Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Tunnellandet Norge – nesten som å bo på en sveitserost!

Tunnellandet Norge
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Jeg synes oppriktig synd på alle som sliter med å kjøre inn i tunneler – i tunnellandet Norge kan du snart ikke bevege deg med bil noen steder uten å havne i en eller flere tunneler! Og stadig kommer det nye tilskudd, både over og under vann. Noen korte, men veldig mange lange.

Faktisk har Norge i dag mer enn fem ganger så mange veitunneler som er mer enn 2 kilometer lange enn resten av de nordiske landene til sammen! Norge har 162 tunneler som er minst 2 km lange. Sverige har nest flest med 11 (snakk om å gruse svenskene!), Færøyene har 10, Island 8, Finland 3 og Danmark 1.

Sogn og Fjordane har alene 30 tunneler som er lengre enn to kilometer, og hele åtte er lengre enn fem kilometer! Fylket har også verdens lengste veitunnel – Lærdalstunnelen på imponerende 24,5 km!

Brattest er faktisk ikke Oslofjordtunnelen, slik mange tror. Den blir knust av den lite trafikkerte Ofredalstunnelen i Årdal i Sogn, som på det bratteste har en stigning på hele 16 prosent (takket være en brøler under drivingen, som ble oppdaget litt sent).

Oslofjordtunnelens bratteste stigning er syv prosent, men stigningene er lange. Ifølge vegvesenet er det faktisk nesten ingen undersjøiske tunneler her i landet – og det begynner å bli mange av dem – som har så liten stigning på det bratteste som dette!

Så fobi mot tunneler er det godt å slippe her i landet. At mange plages er likevel ikke rart – alt for mange norske tunneler har fortsatt alt for dårlig standard, ikke minst med hensyn til belysning og fluktveier. Mange steder kniper det også på bredden.

Alle som har kjørt en del i høyfjellet, og kommet fra intenst solskinn direkte inn i en tunnelåpning som er nesten bare svart, vet hvor krevende dette faktisk er, og hvor høy risikoen for uhell er…

Den pågående oppgraderingen av norske veitunneler er derfor særdeles kjærkommen, og kan knapt gjøres fort nok!

Selv gjorde jeg nettopp en jobbreise med bil fra Drammen via Hemsedalsfjellet, Lærdal og Sogndal til Førde, og valgte på returen Sognefjellet – Lom – Valdresflya – Valdres – Hønefoss – Drammen. På lange strekninger føltes det som om jeg knapt så dagslys, så at utlendinger opplever Norge som eksotisk har jeg virkelig forståelse for – man får jo faktisk sett mye av landet bokstavelig talt fra innsiden…

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com