Mens mange bilprodusenter stort sett bare snakker om elbiler, bruker Toyota tid og oppmerksomhet på å snakke om flere alternative drivlinjer som sin store konkurransefordel på veien mot målet om bare utslippsfrie biler fra 2035. De gjør det også klart at den måloppnåelsen er avhengig av at ladeinfrastruktur er tilstrekkelig på plass.
Bildet øverst: Slik ser Toyotas nye C-HR ut, en kompakt SUV -modell med hybride drivlinjer. (Alle fotos: Frank Williksen)
Av Frank Williksen
Dette kom frem under bilgigantens årlige Kenshiki Forum i Brüssel, der det også ble førstegangsvist to nye SUV-modeller i C-segmentet. Den som er nærmest i tid, er en helt ny versjon av suksess-modellen C-HR – Prologue – mens den andre var en bZ konsept-studie, altså det som blir en ny elbil, kanskje den første av de seks elbilene Toyota har annonsert lansert før 2026.
Slik ser Toyota C-HR Prologue ut bakfra.
Ny design
Felles for begge er et designspråk som skiller seg ganske mye fra det vi var vant med fra Toyota for bare noen få år siden; da C-HR var det første hintet om nye tider ved tegnebrettet. bZ4X fulgte opp dette – og nå tar nye C-HR og bZ-studien dette et godt steg videre.
– bZ-studien har fått et design som skal uttrykke alt vi elsker med en batterielektrisk bil – nullutslipp, bærekraftige materialer og neste generasjon brukerorientert teknologi. Samtidig signaliserer designet at bilen er morsom å kjøre, med gode ytelser.
Toyotas «Siri»
– Hjulene er trukket godt ut mot hjørnene med korte overheng for å skape et aggressivt uttrykk, og hele det utvendige designet signaliserer effektiv aerodynamikk og lav luftmotstandskoeffisient.
Slik beskrives bilen av Ken Billes, Toyotas nestsjef for europeisk designutvikling.
Tilføyes kan at også denne modellen nå får sin parallell til for eksempel Siri – «Yui» skal holde styr på kommunikasjonen mellom bilen og dem som sitter i den.
Utover generelle vendinger er det lite konkret som slippes ut om denne studien foreløpig.
Matt Harrison presenterte Toyotas neste modell i el-serien bZ, en kompakt SUV.
Økt innvendig plass
Toyotas nye designspråk gjelder også for den oppdaterte og nye C-HR modellen Prologue, bekreftet designdirektør Lance Scott.
– Med disse modellene tar vi det nye designspråket et skritt videre, til et nivå der overflatene både kan uttrykke en opplevelse av følelser og av høyteknologi.
Det er klart at i fremtiden vil identiteten avhenge mindre og mindre av en konvensjonell grill, siden kravene til kjøling reduseres, fastslo han.
– Jeg har alltid ment at god design bygger på god forståelse av brukernes oppfatninger. I tillegg til å gjøre bilen mer sportslig, har vi også jobbet med å øke den innvendige plassen, sa Lance Scott.
C-HR Prologue er et tydelig eksempel på nye tider på design hos Toyota.
Også hydrogen
Han tilføyde at nye C-HR Prologue også vil komme som ladbar hybrid, i tillegg til Toyotas tradisjonelle full-hybrid løsning.
Størrelsesmessig plasserer C-HR Prologue seg i samme klasse som bZ kompakt SUV, nemlig det store og voksende C-SUV segmentet. Her blir C-HR alternativet for bilkjøpere som ønsker en av de to hybride variantene, mens bZ kompakt SUV blir valget for de som vil ha en ren elbil.
På denne måten bekrefter Toyota sin satsing på flere alternative drivlinjer i årene som kommer. Og bak alt dette skjer det også spennende ting med hydrogen hos giganten. Et eksempel på det siste, er verdens største flåte av nullutslipp hydrogen-biler som taxi i Paris med 600 Toyota Mirai, fortalte Matt Harrison, som opplyste at tilsvarende initiativer finnes i København, Berlin og Hamburg.