Trodde det var bra at de dårligste veiene blir borte???

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Skjermbilde 2016-07-31 kl. 13.01.30

Det er direkte imponerende i mine øyne når Nye Veier AS melder at ny E18 mellom Tvedestrand og Arendal (23 km) skal stå klar allerede i 2019. En trygg og effektiv ny 4-felts vei med planskilte kryss og sikkerhet på høyt nivå vil gjøre underverker, ikke minst for lokalbefolkningen langs strekningen.

Jeg pynter dagens tekst med noen få knips fra Nye Veiers animasjon av hvordan denne strekningen vil fremstå allerede i 2019.

Denne effektiviteten har tydeligvis falt opposisjonspartiet Ap tungt for brystet, og partiets talsmann på området går med bred penn ut og ”slakter” prosjektet: Veibredden er smalere, man vil ta bort belysningen, det blir brukt enklere frostsikring og billigere drenering, og det vil bli dyrere både med drift og vedlikehold…

Alvorlig talt: Dette er det vanskelig å ta på alvor, når man ser hvem det kommer fra. Ap har gjennom sine mange og lange regjeringsperioder vist svært lite som imponerer når det gjelder infrastruktur – og etterlot seg blant annet tidenes etterslep på veivedlikehold.

Kan ikke partiet sende sine talsmenn og –kvinner på en kjøretur på den aktuelle strekningen, og spørre dem etterpå om de helst vil ha det som det er – eller om det kanskje er greit å få en moderne, sikker og effektiv 4-felts motorvei for 110 km/t i stedet?

Skjermbilde 2016-07-31 kl. 12.58.03

For uavhengig av politisk ståsted, er det et faktum at den sittende regjeringen har satt kraftig fart på både utbygging og vedlikehold av infrastruktur her i landet. For min del er det selvsagt først og fremst veiene jeg tenker på; samfunnets viktigste ”blodomløp”.

Aldri har det vært bygd så mye ny, god vei – og for første gang kutter vi nå faktisk ned på det voldsomme etterslepet på vedlikehold. Bare det siste er jo en stor prestasjon!

Etableringen av det nye selskapet Nye Veier AS er en svært så viktig nøkkel for innsatsen videre, og der i gården sitter man åpenbart ikke bare og drikker kaffe og klør seg et eller annet sted: Innen 2019/2020 skal en rekke strekninger ny 4-felts sikker og effektiv vei være åpnet mellom Tvedestrand og Arendal (E18), Kolomoen-Moelv (E6), Kristiansand – Mandal øst (E39), foruten flere viktige E6-strekninger i Trøndelag – Ulsberg–Melhus, Ranheim-Værnes og Kvithammer–Åsen.

Skjermbilde 2016-07-31 kl. 12.59.55

På smått utrolige 3-4 år skal man realisere dette, en byggetid som er på grensen til uhørt i forhold hva som var gjengs tempo for fremdrift under tidligere regimer. Nytt er det i høyeste grad også at man nå prioriterer å bygge ut hele strekninger fortløpende, i stedet for klatt-utbyggingen som irriterte så mange tidligere.

Før tok det også mye lenger tid å planlegge og prosjektere en ny vei enn selve byggingen, en planleggingshorisont på 10-15 år var ikke uvanlig, men også dette har Solvik Olsen & Co klart å gjøre noe med.

Selv melder samferdselsministeren at det må være lov å tenke nytt og annerledes for å få mer ut av veikronene, og viser til Sverige som forbilde. Det er mer enn vanskelig – selv for AP-folk? – å være uenig med ham i at svenske veier duger mer enn godt nok!

Du har vel hørt om splinten i min nestes øye – og bjelken i mitt eget…

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com