Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Verdens mest aerodynamiske bil

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Mercedes 3 kopi

Mercedes-studien Concept IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile) er to biler i én: En luksuriøs firedørs coupé og samtidig verdens mest aerodynamiske bil med en cd-verdi på 0,19. Den ble en favoritt for mange besøkende under bilutstillingen i Frankfurt forleden.

 

På innsiden av Concept IAA kjenner man igjen designfilosofi og komfort fra S-Klasse og S-Klasse Coupé. Når man passerer 80 kilometer i timen, forandrer bilens ytre seg på åtte forskjellige steder, hvilket transformerer Concept IAA til bilen i verden med lavest luftmotstand.

For å oppnå den oppsiktsvekkende lave luftmotstanden på cd 0.19, endrer blant annet frontspoileren, felgene, sideskjørtet og bakenden på bilen form.

– Fascinasjon og teknisk innovasjon er kjernen i Mercedes-Benz’ produktutvikling. Concept IAA byr på innovasjoner som tar et oppgjør med de iblant motstridende hensynene til estetikk og luftmotstand, sier prof. dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler, og leder for forskning og utvikling i Mercedes-Benz personbil.

Best på aerodynamikk blant serieproduserte biler i dag, er Mercedes-Benz CLA med en cd-verdi på 0,22.

 

Concept IAA er 5040 mm lang, noe som øker til 5430 i aerodynamisk modus. Bilen er 1995 mm bred og 1305 mm høy. Akselavstanden er 2975 mm, og sporvidden foran/bak er 1710 og 1770 millimeter. Konseptbilen drives av en plug-in hybrid med en systemeffekt på 279 hk. Dette vil gi en toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t.

 

Konseptbilen har ellers teknologi som gjør den i stand til å kommunisere med andre kjøretøy eller andre tilgjengelige informasjonskilder. Dette er et vesentlig fremskritt for å forebygge ulykker, fordi hindringer eller hendelser som ikke er synlige fra bilen kan varsles i tide.

Concept IAA har selvsagt også evnen til å ”se rundt hjørner”.

Det toekede rattet har innebygd en rekke funksjoner som styres med berøring (OFN – Optical Finger Navigation knapper), noe som bidrar til optimal funksjonalitet på minimum av plass, og som er med på å realisere filosofien om ”hendene på rattet, blikket på veien”, som Mercedes-Benz vektlegger så sterkt.

 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com