Selv om bil er en av de største investeringene vi gjør – og den minst lønnsomme av dem – er det mildt sagt overraskende hvor mange som, stygt sagt, driter i verdibevaring. Overalt ser vi biler som neppe har sett shampoo og vann de siste ukene, for ikke å si månedene, og resultatet er at verdiforringelsen skyter fart.
Pussig, for noen veldig stor jobb er det vel ikke å gi bilen en skikkelig vask med jevne mellomrom? Det er også en overkommelig oppgave å rydde, støvsuge og ”fornye” interiøret jevnlig. Men blir det gjort?
Selvfølgelig finnes det unntak. Det er mange som er flinke, og som tar både ut- og innvendig vedlikehold på høyeste alvor. Kanskje er jobben kjedelig innimellom, men så kommer også belønningen den dagen tiden for innbytte er kommet. Dette er sannhetens øyeblikk, og det kan skille mange tusen kroner i innbytteverdi på en meget godt vedlikeholdt bil, og en som har gått for lut og kaldt vann av samme merke og modell.
Det som er mest synlig, og som det starter med, er utvendig vask. Her er det mange tilbud og løsninger, og meningene er også mange om hva som er det beste.
Selv har jeg hatt stor glede av et selvvaskanlegg basert på høytrykk og med meget god kjemi. Et ukentlig besøk her i vinterhalvåret, og litt sjeldnere om sommeren (selvsagt også avhengig av været) holdt bilen ren og pen de fleste dager. Anlegget hadde også effektiv bilstøvsuger og mattevasker, så her kunne mye av det ytre vedlikeholdet ordnes greit.
Nå bygges det leiligheter (selvsagt!) der anlegget sto, men etter litt leting fant jeg et børstefritt vaskeanlegg som virkelig fungerer bra for selve bilvasken. Så får matter, støvsuging og resten bli en hjemmejobb.
Mange slurver nok også med polering. I dag behøver ikke dette være noen stor og slitsom jobb, sammenlignet med hva som var tilfellet før. Polering en gang i året bør være et minimum, og våren er et bra tidspunkt. Så kan man stanse vinterens herjinger med lakken…
Glem heller ikke interiøret. Start gjerne med ruterens – og bli overrasket over hvor mye smuss som faktisk legger seg også på innsiden av glasset, spesielt på frontruten!
For dashbord og dørsider finnes det mange gode midler for rengjøring og fornyelse av overflaten, slik det også gjør for felger og utvendige plastdetaljer.
Når du har tatt godt vare på alle inn- og utvendige overflater, er mye av jobben med god verdibevaring gjort. Men en viktig del gjenstår – service!
I dag tror jeg de aller fleste lar merkeverkstedet sitt ta hånd om intervallservice på bilen i alle fall ut garantitiden, som for de fleste merker i dag er 5 år (det er bare Kia som har 7 år).
Sulle det oppstå motorhavari eller lignende alvorlige mekaniske skader i garantitiden, er det viktig at serviceintervallene er nøye fulgt, og at serviceheftet er oppdatert deretter for at garantien skal gjelde uavkortet.
Er alt gjort etter boka, kan du få godt betalt for innsatsen den dagen du skal bytte bil!