GTI, og enda mer R-modellen, er toppen av lykke for Golf-entusiaster som vil ha høy ytelse. Dagens GTI kommer med 230 – 245 hk, hvilket sikkert tilfredsstiller de flestes krav til fraspark. Og går man videre til verstingen R, får man hele 300 hester på stallen! Det skulle man jo tro var nok?
Jeg husker godt da selve ur-GTI’en ble lansert i 1975. Med hele 112 hk gjorde den et mektig inntrykk på oss alle – hvilken kruttønne av en bil! Golf GTI hadde også fordelen av å være tidlig ute med høyytelsesversjon av en ”vanlig” småbil, for datidens Golf var ganske mye mindre enn dagens utgave – og også mye lettere. Frasparket definerte derfor både jeg og kolleger flest som nærmest himmelsk…
Men det var den gang, og det den opprinnelige modellen presterte tåler ikke lenger å nevnes i samme setning som prestasjonene til dagens Golf GTI; langt mindre Golf R!
Og så blir det likevel ikke nok for alle med 245 eller 300 hk. Det har den tyske tuning-spesialisten Oettinger tatt på alvor, og nylig lanserte firmaet nye toppversjoner av både Golf GTI og Golf R.
Oettinger Golf GTI er en vesentlig skjerpet utgave, med motor-varianter med opptil 380 hk, mens man tilbyr Oettinger Golf R med opptil 500 hk! Dette har krevd full ombygging av motor og kraftig oppgradering av girboksen med mye sterkere DSG clutcher for å tåle moment opptil 650 Nm. I tillegg kommer selvsagt høyytelses bremser og nytt eksosanlegg – for å nevne noen av de viktigste inngrepene.
Og naturligvis er heller ikke det ytre glemt – spennende designdetaljer avslører at dette er litt mer enn vanlig – både av GTI og R.
Hvor fort de går? Det har ikke Oettinger sagt noe om i den meldingen jeg fikk nå, men skal jeg gjette, så kan jeg ikke tenke meg at for eksempel Oettinger Golf R bruker særlig mye over 3,2 – 3,4 sekunder fra 0 til 100 km/t. Toppfart på oversiden av 300 km/t er neppe heller noe dristig tips.
Det er heller ikke sagt noe om hva man må legge på bordet av penger for slike spesialversjoner, men drømmen er jo uansett gratis…