Nye Toyota Camry er en bil det er lett å kalle «pen».
Husker du Toyota Camry? Den store Toyota’en som ble lansert i 1982, og som raskt ble svært populær i Norge? I 1987 ble det for eksempel solgt 5.500 nye ToyotaCamry her i landet!
Jeg var med da en ny generasjon Camry ble presentert for europeisk motorpresse i Kroatia nylig – og slår fast at dette er et kraftfullt comeback for denne store personbilen som har vært borte fra det norske markedet siden 2004.
Salgstall som på 1980-tallet vil modellen aldri se igjen, men at den nye storbilen til Toyota har svært mye å by på, er det ingen tvil om. Importøren har et salgsmål i år på 400 biler, noe jeg opplever som svært forsiktig budsjettert.
Med de meget gunstige prisene bilen får, vil jeg bli veldig overrasket om ikke salgsmålet er nådd lenge før årets utløp!
Stor og rask
For hør bare her:
– Toyota Camry er en stor bil, nesten 4,90 m lang og 1,84 m bred. Den lekre sedanen har et bagasjerom på gode 524 liter, og akselavstanden er knapt 2,83 m.
– Toyota Camry er en motorsterk og rask bil. Det er en 2,5 l bensinhybrid med en samlet effekt på 218 hk og med godt dreiemoment. Bilen klarer 0-100 km/t på småpene 8,3 sekunder, og toppfarten er politisk korrekte 180 km/t.
– Toyota oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,43 l/mil. Vi endte med ca. 0,55 på ganske så «norske» veier, og synes fortsatt dette er meget bra for en så stor bil med egenvekt godt over 1.600 kilo.
Toyota Camry byr på et førermiljø til å trives godt i. Både sete, sikt og layout vil falle godt på plass for de aller fleste.
Høy komfort
Bilen er bygd på den nye TNGA-plattformen til Toyota (Toyota New Global Architecture). Den byr på gunstig lavt tyngdepunkt og høy karosseristivhet. Dette er grunnlaget for nok et høydepunkt: Super komfort, der ikke minst det lave innvendige støynivået imponerte meg. Behagelig demping og gode seter underbygger at dette er en bil det vil være lett å leve godt med også på de lengste strekningene!
Førerplassen i nye Camry har så mange justeringsmuligheter at det bør være enkelt for de aller fleste å finne en god kjørestilling. Instrumentering og dashbord er ganske så konvensjonelt løst, men oversiktlighet og fine detaljer med topp finish trekker opp.
Massiv Toyota-satsing på elektrifisering!
Mye utstyr – uansett
På toppmodellen er et svært bra Head-up display standard, i likhet med en midtkonsoll for baksetepassasjerene med styring av klima, lyd og bakseteryggenes helningsvinkel. Ikke noe av dette kan kjøpes i tillegg på de to lavere utstyrsvariantene.
Skjønt lavere – både grunnmodellen Executive og midt-på-treet bilen Premium har begge imponerende utstyrsomfang i utgangspunktet. Og noe må jo tross alt flaggskipet Platinum få skille seg ut med!
Billigste Toyota Camry nå blir Executive, som har en prislapp på 429.900 kroner. Allerede denne har full LED hovedlys med dimautomatikk og nedfellbare bakseter.
Premium koster fra 449.800 kroner, og da er el. justerbart ratt på plass, sammen med trådløs mobillader, navigasjon og intelligente parkeringssensorer.
Dyrest er altså Platinum fra 475.700, og hva den skiller seg ut med har vi allerede vært innom.
Baksetet har el. justerbar seterygg i toppmodellen – og skikkelig god plass i alle modeller.
Toyota Camry: Suksess-modell
Drivverk, effekt og ytelser er det samme for alle utgavene.
I Norge var Toyota Camry først fra 1982 til 2004. I et marked der stadig færre ville ha denne modellen, valgte altså Toyota til slutt å trekke Camry ut av det norske markedet.
I ny versjon i dag, 15 år senere, er interessen for biltypen igjen økende, og nå er dette blitt en modell som passer glimrende inn i det europeiske E-segmentet.
For den som ikke har sett en ny Camry på de siste femten årene er det lett å tro at dette har vært en ganske anonym bil for Toyota, men slik er det slett ikke. Tvert i mot: Camry er en meget suksessrik Toyota-modell som det hittil er solgt mer enn 19 millioner enheter av; stort sett har det gått rundt 700.000 nye Camry hvert år.
Ikke stasjonsvogn eller 4WD
– Det er ikke en Lexus, men absolutt det beste under Lexus-nivå. Om Lexus er første klasse i veitransport, så er Toyota Camry en solid «Business Class»-opplevelse, ble det blant annet sagt under lanseringen.
Noen stasjonsvognmodell er ikke planlagt av Toyota Camry, heller ikke noen modell med firehjulsdrift. På spørsmål om det kan ventes en ladbar hybrid som alternativ til den selvladende Toyota-teknologien, var plutselig ikke svarene like kategoriske. Noen konkrete indikasjoner om dette kom imidlertid ikke.
Tar seg ut til sin fordel også med sin bakdel!
– Målet er å selge 400 nye Camry i år, sier informasjonssjef Espen Olsen.
Toyota Camry: Fulltreffer som taxi
Sikkerhetsmessig holder Toyota seg godt fremme med sitt Toyota Safety Sense-system. Dette omfatter blant annet kollisjonsvern med fotgjengergjenkjennelse, cruise kontroll for alle hastighetsområder og filskiftvarsling med styreassistanse. Og det er mye mer: Skiltgjenkjenning, blindsonevarsling med nødbrems mot kryssende trafikk bakfra, stabilitetssystem og bakkestarthjelp for å nevne noe.
– Vi har tro på at nye Camry vil appellere sterkt til trofaste Toyota-kunder. I tillegg er vi veldig spente på hvordan bilen vil bli mottatt i det viktige taxi-markedet. Etter vår mening bør nye Camry være svært godt egnet som taxi, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
Toyota GT86: Klassisk oppskrift på STOR moro
Levering fra juni
Han venter at rundt 80 prosent av de 400 bilene man har som mål å selge i år vil være midt-på-treet-modellen Premium, som han mener er den utgaven som gir aller best valuta for pengene.
– Hvordan har forhåndsinteressen vært i forhandlernettet?
– Vi har forhåndsolgt en del biler allerede, og merker at interessen hos forhandlerne er svært god, sier Olsen, og legger til at levering av nye Toyota Camry vil starte i juni.
Lange leveringstider behøver man ifølge Espen Olsen ikke å frykte:
– Normalt vil man kunne få bil i løpet av en måned eller to – eller på 3-4 måneder dersom man må vente på bil fra fabrikk, slutter han.