European New Car Assessment Program (EuroNCAP) i Leuwen i Belgia er en nøytral, internasjonal institusjon som årlig krasjtester nye biler på det europeiske markedet. Her er en kommentar fra dem om året som gikk – og om testing av «selvkjørende».
Bildet øverst: Mercedes C og BMW fikk topp score for sine avanserte førerstøtte-system. Gratulerer! (Foto: BMW)
Av Stein Bekkevold
Generelt sier teknisk sjef A. P. Bernal at årets krasjtester viser at bransjen nå er mye flinkere til å bygge kollisjonssikre biler – og at mye av æren for dette går til stålprodusentene.
Selskap som amerikanske ULSAB og svensk/internasjonale SSAB har i mange år laget nye og bedre beregningsprogrammer. Det har vist seg nyttig når åtte av ti krasjede nybiler får full pott på de viktige områdene som testes – fem poeng, og noen av de kinesiske er nå blitt bra. Du kan se det selv på EuroNCAP.com.
Da årets nye Impreza ble testet så den først slik ut (nederst) – og så slik; resultatet ble topp score og fem poeng av fem mulige. (Foto: EuroNCAP)
Safety Backup
Bernal sier også dette om årets testing av mer eller mindre selvkjørende biler:
«Euro NCAPs vurdering av biler med førerstøtte – Assisted Driving-systems (AD) – hviler på to pilarer: Assistanse-kompetanse, balansen mellom nivået på støtten som tilbys og i hvilken grad systemet virkelig hjelper sjåføren å holde seg engasjert i kjøringen – og systemets begrensninger; pluss sikkerhetsinstallasjonen Safety Backup, som skal slås på i kritiske situasjoner for å unngå en kollisjon.»
BMW i5
Han fortsatte: «I 2024 utvidet vi førerstøttekravene, og kom med ytterligere tiltak som forbedrer sjekken av hastighetsassistanse koblet til kjørefeltkontroll, veiegenskaper og lokale farer.
I tillegg er visse sikkerhets-backup scenarier utvidet til å sjekke system som skal varsle om og/eller styre bilen unna motorsykler, fotgjengere og syklister. Når de ble testet skilte to biler seg ut, med svært gode nivåer av førerstøtte og sikkerhets-backup: BMW i5 og Mercedes-Benz C-Klasse.
Begge ble logget som «veldig bra», med system som både gir robust hastighets- og styrekontroll – noe som demper mye av belastningen på fører, samtidig som fører holdes påkoblet for å kunne ta tilbake kontrollen om nødvendig.
Mercedes
For sin Safety Backup scoret Mercedes spesielt høyt, bilen svinger selv ut på sidefeltet – veiskulderen – og utfører kontrollert stopp hvis fører ikke reagerer.
VW ID.7 og Volvo EC40 (tidligere C40 Recharge) fikk karakteren «God». Begge presterte bra, men manglet noen av de sofistikerte funksjonene til BMW og Mercedes.
BYD ATTO 3 med sin «intelligente, adaptive cruisekontroll» representerer det negative, og fikk karakteren «Ikke anbefalt» i testene. Systemet feiltolket veiskilt og scoret bare beskjedent i støtte-kompetanse. Men det var i modus Safety Backup at modellen virkelig ikke nådde minimumsstandarder, spesielt med dårlig ytelse i programmet for unnvikelse av stasjonære kjøretøy, og mangel på tiltak mot ikkereagerende fører.
I dette kritiske scenariet slo systemet av førerstøtten først etter en lengre periode med inaktivitet, samtidig som hastighetskontrollen ble opprettholdt – systemet fører altså en ikkereagerende bil rett i ulykken. Obs at alle system vi testet gir bare assistanse.
Mer avansert teknologi dukker etter hvert opp og gjør at fører ikke trenger å fokusere på å kjøre. Vi vil fortsette å overvåke utviklingen til disse systemene for å gi forbrukerne relevant sikkerhetsinformasjon.»
Smarte bilselgere
Evalueringene gir altså kritisk innsikt i «selvkjørefunksjoner» i noen av dagens biler. For det første må kjøpere som er interessert være klar over at selv om systemene kan gi komfortabel kjøreopplevelse, gjør de feil under visse forhold – og kan skape nye farer – derfor må førerovervåking og situasjonsbevissthet sikres til enhver tid når systemene brukes. Du må selv følge med! Og stole mer på testene enn på smarte bilselgere.
Bernal avslutter: «I 2024 ble vår kontroll videreutviklet, med viktige oppdateringer: Vi stiller mer spesifikke krav på førerovervåking og -støtte, evaluering og videreutvikling av teknologien som skal oppdage og hindre mulig fare, slik som overavhengighet, langvarig førerdistraksjon og plutselig systemnystart; systemene skal hele tiden stimulere til forbedret førerrespons som hindrer sammenstøt. I dette må det også innføres avanserte systemkomponenter som sikrer mykere trafikanter.»
Her er det bare å henge med videre, for EuroNCAP holder verdens bilindustri hardt i ørene.
GOD JUL TIL ALLE!