Thunderbird var en toseters GT bygget av Ford i FEMTI år, fra 1955 til 2005. Den fikk kallenavnet T-Bird, og kom som toseters kabriolet – men først fikk Henry II laget et utkast etter eget hode, Vega. Han var svak for de klassisk engelske. Vega kom ikke i produksjon.

Av Stein Bekkevold
Med årene kom T-Bird i en lang rekke karosseristiler, som fireseters hardtop kupé, fireseters kabriolet, femseters kabriolet og hardtop, firedørs hardtop sedan med sidestolper, sekssetershardtop kupe og femseters kabriolet med stolper. Og så innså selskapet at det ble litt for mye av det gode og gikk tilbake til – i siste generasjon – toseters kabriolet.
Tøff i trynet
I starten siktet Ford seg inn på markedet for to-seters eksklusive modeller. De måtte jo det, i og med Chevrolets suksess med Corvette … – og utenlandske merker som florerte med liknende tilbud.
Fords svar skulle være en «personlig luksusbil» – hva nå det måtte være – og skulle legge vekt på komfort, og komfort fremfor sportslig kjøring og høy hastighet. Men den kunne godt få være litt tøff i trynet – var beskjeden til designavdelingen ved senteret i Dearborn.
225 hk
Fra introduksjonen i 1955 til slutten i 2005 bygget Ford over 4,4 millioner varianter av modellen – altså en supersuksess. Motoren var (som regel) en 5,1 liters V8 på beskjedne 215 hk med tretrinns manuell girkasse, senere en 225 hk med tretrinns automat. Dreiemomentet var definitivt tilstrekkelig, automatkassa lot være å gire …
En annen historie
Stilig bil. Morsom å kjøre – jeg prøvde den i Sverige mens de hadde fri fart på motorveien fra Stockholm til Arlanda, 205 km/t var helt klart i overkant – og så ble den supplert med den enda råere Mustang. Og den ble en helt annen historie.
Bildene er fra Fords enorme arkiv og viser T-Bird, og Henry II´s personlige drøm Vega.