Viktig yrke: Bilpleier

Jenny
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bilene blir dyrere og dyrere, drøyt halve prisen er skatter og avgifter… Dette betyr også at mange vil legge mer i vedlikehold. Og det handler om mye mer enn det stellet bilen får på verkstedet, diktert av serviceheftet. Stellet heter bilpleie, og bilpleier er yrket.

Bildet øverst: Bil-pleier Jenny Håkenstad understreker viktigheten av å fjerne alt som kan skade og etse lakken, ikke minst fluerester i sprekker og plate-overganger – men be henne pusse opp bilen også innvendig, så får du se hvordan den var som ny! Minst. (Foto: Forfatteren)

Av Stein Bekkevold

Dette vet du kanskje: En bilpleier er nå en fagperson som vasker og renser/polerer bilen utvendig, vasker og renser innvendig, og reparerer småskader på alle overflater. Nå er bilpleier et offisielt yrke, ifølge NAV.

Mange av oss vet at bilpleiere jobber med å klargjøre nye og brukte biler for salg eller utleie. En bilpleier/klargjører utfører også vask, polering og annen overflatebehandling, se her:

  • avfetting, vask og polering utvendig
  • vask, rensing og impregnering innvendig
  • gjør biler klar for salg
  • gjør biler som er solgt klar for levering
  • legger om hjul etter årstid på biler for salg eller for kunde
  • reparerer småskader på lakk, glass og interiør

Noen ganger kan bilpleiere dessuten montere utstyr som skvettlapper, slitasjetape, takstativ, gummimatter og lastsikringsutstyr, og annet nødvendig. Men hva med utdanningen? Kan du hente folk rett inn fra gata og gi dem vaskevann og svamp i en bøtte? Helst ikke.

Nå ønsker både bransje og myndigheter noe mer: Utdanning.no beskriver faget som et treårig videregående løp basert på Teknologi- og industrifag 1. år, Bilskade/lakk/karosseri 2. år og Bilpleie det tredje året.

Visste du at alt annet enn en helt ny, garantert urørt mikrofiberklut vil skape mikrosprekker og matthet i din flotte lakk? Så mye for de flotte vaskemaskinene på klodens millioner av bensinstasjoner… (Foto: SAE)

Bransje-ønske

Dette sier nyutdannet og ganske bilgal pleier Jenny Håkenstad om bilpleie som fag:

– Det kom nok etter hvert et ønske hos større bilforhandlere om en mer strukturert utdanning av bilpleiere og -klargjørere, samtidig som NAV sikkert så åpning for en karrierevei for arbeidssøkere. Og nå er altså utdanningen formalisert, normert og lagt inn i skoleverket der videregående skoler sørger for kvaliteten. Når du så er kvalifisert, trenger du selvsagt førerkort!

Jenny har gått mange kurs i mange år, og behersker for eksempel våtsliping, avansert polering og skinnreparasjoner, alt dette er sentral kunnskap om du vil være seriøs i faget. Sier den bilgale jenta som selv steller sin stilige BMW tidlig og sent …

I utlandet er det også fokus på bilpleie. SAE* vektlegger det tungt og publiserte for en tid siden følgende bakgrunns-artikkel:

Fakta om bil-pleie

En ikke uvanlig situasjon: Du har hatt bilen i noen år, den er god og du elsker den fortsatt, men den har kanskje mistet litt av glansen. Det er riper her og der, og et større antall mikroskader og merker etter vaskemaskinene du har kjørt den gjennom – og trafikken den har vært del av.

Lakken er litt falmet og det er flekker både her og der. Kanskje du har planer om å kjøpe en ny bil – og vil øke bruktverdien på den gamle. Uansett er det rimelig og raskt å få bilen til å se ut som ny: Å justere og/eller polere lakk og interiør, og gjøre langt mer enn den kjappe, maskinbaserte bilvasken klarer.

Du kan absolutt få justert opp bilen din for et par tusen. Det finnes produkter og bilpleiere som kjapt fjerner riper og merker etter maskinvask, gjenoppretter interiøret, og kort sagt gjør bilen som ny. Kjemiske produkter fjerner riper og reparerer lakken på en måte du ikke ville ha trodd var mulig, om du ikke hadde sett det med egne øyne. Produkt og bilpleier vil også fjerne oksidasjon, insektmerker og malingsfeil. Poenget er å ta vekk forurensning og skitt i porer, skjøter og mikrosprekker.

Mye å ta av

Riper finnes i alle størrelser og fasonger. Det er lett å oppdage de store skadene og den grove slitasjen, men selv om klarlakken ser fin ut ved første øyekast, har den mange defekter på mikronivå, som mini-oppsprekking og fargematting.

Du kan se dette selv i sterkt sollys eller med inspeksjonslampe – små skader som du ikke føler med fingeren, men de demper refleksjoner og gir matt finish. Faktisk er det slik at hver gang du berører klarlakken med noe annet enn en helt ny, urørt mikrofiberklut, så lager du ørsmå riper!

I tillegg skades lakken av mikroskopisk steinsprut, insekts-avsetting (fluemøkk) og hyppig maskinvask. Dessuten kan alle slags forurensninger i miljøet rundt deg binde seg til lakken – eller til og med reagere kjemisk med den – og etse overflaten. Dette kan være mineraler i hardt vann (!), tjære fra asfalt, salt på vintervei, saft og annet fra busker og trær, avslitt materiale (mikrospon) fra bremsene på alle biler rundt deg i tillegg fra egen bil … det er neimen ikke måte på.

Så sats på profesjonell bilpleie neste gang, det koster litt, men vær sikker på at det lønner seg! (Vår C5 ble som ny …)

*SAE: Society of Automotive Engineering, internasjonal ingeniørsammenslutning for fly- og bilfag.

 Les også: Livet er bestemt – slitasje, hva er egentlig det?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com