Da Audi for noen dager siden åpnet for forhåndsreservasjon av den kommende el-SUV modellen e-tron Sportback, innvarslet dette samtidig starten på Volkswagen-gruppens virkelig tunge elbil-satsing for de nærmeste årene. Den får følge av Audi e-tron Sportback concept – en coupé-versjon – året etter, og i 2020 følger Volkswagen opp med crossoveren I.D. Crozz.
I dag tyder alt på at det blir den batterielektriske bilen som vil dominere mer og mer i årene fremover. Det som har bremset den så langt, er at nesten alle elbil-modeller – utenom Tesla – har vært et nummer for små til å være fullverdige nr. 1-biler for familien. Og Tesla har vært – og er – alt for dyr til å få de store volumene.
Når de store produsentene nå flagger tung satsing på elbil, vil dette forandre seg drastisk etter hvert. Mercedes har for lengst meldt om sine elbil-ambisjoner fremover, Volvo er underveis, og flere og flere andre følger.
I tiden som kommer vil derfor utvalget av store og fullverdige familiebiler, som også har god rekkevidde, komme til å øke raskt. Noen av disse vil selvsagt bli eksklusive og kostbare, men biler til mer folkelige priser vil det også bli stadig flere av.
En som vel ikke blir direkte billig, er Audis elektriske SUV, som nå er mulig å forhåndsreservere. Dette er en stor og motorsterk bil. Den er nesten 4,90 m lang og 1,93 m bred, og et bagasjerom på 615 liter holder selv for svært aktive familier. Rekkevidden oppgis til 500 km.
Drivlinjen er en quattro-løsning, der én elektrisk motor driver forhjulene mens to motorer driver bakakselen. Samlet effekt er 435 hk, noe som med boostfunksjon kan øke til 503 hk i kortere perioder. Det skal altså være gøy å kjøre Audi fortsatt!
Forhåndsreservasjonen krever et kontantinnskudd på 20 000 kroner, som trekkes fra når bilen bestilles og betales.
Allerede i 2019 får modellen følge av en coupé-versjon, Audi e-tron Sportback concept, med samme drivlinje og effekt som SUV-modellen. e-tron Sportback concept er omtrent like lang som e-tron Spoertback, men er fem cm bredere og litt lavere. Akselavstanden er 2,93 m. Også denne elbil-modellen får rekkevidde over 500 km.
I 2020 har VW varslet produksjonsstart av sin crossover I.D.Crozz – en elektrisk konseptbil med rekkevidde 500 km, firehjulsdrift og autopilotmodus. Bilen er VWs første elektriske CUV, en biltype som kombinerer egenskaper og design fra SUV-er og firedørs coupéer.
Konseptbilen er utstyrt med firehjulsdrift og en effekt på 306 hk, og med 150 kW hurtiglading kan den få 80 prosent batterikapasitet på bare 30 minutter. Lang akselavstand og batteri i gulvet gir bilen super innvendig plass med blant annet bagasjerom på 515 liter. Helt flatt gulv i bilen gir også større fleksibilitet enn vi er vant med fra mer konvensjonelle biler.
CUV-konseptbilen er selvsagt også forberedt på autonom kjøring, som Volkswagen venter kommer for fullt fra 2025.
Også Skoda henger seg på, og varsler minst fem rene elbiler i modellprogrammet innen 2025. Først i rekken er konseptet Vision E, med samme drivlinje som I.D.Crozz; VW-gruppens modulære elbilplattform (MEB) med firehjulsdrift, 306 hk og to elmotorer.
Igjen meldes rekkevidde på inntil 500 km, noe som bør ta knekken på rekkeviddeangsten hos de fleste. Selvsagt er 500 km et teoretisk tall, som blir redusert av en rekke faktorer under praktisk bruk – men at det i sommerhalvåret normalt vil holde til rundt 400 km er godt nok for de fleste.
Skoda Vision E er omtrent 20 cm kortere enn Audi e-tron Sportback, men like bred og litt høyere. Også her ligger batteripakken under gulvet, noe som også bidrar til lavt tyngdepunkt. Med hurtiglading får også Skoda’en 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter.
Selvkjørende teknologi er innebygd også i Vision E, som i Audi- og VW-modellene.
Det er altså bare å glede seg, for alle som sitter på gjerdet og venter på fullstore familie-elbiler!