At norsk bilavgiftspolitikk gir seg mange rare utslag, er absolutt ikke noe nytt. Vi har i lang tid blitt vant til en nesten konsekvent mangel på forutsigbarhet, og med det nylige budsjettforliket fikk vi en ny, morsom vri: Med miljøhensyn som bakteppe, har en rekke svært eksklusive plug-in hybrider fått avgiftsreduksjoner som har sendt prisen ned med opptil 100 000 kroner – og i enkelte tilfeller enda mer.
Samtidig har avgiftene slått slik ut at Toyotas for øvrig utmerkede hybridmodeller blir dyrere! Det er, for å si det pent, mer enn vanskelig å forstå at dette kan ha vært politikernes mening?
Jeg er blant dem som absolutt hilser velkommen enhver reduksjon av de mest konfiskatoriske avgiftsnivåene, og slik sett gratulerer jeg både Porsche, Audi, Mercedes og BMW med hyggelige kutt.
Men når man har miljø som bakteppe, går det i all anstendighets navn ikke an å innføre avgiftsendringer som gjør en klart miljøriktig modellrekke som Toyotas dyrere! Hvis vi mener noe med ønsket om utslippsreduksjoner fra biltrafikken, så må vi da i herrens navn ikke straffe dem som i lengst tid har forsøkt å gjøre noe seriøst med dette?
Toyotas hybrid-teknologi er sikkert ikke fremtidens svar, men den utgjør en viktig brikke i overgangsfasen til nullutslipp, og den gjør det med folkelige modeller, tilgjengelig for de aller fleste bilkjøpere. Å sørge for at disse blir dyrere, er ikke bare et sleivskudd, men total skivebom!