Tid for søle, slaps og salt – og voks: Beskytt bilen bedre!

polering_splash_video_ct6p0b
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nå – mens vårt flittige veivesen overøser oss med salt – er det viktigere enn noen gang å gi bilens lakk et godt lag med en god voks. Men voks er ikke bare voks …

Av Stein Bekkevold

Ren bil ruster ikke og god voks beskytter. Dette gjør du:

Regel nummer 1:

Vask bilen grundig med mild såpe og lunkent vann, for hånd – og skyll MYE mer enn du trodde var nødvendig.

Regel nummer 2:

Bruk en ordentlig voks, ikke noe billig rask, for det vil fort bli skammelig dyrt – lakken skades av saltspray og steinsprut. Og bruk bare helt rene, tørre kluter beregnet på voksing. Ikke la bilen stå i solen mens du polerer!

Bruker bilen ofte

Her er litt du kanskje ikke visste om voks: Teknologien har utviklet seg med årene. De beste vil i dag gi en skinnende, dyp glans og beskytte lakken godt mot miljøet.

La oss se på fordelene og begrensningene: En god voks inneholder carnauba, et gulaktig stoff fra bladene til palmen fra Brasil. Voksen gir palmebladene supre vannavstøtende egenskaper, fordi den tvinger vannet til å bli dråper som triller av – og bladene kan ta inn enda mer direkte sollys som fremmer veksten.

En god pasta eller sprayvoks kan jo beskytte lakken i noen måneder, avhengig av hvordan du steller bilen mellom voksingene. Voksen vil beskytte bilen mot salt og søle, ozon og andre miljøpåkjenninger. Men: De færreste av oss har en utstillingsbil som står blankpolert og fin i et egnet lokale. Vi bruker bilen ofte, og har ikke alltid tid til puss og stell, så lakken er ikke alltid i god stand. Så la oss se på noen av voksens begrensninger:

Krever skikkelig rens

  • Voks fjerner ikke riper.
  • Den kan dekke mindre sår, men de dukker opp igjen når voksen forsvinner. Dype riper dekkes ikke;de krever maskinpolering med proff voks.
  • Voks gjør ikke matt lakk blankere.
  • Mange tror at de får flott glans med voks – folkser en skinnende bil, og tror at du akkurat har polert den, men: Super glans kommer mer av tilstanden til lakken enn av voksing.
  • Matt lakk skyldes riper og mikrosår
  • i topplakken (klarlakken) og kommer gjerne av feil i vask og tørking.En annen faktor er at alt som er i kontakt med luft, mer eller mindre vil oksidere. Begge deler krever skikkelig rensing og polering. Etter gjenoppbygging vil lakken skinne, den har fått tilbake fabrikklakkens høyglans.

Husk palmen!

Selv den beste voksen varer ikke stort mer enn tre måneder. Og bare om du gir lakken skånsom vask av og til. Vokshinnen er myk og skades lett, særlig om vinteren. Og voks har lav kjemisk motstandsevne – syrene i fugleskitt og insektrester tærer på hinnen – og så på lakken.

Altså: Voks hver tredje måned etter god, MILD vask. Og bruk for all del en proff voks, husk den smarte palmen: CARNAUBA!

Ha en fin vinter alle sammen!

(Foto: NAF og tyske Strassendienst (saltbilen))

Les også: Stål er ikke bare stål

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com