Sunbeam – klassikeren vant også Rally Monte Carlo

1920px-Sunbeam_Talbot_90_(3851577975)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Sunbeam Motor Car Co var en tidlig sykkel- og bilprodusent med anlegg utenfor Wolverhampton i Staffordshire (nå West Midlands). Og en norsk Sunbeam vant Rally Monte Carlo i 1955…

Bildene viser en eldre modell pluss en yngre – den mer moderne er samme type som den de norske karene vant RMC med. Begge fotos: Sunbeam Heritage

Av Stein Bekkevold

Sunbeam-navnet ble registrert av John Marston i 1888 for sykkelbygging, slik femti andre bilbyggere startet… Biler med dette navnet kom 1901.

Selskapet ble solgt til et nytt Sunbeam Motor Car Co Ltd i 1905 – for å skille det fra Marstons sykler. Sunbeam motorsykler kom i 1912. Marstons berømte designer Louis Coatalen* – som også var et hissig navn bak Hillman – var sugen på racing, og samlet kunnskap om alle slags motorer.

Fabrikken produserte egne flymotorer under første verdenskrig pluss 647 fly – tegnet av andre. Motorene trakk Sunbeam inn i Grand Prix-racing og ga verdensrekorder på bakken.

Til tross for vellykkede biler og flymotorer gjorde en lang periode med særlig langsomt salg i 1934 at de tapte kapital. De klarte ikke å betale tilbake penger de hadde lånt helt fra 1924 for å betale for sin racing – så det ble tvangssalg. De ble da kjøpt av de intense Rootes-brødrene.

Borte i 1981

Bygging av Sunbeams ganske gammeldagse biler ble ikke startet igjen men trolleybussene fortsatte. Rootes ville lage luksusbiler kalt Sunbeam, men senere satte de navnet på sine egne Talbot-modeller – av eget design – og kalte dem Sunbeam-Talbot.

I 1954 droppet de Talbot, og kalte dem bare Sunbeam. Navnet fortsatte på nye biler til 1976. Det ble så brukt på Chrysler Sunbeam fra 1977 til 1979, og – etter at PSA tok over Chrysler Europe, het de Talbot Sunbeam fra 1979 til avviklingen i 1981. Enda et engelsk bilnavn var en saga blott…

Rally

Her i landet husker vi at Sunbeam-Talbot gjorde det stort i Rally Monte Carlo (RMC). Løpet er verdens eldste. Det første gikk så tidlig som i 1911. Det har ikke blitt arrangert hvert år, med avbrudd som under 2. verdenskrig.

Løpet kom i gang igjen i 1949. Og da med Oslo som startsted, og KNA som arrangør. Starten gikk ved KNA-hotellet. På hele 1950-tallet var Oslo startsted, og fra 1960 annethvert år – slik det fortsatt er.

1955 var et vellykket rally-år sett med norske øyne: Med nummer 201 startet Per Malling og Gunnar Fadum fra KNA-hotellet og vant. RMC er ikke bare verdens mest berømte, og det lengst arrangerte. Det er også et av verdens lengste.

Løpet har begrenset antall startende, listen er på drøyt 300. RMC starter fra mange steder i Europa og noen år også fra Marokko. Det kalles et stjerneløp og startes fra flere steder – og stråler sammen i Frankrike – med sluttrunde i fjellene ved Monaco.

*Louis Coatalen (1879-1962) var født i Bretagne og ble så britisk statsborger. Han var flyger og ingeniør og jobbet hos De Dion-Bouton, Clement og Panhard-Levasseur, før han i England tok jobb hos Humber, og så ble partner med W. Hillman. Og så ble det Marston og Sunbeam.

Bildene viser en eldre modell pluss en yngre – den mer moderne er samme type som den de norske karene vant RMC med. Begge fotos: Sunbeam Heritage

Les også: Armstrong Siddeley – overklassebil

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com