Toyota C-HR: 2020-modellen vil friste enda flere

C-HR_Orange_2020_50
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Da Toyota mot slutten av 2016 lanserte C-HR, en modell som fra den kanten var det reneste design-sjokk, traff den markedet med et smell. Bilen åpnet nye kundegrupper for Toyota, og hittil er det solgt over 400.000 C-HR i Europa, drøyt 9.000 av dem her i landet.

Hele 43 prosent har valgt bilen på grunn av designet, og bilen velges også i større grad av yngre kjøpere enn det som har vært vanlig for Toyota tidligere.

Les også: Toyota Camry er årets røverkjøp!

1,8 liter fortsatt bestselger

Nå er en oppfrisket 2020-modell klar, og salgsmålet er også klart: I 2020 skal det rulle ut 150.000 nye C-HR (Coupé High Rider) til europeiske kunder, fikk vi vite ved lanseringen av den nye modellen forleden.

Hver tredje av disse – 33 prosent – skal ha det nye og sterkere 2,0 liter hybrid motoralternativet med 184 hk, mens hele 62 prosent fortsatt vil velge den velkjente 1,8 liter hybriden med 122 hk. Resten, fem prosent, skal være en 1,2 liter turbo bensinmotor med 116 hk, som også kommer med firehjulsdrift.

Også i Norge er det ventet at 1,8 liter hybrid fortsatt vil være bestselgeren.

Trivelig og oversiktlig førerplass i C-HR.

Mye kjappere Toyota C-HR

De som vil ha litt ekstra får altså nå dette med den nye 2,0 Hybrid-modellen. Med 184 hk svarer Toyota på ønskene fra en del bilkjøpere som har høyt fokus på kjøreglede og ytelser.

– Endelig har bilen fått ytelser som står i stil til utseendet, var den spontane kommentaren fra en mer enn middels bilinteressert bror da jeg fortalte om møtet med de nye C-HR-utgavene.

Og visst er forskjellen fra 1,8 svært merkbar. 2,0-literen gjør unna 0-100 nesten tre sekunder kjappere enn 1,8, og klokkes inn på 8,2 sekunder. Det er ikke sportsbilnivå, men absolutt godkjent. Toppfarten stopper på fornuftige 180 km/t, 10 km/t over 1,8 liter.

Understellet er oppgradert for å passe til den høyere effekten, og bilen byr uten tvil på bedre kjøreegenskaper. Samtidig er det helt tydelig at det er gjort gode grep for å redusere innvendig støy og øke kjørekomforten.

Ikke størst, men stort nok for mange.

My Toyota-appen

Toppmodellen har dessuten litt ekstra å by på både inn- og utvendig, og den har et oppgradert HMI (menneske-maskin-brukergrensesnitt) med det nyeste i multimediateknologi. Sentralt står Toyotas multimediasystem med full smarttelefonintegrasjon gjennom Apple CarPlay og Android Auto. Toyota selger bilen med 3-års abonnement på navi-oppdateringer inkludert, med oppdateringer tilgjengelig hver sjette måned.

Bilen har dessuten et kommunikasjonssystem som lar kjøpere benytte MyT (My Toyota) appens tilkoblede tjenester. Nytt her er Hybrid Coaching, som skal hjelpe føreren til å øke andelen elektrisk kjøring, og dermed styrke fordelene med hybrid drift.

Det er Toyotas nye europeiske designsenter som har stått for utviklingen av 2020-utgaven av C-HR, som er utviklet spesifikt for det europeiske markedet, og som bygges ved Toyotas fabrikk i Tyrkia.

Les også: Massiv Toyota-satsing på elektrifisering

2,0 litt over 400.000

Toyota C-HR kommer i flere forskjellige utstyrsvarianter, der Active er grunnmodellen med 1,8 HV (hybrid vehicle) til 316.600 kroner, om nå noen kommer til å kjøpe akkurat den. Så går det via Lounge Tech til Lounge Tech Bitone&Alcantara&JBL, som er dyreste 1,8 HV til 378.300 kroner.

2,0 HV-modellene ligger alle litt over 400.000 i pris, med 2,0 HV Bitone&Alcantara&JBL som dyreste til kr. 411.700,-.

Aller dyrest er faktisk 1,2T Active AWD, med en prislapp på 431.400 kroner.

Noen tall, Toyota C-HR 2,0 HV (1,8 HV i parentes):

Systemeffekt: 184 hk (122 hk)

Drivlinje: Hybrid, forhjulsdrift, CVT girsystem

Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,2 sek (11,0 sek)

Toppfart: 180 km/t (170 km/t)

Bensinforbruk, oppgitt: 0,53-0,54 l/mil (0,49-0,50 l/mil) (WLTP)

Bensinforbruk, oppnådd: 0,51 l/mil over ca. 10 mil blandet kjøring, by/tettsted og motorvei.

CO2-utslipp: 118 g/km (109 g/km)

Lengde x høyde x bredde: 4.390 x 1.795 x 1.565 mm

Akselavstand: 2.640 mm

Bagasjerom: 358 l (377 l)

Egenvekt: 1.485/1.525 kg (1.420/1.460 kg)

Totalvekt: 1.930 kg (1.860 kg)

Tilhengervekt: 725 kg (725 kg).

Det er mange som faller for designet på Toyota C-HR.

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com