Vil du ikke ha elbil? Da er det fortsatt en del fossilt å velge i

16 Volvo V60 3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er fortsatt ikke alle som vil, eller kan, kjøpe elbil. Dette gjelder rundt 10 prosent av bilkjøperne, som fortsatt vil kjøre fossilt. Årsakene kan være litt forskjellige, men en gjenganger er jobb med mye langkjøring – og bosted med lange avstander til nærmeste hurtiglader. Ofte handler det om en kombinasjon av rekkevidde- og ladeangst.

Hel- eller delfossile alternativer finnes, men det blir stadig færre av dem. Her får du vite litt om denne delen av markedet. Fortsatt er det mange slike biler tilgjengelig, så oversikten er delt i to avsnitt. Her er det første.

Bildet øverst: Volvo V60 er en stasjonsvogn i mellomklassen med fremragende langtur-egenskaper.

Av Frank Williksen

Vi nærmer oss raskt 2025, året det er politisk enighet om at det bare skal selges utslippsfrie biler i Norge. Men dersom dette skal la seg realisere i praksis, er det nødvendig å «omvende» de siste ti prosentene som ikke vil ha elbil, men kjøre fossilt. Og den jobben ser ut til å kunne bli veldig tung…

I hovedsak er det hybrider, både ladbare og selvladende, som er alternativet for de som ennå ikke er klare for elbil. Rene diesel- og bensinbiler finnes også, men i stadig smalere utvalg.

 

VW Golf  I fossil eller del fossil utgave har aldri vært bedre – men det er svært få modeller å velge blant (øverst). Blant små SUVer er T-Roc fortsatt et populært valg for mange. (Foto: VW (Golf), Frank Williksen (T-Roc).

Mange bilmerker

Hybrider, derimot, er det fortsatt en god del av – selv om politikerne sørget for en skikkelig prisøkning for disse fra siste årsskifte. For sikkerhets skyld sørget den nye vektavgiften, og til dels momsen, for et godt prishopp også for elbiler.

Den siste statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) omfatter 59 bilmerker. Av disse er det 15 rene elbilmerker. Av de 20 største merkene etter de første fem månedene i år, er det bare noen få som kun leverer batterielektriske biler – resten har flere alternativer fossilt. Hva har de så å by på for elbil-skeptikere?

Vi ser litt på merke for merke fossilt blant 20 på topp, med opplysninger fra importørenes egne hjemmesider – og egne inntrykk.

Volkswagen:

Klassikeren VW Golf lever ennå, men i sterkt begrenset utvalg: Life, Style, GTI og R. Det er bare å være lei seg for innsnevringen – aldri har Golf vært en bedre og mer komplett bil.

Priser fra kr. 419.900,- til kr. 832.100,-.

Populære T-Roc lever også videre – enn så lenge. Modeller: R-Line, Life, Style og verstingen R.

Priser fra kr. 450.600,- til kr. 727.900,-

Pickup-modellen Amarok henger også med. Priser fra kr. 720.900,- – 908.800,- inkl. Avgift og moms.

Egen erfaring med: T-Roc R-Line 150 TDI DSG 4Motion (Kr. 588.900,):

Veldig attraktiv kompakt SUV med kvikk 2,0 liter dieselmotor med 150 hk. Maks. dreiemoment på 360 Nm gir god trekkraft og et realt kraftoverskudd. Akselerasjon 0-100 km/t på 8,5 sekunder lar seg absolutt høre for en bil som denne. Toppfart er oppgitt til gode 200 km/t.

Forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,49 l/mil. For min del havnet jeg bitte litt høyere, men registrerte at det var fullt mulig å kjøre ganske lange strekk på 0,4 l/mil – og like under dette.

Utstyrsmessig hevder T-Roc R-Line seg godt. Listen over standardutstyr er lang, og omfatter blant annet detaljer som LED Matrix hovedlykter, adaptiv cruise kontroll, parkeringssensorer foran og bak, sportsseter og delt bakseterygg med skiluke. Dessuten gir R-Line profileringen bilen et litt eksklusivt preg.

Størrelsesmessig plasserer T-Roc seg i C-segmentet, og bagasjerom på 392 liter tar jo ikke pusten fra deg. Til gjengjeld oppleves bakseteplassen som bedre enn ventet.

Ellers: Meget lettkjørt og manøvrerbar under trange forhold. God på lengre distanser takket være velavstemt fjæring/demping og lavt innvendig støynivå – foruten gode seter.

