Å kjøpe bruktbil kan fortsatt være risikosport, men nå blir det i alle fall litt tryggere. Etter flere års masing kommer omsider et nasjonalt skaderegister, noe ikke minst NAF og Norges Bilbransjeforbund har etterlyst med stor iver.
Dessverre var ikke alle andre berørte parter like ivrige før det omsider ble oppnådd enighet for kort tid siden.
Et slikt skaderegister – som man allerede har hatt lenge i flere land vi ellers trives med å sammenligne oss med – avdekker om en bil har vært kollisjonsskadet. Det finnes selgere av brukte biler som ikke alltid har vært like nøye med å opplyse om tidligere skader, men nå blir altså verre å holde slik informasjon skjult for kjøper.
Det viktigste med det nye skaderegisteret, er at det avslører om en bil faktisk har vært totalskadet – altså kondemnert – og så bygget opp igjen. Tall tyder på at det gjenoppbygges flere tusen vrak årlig her i landet, og historier i media bekrefter igjen og igjen at slike biler omsettes uten at kjøper får vite at bilen egentlig ikke skulle vært på veien.
Sannheten er jo at når bilen kondemneres, er det fordi det ikke er regningssvarende å reparere den til driftsklar stand igjen – hvis man skal følge fabrikkens reparasjonsveiledninger. Og disse må følges, dersom bilen fortsatt skal ha samme sikkerhet som da den var ny.
Dessverre er ikke alle like nøye med dette, og det ruller uten tvil mange biler på norske veier som slett ikke er så sikre som bileieren tror. Både aktive og passive sikkerhetssystemer er kompliserte greier, og selv det minste slurv med detaljene kan være skjebnesvangert.
Med et nasjonalt skaderegister på plass, kan i alle fall denne fallgruva elimineres for bruktbilkunder. Veldig bra!