Volkswagen har vært Norges mest kjøpte bilmerke hvert år siden 2010. Slik ble det også i 2019, som ble et svært godt år for Volkswagen i Norge med 18 949 registrerte biler av et totalmarked på 142 381 personbiler.
Men det holdt hardt: Da sluttstrek ble satt, var avstanden til Tesla på andre plass bare 151 biler, etter en sluttspurt i desember som var mer spennende enn innspurten i Tour de Ski!
– Fantastisk laginnsats fra en svært dyktig forhandlerorganisasjon gjorde at 2019 ble nok et suksessår for oss i Volkswagen. 2020 blir et nytt viktig år med lansering av flere attraktive modeller, ikke minst elbilen ID.3 1ST, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak i en kommentar
Og tvil ikke: Volkswagen har helt klart et mål om å bli størst også på elbil.
Les også: Volkswagen-gruppen viser elbil-muskler
4 av 10 e-Golf til Norge
– Det er både forventet og gledelig at elbilandelen i Norge vokser så raskt som den gjør. Vi hadde en formidabel etterspørsel etter både e-up! og e-Golf i 2019, og har solide ordrebøker inn i 2020.
e-Golf har vært et viktig bidrag til elbilutviklingen vi ser i Norge, sier VW-sjefen hos Møller videre.
– Vi er stolte av den mottagelsen e-Golf har fått. Med 37.886 utleverte e-Golfer i Norge per 26.11.19, har nærmere 40 prosent av alle produserte e-Golf havnet på norske veier.
Volkswagen e-Golf er en modell som har gjort det mulig for veldig mange nordmenn å ta steget over til å kjøre elektrisk for første gang, sier Edvardsen-Eibak.
Volkswagen ID.3 produksjon er i gang
Produksjonen av e-Golf startet i Wolfsburg i 2014. På grunn av stor etterspørsel, er den i mer enn to og et halvt år også produsert i «Gläserne Manufaktur Dresden», en bilfabrikk med en spesiell beliggenhet og arkitektur med store vindusflater.
Fra høsten 2020 vil den nye ID.3 også bli produsert i disse lokalene. Serieproduksjonen av den første modellen på den modulære, elektriske plattformen (MEB) er allerede startet i Zwickau.
Starten på en ny æra
– I fem år har e-Golf vært budbringer for vårt budskap om e-mobilitet, og mer enn 100 000 produserte eksemplarer bekrefter suksessen den har hatt, sier Holger B. Santel, leder av salg og markedsføring for Volkswagen i Tyskland.
– Fabrikken skal nå lansere ID.-familien, en serie med nullutslippsmodeller, basert på en helt ny og fremtidstilpasset arkitektur. Volkswagen ID.-modellene skal bidra til at vi ligger helt i front når det kommer til elektrisk mobilitet, sier Edvardsen-Eibak.
– ID.3 er starten på en ny æra – også innen bærekraftig bilproduksjon. Denne elektriske bilen blir den første som er karbonnøytral gjennom både produksjon og livsløp, legger han til.
Volkswagen størst på nyttekjøretøy – igjen
– Volkswagen var også i 2019 desidert det største merket i segmentet for varebiler under 3,5 tonn. 10.603 registrerte biler i løpet av året ga en markedsandel på 28,1 prosent, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.
– De to mest populære varebilene i Norge er begge VW-modeller. Øverst på registreringsstatistikken troner Transporter med 4.589 registrerte eksemplarer, mens Caddy følger rett bak med 4.205 registrerte eksemplarer i 2019.
I tillegg ble det levert 581 personbilregistrerte biler av modellene Caravelle, Caddy og Amarok, 64 busser og 28 Craftere over 3,5 t, noe som gjorde at Volkswagen Nyttekjøretøy totalt sett leverte 11 276 biler i 2019, sier Wirak.
– Det er gledelig at vi nok en gang er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul. Godt arbeid i hele organisasjonen kombinert med klasseledende produkter gjør at vi holder oss på topp. Vi leverte hele 1.028 Amarok, ikke minst takket være leveransen til Forsvarsmateriell, som er den største enkeltkontrakten fra vår importør gjennom tidene, slutter Wirak.