Det aller meste av nyregistrerte VW-modeller for tiden er elbiler (ID.3, ID.4, ID.5 og ID.Buzz).

Corolla Cross er det nyeste SUV-tilskuddet til Toyota-familien. (Foto: Toyota)

Toyota:

Hos Toyota handler fortsatt veldig mye om hybrider – både de velkjente selvladende variantene og ladbare og kjempepopulære Rav4. Foreløpig tilbyr den japanske giganten bare to el-personbiler, men bZ4X var til gjengjeld nr. 2 på modellstatistikken etter årets første fire måneder. Det er sterke tall også for hybridene, med Yaris Cross så høyt som nr. 11 og Rav4 nr. 14.

Toyota byr på et modellspekter som dekker de fleste behov fossilt – fra de minste personbilene til den store SUV-modellen Land Cruiser, med mange mellomtrinn.

Aygo X er den minste fra Toyota – priser fra kr. 265.600,-

Yaris er et hakk større, men fortsatt småbil: Fra kr. 313.200,-

Yaris Cross, Toyotas minste SUV. Pris fra kr. 378.200,-

GR Yaris er en versjon utviklet for kjøreglede, fra kr. 688.700,-

Corolla er Toyotas C.segment modell. Fra kr. 402.400,- (5-dørs)

Corolla Cross, ny SUV-utgave av verdens mest solgte bil modell – fra kr. 500.100,-

Corolla Touring Sports, stasjonsvogn fra kr. 421.200,-

Supra, sportsmodell fra kr. 845.700,-

GR86, sportsmodell det også – fra kr. 750.600,-

C-HR – kompakt crossover fra kr. 433.100,-

Rav4 fra kr. 557.800,-

Rav4 Plug-in Hybrid fra kr. 676.000,-

Camry, stor familiesedan fra kr. 531.100,-

Mirai, Toyotas brenselcelle/hydrogen-modell fra kr. 633.700,-

Land Cruiser, stor SUV fra kr. 750.100,- (varebil)

Hilux, pickup fra kr. 580.800,- (varebil)

ProAce Verso fra kr. 945.900,-.

Egen erfaring med: Toyota Yaris Cross og Corolla Cross

Fra før hadde Toyota bestselgeren i klassen for kompakte SUV-modeller med kjempepopulære Rav4, som ikke minst solgte godt etter at den kom som ladbar hybrid.

I løpet av fjoråret fulgte de opp med SUV’er både i C-segmentet (Corolla Cross) og B-segmentet (Yaris Cross). Begge disse fikk jeg oppleve mens vinterværet var på sitt aller vinterligste – og begge besto alle tester greit.

Kanskje var det den minste og rimeligste av dem som imponerte mest, men det kan selvsagt også ha vært fordi det var den forventningene var minst til. Uansett var det overraskende hvordan denne tassen klatret fremover også når nysnøen lå opp mot navdybde (og dels vel så det).

Den større Corolla Cross gjorde selvsagt samme jobben, og med noe mer eleganse i utførelsen – men frem kom altså også lillebror.

Corolla Cross har Toyotas AWD-I system, som her har en separat elmotor på 40 hk på bakakselen. Firehjulsdriften fungerte under til dels røffe vinterforhold svært bra. Det samme gjelder også øvrige viktige funksjoner under slike forhold – så som varme/ventilasjon, vindusviskere og setevarme/rattvarme.

Storebror Corolla Cross

Corolla Cross var den aller første modellen som fikk 5. generasjon av Toyotas selvladende hybridelektriske system. Bilen har en ny utgave av 2,0 liters bensinmotoren med solide 197 hk. Dette gir inntrykk – akselerasjon 0-100 km/t går på friske 7,5 sekunder. Bedre effektivitet og lavere vekt er veldig kort sagt stikkord for 5. generasjon av hybridteknologien.

Toyota Corolla Cross er 4,46 m lang, 1,83 m bred og 1,62 m høy. Akselavstanden er 2,64 m. Standard felger er 18 tommer. Bagasjeromsvolumet er 433 liter, som kan økes til 1.337 liter med helt nedfelte bakseter.

Bilen er ellers første Toyota med et nytt digitalt kombiinstrument på 12,3 tommer i instrumentpanelet. Førerassistanse- og sikkerhetssystemer har både Corolla Cross og lillebror Yaris Cross i lange baner, selvfølgelig.

