasse.
Nykommeren er selvsagt utstyrt med Subarus sikkerhets- og førerassistansesystem EyeSight, som ble lansert med nye Outback, og bilen vil fremstå som godt utstyrt uavhengig av hvilken versjon man velger.
Subaru XV 2018 er – i likhet med nye Impreza, som også er på plass om kort tid – bygget på Subarus nye Global Platform (SGP). Bilen er forberedt for både el- og hybriddrift, men ingen av disse alternativene vil være klare ved lanseringen i høst.
Priser for nye Subaru XV er foreløpig ikke kjent, så den siden av saken får vi komme tilbake til i nær fremtid! Prisanslagene som var oppgitt i første publisering av saken, var ved en misforståelse kommet med fra en annen sak – jeg beklager!