Toyota bZ4X: Ett er sikkert, den vil selge knallgodt

bz4x 2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Så er også Toyota i gang med ren elbil; sist ute av de store produsentene – og godt i etterkant av både den ene og den andre. Dette vil neppe merkes som noen stor ulempe, og forhåndsbestillingene av bZ4X har slått alle tidligere Toyota-rekorder.

Av Frank Williksen

Bilstoff var med da den nye el-modellen ble presentert for norske motorjournalister i København nylig, og konstaterer at det er en gjennomarbeidet og «ferdig» elbil som nå slippes løs på et marked der suget etter elbiler fortsetter å være umettelig.

Godt utstyrt

Den nye elbilen som de første kundene får levert nå i slutten av juni tyder på at Toyota har brukt tiden godt – selv om de kommer på banen lenge etter de viktigste konkurrentene. Det som blir levert, er et tilsynelatende helstøpt produkt uten synlige minuser.

Bilen har god plassutnyttelse innenfor ganske kompakte ytre mål, den byr på kjempegod kjørekomfort, har bra med utstyr også i grunnversjon – og har oppgitt rekkevidde på nivå med andre i klassen.

Toyota bZ4X tar seg bra ut også fra denne vinkelen.

Ferdig utviklet

At Toyota kommer så sent på banen med en ren elbil, tror jeg kundene i det store og hele er glade for. Mest av alt er dette et uttrykk for Toyotas vilje og evne til å jobbe langsiktig, og uten å tape målet av syne. Dette er en bilprodusent som ikke lar seg forstyrre av hverken det ene eller andre motelunet som dukker opp gjennom en lang – i dette tilfellet ca. tre år – utviklingsprosess.

Så vil nok noen innvende at Toyota bZ4X ikke har noen epokegjørende innovasjoner å slå i bordet med, det handler mye om «same old» på de fleste områder. Men summen er uansett en elbil med høy troverdighet, en bil som virker godt gjennomført og ferdig utviklet. Jeg blir overrasket dersom det dukker opp særlige barnesykdommer på denne.

Lav tilhengervekt

På et punkt går de likevel foran. Med en egenvekt på 1.895 – 1.985 kg, avhengig av drivlinje, er Toyotaen betydelig lettere enn flere andre elbiler på samme størrelse. Lavere vekt betyr også for en elbil lavere forbruk, og i dette tilfellet tror jeg dessuten den lavere vekten er en del av forklaringen på den gode kjørekomforten.

Til gjengjeld har det gått på bekostning av tillatt tilhengervekt, som er beskjedne 750 kg. Forklaringen på dette, er at en høyere tilhengervekt ville ha krevd chassis-endringer og -forsterkninger som hadde sendt egenvekten oppover.

Oversiktlig og funksjonell førerplass. (Foto: Toyota)

Rommelig

Som allerede nevnt, er det godt med plass inne i en bZ4X. Flere ting bidrar til dette, blant annet bilens gode bredde og den lange akselavstanden. Bagasjerom på 452 liter under vinduslistene lar seg absolutt høre, og bakkeklaring på 177 mm er også godkjent.

Størrelsesmessig ligner den nye elbilen mye på Rav4. Største lengde er 4,69 m, bredde 1,86 m og høyde 1,65 meter. Akselavstanden er 2,85 m. Av hjul står valget mellom 18 og 20 tommer, med dekkdimensjon 235/60R18 og 235/50R20.

71,4 kWh batteri

Velger du 18 tommers hjul, er oppgitt rekkevidde WLTP opptil 516 km med forhjulsdrift og 470 km med firehjulsdrift. Tilsvarende med 20 tommer er 436 km og 411 km. I alle tilfeller er dette tall som fordrer ideelle forhold, som for andre elbiler. Bak disse tallene ligger et forbruk som Toyota oppgir til ca. 14,5 kWh/100 km med forhjulsdrift, og ca. 16,0 kWh/100 km med firehjulsdrift. Det blir spennende å teste ut dette i praksis i norsk hverdagstrafikk.

Energien kommer fra en batteripakke på 71,4 kWh, og Toyota er ikke snauere enn at de garanterer gjenværende batterikapasitet på 70 prosent etter 10 år eller 1 million kjørte kilometer.

Selv om bildet er litt mørkt, gir det et inntrykk av den gode plassen i baksetet. (Foto: Toyota)

God akselerasjon

De første bilene som leveres, har 6,6 kW ombordlader, men allerede fra oktober produksjon blir dette endret til 11 kW, noe som selvsagt har en positiv påvirkning på ladingen.

Toyota bZ4X med forhjulsdrift har en effekt på 150 kW (204 hk), mens den firehjulsdrevne versjonen tilbyr 160 kW (218 hk). I det siste tilfellet sitter det en motor med 80 kW ved forakselen og tilsvarende ved bakakselen. Firehjulstrekkeren klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder, noe den forhjulsdrevne trenger 7,5 sekunder på. Toppfarten er for begge begrenset til 160 km/t.

Nyttig utstyr

Toyotas nye stolthet – og bestselger i Norge, uten tvil – er en godt utstyrt bil. Uansett modell har den nyttige detaljer som varme i spylerdysene og varmetråder i frontruten, lyktespylere, adaptiv cruise kontroll, ryggekamera, rattvarme og Toyotas sikkerhetspakke.

Med Active Tech får man i tillegg blant annet 3-projektor bi-LED, el-åpning av bakluke, trådløs mobillader, el-justerbart førersete, tretthetskamera, adaptive frontlys, blindsonevarsling og parkeringssensorer foran og bak.

Topp modellen Executive har dessuten bl.a. JBL lydanlegg, panorama monitor, ventilerte seter foran, minne på førersete, varme i baksetet og intelligent parkeringsassistanse. Executive Bitone topper dette med 20 tommer hjul, fetere dekk og panorama glasstak.

Toyota bZ4X har etter min mening et svært vellykket frontdesign.

Firehjulsdrift fra 452.000 kroner

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge kan fortelle at zB4X har satt rekord for bestillinger for en nylansert modell hos Toyota, med god margin, og de fleste velger firehjulsdrift.

Dette betyr at alt den norske importøren har klart å få tak i av biler i år, er solgt. Bestiller du en slik bil i dag, må du derfor regne med at levering blir over nyttår.

Fra oktober produksjon vil prisene stige noe. Rimeligste bZ4X vil da være Active til kr. 424.900,-, mens den noe mer utstyrte Active Tech vil ha en startpris på 468.900,-. Begge disse modellene har forhjulsdrift.

Med firehjulsdrift starter prisene på kr. 452.000,- for Active og 496.000,- for Active Tech. Toppmodellen Executive starter på 522.000,-, noe som for Executive Bitone stiger til 542.000,-.

Høyst sannsynlig vil du ha med Toyotas serviceavtale, som gir et pristillegg på 11.500 kroner. Da er du dekket i tre år/45.000 kilometer.

Les også: Toyota Corolla: Comeback som sier seks!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com