3 sylindre er hørbart

Yaris Cross er atskillig mindre enn Corolla Cross. Forskjellen i lengde er 18 cm (Yaris Cross 4,18 m), og bredde 6 cm (Yaris Cross 1,77 m). Bagasjeromvolum er 320 – 1.097 liter. Atskillig mer beskjedne ytre mål virker selvsagt også inn på innvendig plass, selv om det skal tilføyes at jeg synes Toyota har fått mye ut av lite her.

Som allerede nevnt, takler Yaris Cross krevende forhold forbausende godt. Bilen har mindre å by på enn Corolla Cross av krefter, med sin systemeffekt på 116 hk, men det funker bra dette også – selv om akselerasjon fra 0 til 100 er betydelig tregere: 11.2 sekunder.

Dessuten er lydnivået atskillig mer hørbart, ikke minst fra førerplass låter en 3-sylindret halvannen liters bensinmotor som noe annet og mye større. Eller: Den låter også veldig likt en bil jeg en gang hadde med et defekt veivlager i en lang rekkesekser – det klapret godt ved pådrag, og noe av det samme lydbildet kjente jeg igjen i Yaris Cross når jeg ba bilen ta i litt ekstra…

Men funket gjorde det, om det sto Corolla Cross eller Yaris Cross på hekken!

Volvo XC60 er manges favorittbil – og en stor suksess for Volvo i mange år. (Foto: Frank Williksen)

Volvo:

Også hos Volvo blir utvalget av delvis fossile modeller stadig smalere, og nå handler det i hovedsak om fire ladbare hybrider: XC90, XC60, V90 og V60. Alle er så premium som du kan ønske deg, og riktig utnyttet gir denne teknologien fortsatt mulighet for veldig hyggelige forbrukstall.

Ren elektrisk rekkevidde er også konkurransedyktig for Volvo-modellene. Politikernes siste avgiftskrumspring sørget dessuten for at disse modellene ble veldig mye dyrere fra siste årsskifte. Se bare her:

XC90 Recharge fra kr. 1.099.900,-

XC60 Recharge fra kr. 889.900,-

V90 Recharge fra kr. 819.900,-

V60 Recharge fra kr. 699.400,-.

Egen erfaring med disse modellene etterlater veldig entydige og overbevisende kvalitetsinntrykk. Dette er biler som står seg godt i sammenligning med konkurrentene, både når det gjelder krefter og ytelse, utstyr, plass og praktiske løsninger.

Inn- og utvendig design er det heller ikke mye å utsette på, og skal du ha mer premium enn det du opplever her, er jeg usikker på om det er bil du faktisk skal ha?

Min personlige favoritt i dette knippet, er V60, den lille stasjonsvognen. Skjønt lille – det er ingen småbil dette heller, noe vi har fått bekreftet på flere lengre roadtrips med godt med bagasje og litt innkjøp underveis.

Mye av vår kjøring har gått på flate motorveier, der det meste oppfører seg bra. Men Volvoen oppfører seg faktisk enda litt bedre, og da er vi over på seter, som er et tema Volvo behersker bedre enn de aller fleste. Fruen tok forleden 90 mil på strak arm fra Silkeborg og hjem – og var tydelig på at hun gjerne kunne gjort noen titalls mil til!

Komfort og kjøreglede har Volvo definitivt peiling på. Når de attpåtil fortsetter å levere førerplasser i ypperste eliteklasse, sier det seg selv at her kan man levere de virkelig lange etappene ganske uanstrengt.

Ladbar hybrid er en teknologi som har både tilhengere og motstandere. De sistnevnte melder først og fremst skepsis til bruken av to drivlinjer i samme bil, og den påvirkningen det må ventes å ha på driftskostnadene – les: vedlikeholdet.

For i dagens utgaver leverer for eksempel en Volvo V60 ladbar hybrid forbrukstall ned mot 0,6 l/mil ved motorveikjøring med tomt hybridbatteri. Har man da brukbar ladedisiplin i det daglige , kan det bli veldig lave forbrukstall ut av det målt over tid.

Godt jobba, Volvo!

Skoda kan fortsatt by på et brukbart fossilt utvalg av biler. Mest å velge i er det av den store SUVen Kodiaq. (Foto: Frank Williksen)

Skoda:

Skoda er ett av de bilmerkene som fortsatt har et visst fossilt utvalg å by på for ikke-elbilkunder. Her snakker vi både Kodiaq, Octavia og Superb, selv om både antall modeller og utvalg er kraftig slanket de siste årene.

