Er det noen vits i å mase om lys nå, på vei inn i årets lyseste periode? Jo, faktisk, i hvert fall når det gjelder baklys, noe stadig flere minner meg på. Jeg har også selv opplevd mange ganger hvor lite synlig en bil uten baklys blir bakfra i en ikke alt for godt opplyst tunnel. Flere gamle venner både i og utenfor bilbransjen bekrefter det samme: Det er rett og slett skummelt hvor stor forskjellen er på å ha baklysene tent eller ikke.
Ifølge Bilimportørenes Landsforening er dette en situasjon vi har hatt siden 2012, og bakgrunnen er EUs klimamål. Uten tente lys bruker bilen mindre strøm, noe som reduserer drivstofforbruk og utslipp. Vel og bra, men lite verdt hvis det i stedet medvirker til trafikkuhell!
Vanlig i dag er ”kjørelys” i form av mindre dioder på fronten, som møter kravet til tente lys også på dagtid. Baklys er det ikke noe krav til lenger. Det er dette som er scenariet for alle bilførere som ikke foretar seg noen ting utover å vite at ”bilen har kjørelys” og lar lysbryteren stå på ”0”. I de aller fleste tilfeller har man da noe som best kan kalles markeringslys foran – og ingen ting bak.
Heldigvis er det lett å sikre at også baklysene er tent. Et alternativ er å sette lysbryteren til hovedlysinnstillingen. På de fleste nyere biler har bryteren også en ”Auto”-funksjon, og stiller man bryteren på dette vil både baklys og nærlys tennes når det mørkner, eller når man kjører inn i en tunnel.
Mange lar nok lysbryteren stå i posisjon ”0” av gammel vane (som jo er vond å vende!), men det bør man altså ikke nøye seg med! Det er lett å være enig med Trygg Trafikk i at sikkerheten på veiene er viktigere enn EUs klimamål!
Og så har kanskje bilselgere en ekstra utfordring i å bli flinkere med å lære kundene sine riktig lysbruk?