Tittelen over er et spedt forsøk på å yte en fremragende bil en smule rettferdighet. For BMW 750i er rett og slett dét: En fremragende bil. Den erkjennelsen er klinkende klar etter noen dagers samliv med dette rasedyret i traktene rundt, og sør for, München for en tid siden.
Sett bort fra de mer spesielle attraksjonene i BMW-programmet, som i8, X6 og dess like, er 7-serien fabrikkens desiderte flaggskip: En meget rommelig, motorsterk og særdeles komfortabel sedan. Ikke det minste rart at denne bilen ofte velges til representasjon, både i statlig og privat virksomhet!
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Bilen jeg kjørte, er en 750i xDrive med solide 450 hk fra en 4,4 liters V8 motor med maks dreiemoment på 650 Nm, ubrutt fra 1800 til 4500 omdreininger. Dette forklarer greit hvorfor bilen, med en egenvekt godt over 1900 kg, ikke behøver mer enn 4,4 sekunder for å nå 100 km/t fra stillstand!
Toppfarten er for øvrig elektronisk begrenset til 250 km/t.
Kultivert godlyd
På godt BMW-vis leveres de overlegne ytelsene med stil, sømløst distribuert av en super 8-trinns Steptronic automatgirkasse.
Det betyr at her er ikke noe røsk og flærr, snarere det jeg vil kalle kultivert godlyd når flesteparten av hestene aktiveres…
Så har da også bilen forbilledlig støyisolasjon. Til dette hører selvfølgelig et absolutt minimum av vei/dekk- og vindstøy, noe som er et betydelig komfort-pluss i en slik bil.
BMW oppgir bensinforbruk ved blandet kjøring til 0,81 l/mil. Min kommentar til dette, er at du skal sannelig ikke ha mye moro bak rattet om du skal nærme deg slike tall!
Ikke at jeg tror kunder på denne bilen har forbruk særlig nær pannebrasken når valget skal tas! Her er nytelsen verdt hver eneste liter…
Virker mindre enn den er
Min første opplevelse da jeg dro ut på Autobahn med BMW 750i xDrive var hvor utrolig lettkjørt og manøvrerbar bilen er. Bak rattet virker den mye mindre enn de rause ytre målene antyder. for dette er en stor bil.
Tallenes tale er nemlig klar. BMW 750i xDrive er 5,10 m lang, 1,90 m bred og 1,47 m høy. Akselavstanden er solide 3,07 m – igjen en bekreftelse på både innvendige plassforhold og overlegne kjøreegenskaper og komfort.
Laserlys opptil 600 meter
Kjøreklar veier bilen 1945 kg, og tillatt totalvekt er 2575 kg. Nyttelast som nærmer seg 700 kg slår også det meste, og skulle du ha behov for å dra med deg ekstra last bak bilen, så er den godkjent for tilhengervekt – med brems – opptil 2300 kg.
Synes du mørkekjøring begynner å bli slitsomt? Da er kanskje dette bilen for deg – BMW 750i stiller med nytt laserlys med en rekkevidde opptil 600 meter, det dobbelte av konvensjonelle lED hovedlys.
Bilde: Et førermiljø du bare stortrives i!
Suveren på veien
Veiegenskaper fra aller øverste hylle har vært et kjennetegn for BMW lenge, og 750i xDrive er absolutt ikke noe unntak her. Med bakhjulsdrift som utgangspunkt leverer det intelligente firehjulsdriftsystemet eksakt riktig andel kraft til det enkelte hjul, avhengig av friksjon og grep raskt og effektivt.
Bilen har luftfjæring, noe som enkelt gjør det mulig å heve eller senke karosseriet. I høye hastigheter kan bilen senkes 10 mm både i Sport og Comfort modus. Bilen kan også heves med opptil 20 mm, også i hastigheter opp til 35 km/t.
Justerbar demperkarakteristikk i Sport og Comfort hører selvsagt med.
Bilde: Herfra kan baksetepassasjerene også styre mye komfort selv.
Hjelper gjerne til…
Normalt vil bilen kjøre med såkalt Adaptive Mode, men føreren kan i tillegg velge Comfort, Sport eller Eco Pro kjøremodus.
En BMW 750i xDrive er et teknologisk avansert stykke kjøretøy. For eksempel har bilens førerassistansesystem blant annet muligheten til å overta styringen om kjøringen blir for monoton – ifølge BMW opptil 210 km/t, med bilen trygt plassert midt i kjørefeltet.
Andre sikkerhetsfordeler ligger blant annet i varsling om kryssende trafikk både foran og bak, og filassistent med aktiv sidekollisjonsbeskyttelse.Fjernstyrt parkering
Bilen kan leveres med fjernstyrt parkering, selvfølgelig. Er det trangt, kan det være greit å la bilen kjøre inn og ut selv, uten å behøve å åpne dørene når det er lite plass å gå på.
Og så åpner selvfølgelig BMW ConnectedDrive et helt hav av nye digitale muligheter, blant annet i integrasjon med bilens suverene navigasjonssystem. Kameraer i alle retninger gjør det til en lek å posisjonere bilen riktig under trange forhold – både for- og bakover.
Koster jo noe også…
Hvordan det er å kjøre den? Det burde ha fremgått allerede, men i klartekst: Det er som en drøm for enhver bilentusiast; et flygende teppe…
Og prisen? Jo, det koster noe også. Prøvebilen har en startpris på 1 444 400 kroner. Til gjengjeld er den såpass godt utrustet i utgangspunktet at du neppe trenger å plusse på voldsomt mye for å ha bilen du ønsker deg!
Bilde: Da er det bare å takke for en farlig vanedannende opplevelse!