Likevel: Fire forskjellige utgaver av Skodas store SUV, Kodiaq, lar seg høre. I tillegg tilbyr Skoda-forhandlerne også to Octavia og to Superb fossilt, alle stasjonsvogner. De fleste modellene kommer med dieselmotor (AdBlue), foruten noen bensinmotorer med høy effekt. Felles for dieselutgavene er gunstig forbruk og lavt støynivå.

Skoda Octavia stasjonsvogn fra kr. 468.900,-

Skoda Octavia RS stasjonsvogn fra kr. 634.900,-

Skoda Superb stasjonsvogn fra kr. 592.400,-

Skoda Superb stasjonsvogn Sportline fra kr. 689.400,-

Skoda Kodiaq fra kr. 611.400,-

Skoda Kodiaq Sportline fra kr. 722.400,-

Skoda Kodiaq L & K fra kr. 753.400,-

Skoda Kodiaq RS fra kr. 849.400,-

Egen erfaring: Nylig langtur med Kodiaq diesel, den kan du lese her: https://bilstoff.no/skoda-kodiaq-en-diesel-jeg-skulle-levd-godt-med/

Øverst et innbydende interiørglimt fra Nissans nye X-Trail. Under vår turpartner på en aldri så liten roadtrip til Spania: Nissan Qashqai e-Power. (Begge fotos: Frank Williksen)

Nissan:

Selv om Nissan var tidlig ute med el-satsing (Leaf), har importøren ikke sluppet helt taket i den (lille) delen av markedet som fortsatt vil kjøre i alle fall delvis fossilt. Til dem tilbyr Nissan Qashqai, som er en mellomklasse-SUV, X-Trail som er Nissans store SUV i Norge for tiden, og den litt mer varebilbaserte Nissan Townstar Kombi med bensinmotor.

Både Qashqai og X-Trail er del-elektriske, mildhybrid eller eldrift med bensinmotor for lading av batteriet under kjøring.

Den siste (e-Power) gir elbilopplevelse av kjøringen mye av tiden, og bra rekkevidde uten lange ladepauser – her holder det med de tradisjonelle 2-3 minuttene for tankfylling. Den samme løsningen finnes også i flaggskipet X-Trail, både modeller med 2- og 4-hjulsdrift.

Nissan Qashqai mildhybrid fra kr. 443.700,-

Nissan Qashqai mildhybrid 4WD fra kr. 554.600,-

Nissan Qashqai e-Power fra kr. 541.700,-

Nissan X-Trail mildhybrid fra kr. 554.800,-

Nissan X-Trail e-Power fra kr. 584.800,-

Nissan X-Trail e-Power 4WD fra kr. 654.800,-

Nissan Townstar Kombi fra kr. 495.788,-

Egen erfaring: Nylig kjørt Nissan Qashqai e-Power på laaaang roadtrip – les her: https://bilstoff.no/slik-kjorer-du-til-hytta-i-spania-langt-men-trivelig/

Jeg har også kjørt flaggskipet X-Trail som mildhybrid, og gir høy karakter for et påkostet og gedigent interiør med flotte detaljer – absolutt en toppmodell verdig.

X-Trail er stor og rommelig, med plass til det meste for den markedsføringsdefinerte «aktive familie» – i hvert fall om man henger på krok for å ta rib’en eller den lille daycruiseren på slep!

Med denne modellen leverer Nissan et virkelig helstøpt del- fossilt produkt, en nydelig stor SUV som er god på det meste. For bilkjøpere i dette segmentet som ikke er klar for elbil er dette et alternativ å vurdere. Med årsskiftets nye omdreininger på avgiftsskruen spratt dessverre prisen opp til 750.000 kroner for den dyreste modellen med 4×4 – men sjekk elbilene også: Mange store el-SUVer koster like dyrt, eller mer.

X-Trail er et godt eksempel på hvor attraktiv en stor SUV anno 2023 faktisk er. Og den er heller ikke rent fossil. Bilen har etternavnet e-Power, som henviser til samme teknologi som i nye Qashqai. Det betyr at bilen drives av en elektrisk motor – men har en liten bensinmotor som sørger for nødvendig opplading av hybridbatteriet.

Å kjøre er dette en god opplevelse, med fordel komfort, og dermed også et godt alternativ for langturen. I forhold til størrelsen, kan snart X-Trail fortone seg nesten undermotorisert for noen med sine 163 hk i MHEV-utgaven. I dag skal det jo helst være flere hundre hk før det begynner å gjøre inntrykk!

Men med et maks dreiemoment på gode 300 Nm blir det ikke så verst, det er motor nok for bilen. Akselerasjon 0-100 krever riktig nok nærmere 10 sekunder, og det imponerer selvsagt ikke så mange i dag…

For min del opplevde jeg effekten som helt tilstrekkelig, og skal jeg først klage på noe, så må det være at forbruket var på den øvre delen av skalaen. Nissan sier opp til 0,76 ved blandet kjøring, men min opplevelse var nok mer så vidt på oversiden av 0,8 l/mil.

Totalinntrykket av bilen er totalt sett positivt.

Fra Mercedes-Benz er fortsatt GLC et alternativ til elbilene – både som SUV og Coupé. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz:

Mercedes-importøren er I ferd med å gjennomføre en veldig rask overgang til hel-elektriske modeller, og utvalget av hel- eller delfossile modeller har krympet raskt. Det som nå er tilgjengelig fossilt, er et lite utvalg ladbare hybrider – og da stort sett bare store og meget dyre biler.

Borte er A-Klasse, B-Klasse, C-Klasse og E-Klasse. Søker du på en av disse, blir du henvist til en el-modell som kan gjøre samme nytte.

Med de få gjenværende delvis fossile modellene får man tvers igjennom premium med høy kvalitet – men får også betale for det!

S-Klasse sedan fra kr. 1.655.625,-

S-Klasse sedan lang fra kr. 1.695.625,-

GLC fra kr. 923.625,-

GLE – SNART TILGJENGELIG

GLE Coupé – SNART TILGJENGELIG

Mercedes-AMG GT 4-dørs Cpupé fra kr. 1.860.625,-

Mercedes-AMG SL Roadster fra kr. 1.750.831,-

BMW imponerer med stort utvalg også til de som ikke skal ha elbil. Det handler mye om ladbare hybrider – her SUV-klassikeren X5 øverst, og den imponerende stasjonsvognen 330e under. Fotos: BMW X5 – Christer Williksen. BMW 330e – BMW)

BMW:

Hos BMW er det fortsatt godt utvalg av hel- og delfossile biler over hele spekteret. Elbil-utvalget er stort også her, men vil du ha en 3-serie eller en 225 xe, eller kanskje en X3 SUV, så er fortsatt ikke dette noe problem, tydeligvis. Samtidig blir elbil-utvalget stadig tettere og mer attraktivt.

Men for oss andre er listen over tilgjengelige biler med fossilt eller delelektrisk drivlinje fortsatt nesten uendelig lang – og hyggelig variert.

Her noen smakebiter fra en fortsatt omfattende meny av bensin, diesel og plug-in hybrider:

3-serie sedan fra kr. 639.100,-

3-serie stasjonsvogn fra kr. 675.519,-

M3 CS sedan fra kr. 1.933.758,-

M3 Competition Touring fra kr. 1.485.200,-

5-serie sedan fra kr. 701.800,-

5-serie stasjonsvogn fra kr. 745.500,-

225 xe fra kr. 557.600,-

760e fra kr. 1.400.800,-

X1 fra kr. 519.220,-

X3 fra kr. 801.400,-

X5 fra kr. 1.133.343,-

X7 fra kr. 1.595.400,-

X6 fra kr. 1.339.444,-

X6 M fra kr. 2.574.222,-

X5 M fra kr. 2.562.634,-

8-serie Gran Coupé fra kr. 2.041.001,-

4-serie Gran Coupé fra kr. 552.500,-

Her er det virkelig noe for enhver smak – og (nesten) lommebok. Selv har jeg tidligere kjørt ladbare hybrid-utgaver av 3-serie og flere SUV-modeller, og med BMW er det som regel vanskelig å være annet enn fornøyd. Tidligere notater avslører at ikke minst 3-serie stasjonsvogn som ladbar hybrid imponerte kraftig. Store pluss i margen fikk også SUV-ene – spesielt klassikeren, selveste X5. Men dette var “i går”, og med BMWs utviklingstakt har det garantert skjedd oppgraderinger og viktige endringer også i denne delen av produktprogrammet fra den kanten siden den gang.

Les også: Hvor effektive er egentlig dagens elbiler?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com