Volvo V60 har et design de fleste vil like. For min del synes jeg bilen har mer harmoniske proporsjoner enn storebror V90.
Den er litt mindre og mer letthåndterlig enn V90, men den er nesten like rommelig innvendig, og har så godt som like stort bagasjerom. Designet er veldig likt, og Volvo-identiteten er ikke til å ta feil av. Nykommeren er dessuten synlig større enn utgående modell.
Ja, jeg snakker om nye V60 stasjonsvogn, Volvos nye kompaktmodell, som ganske mange mener er fabrikkens mest vellykte modell i dag.
Foreløpig må likevel V60 salgsmessig finne seg i å leve i skyggen av sin større bror, stasjonsvognen V90. Både på landsbasis og her i distriktet vil langt flere Volvo-kunder ha V90 enn V60. Da jeg kjørte bilen, var det likevel flere som mente at «dette er Volvos fineste modell akkurat nå». Men når valget skal tas, velger de altså likevel den større V90-modellen.
Dette skjer til tross for at V60 byr på en rekke fordeler, også sammenlignet med «storebror». V60 er mindre og mer lettmanøvrert der det er trangt, og trangt er det rett som det er – i hvert fall i bysentra, parkeringshus og lignende.
Forskjellen i ytre mål er ganske merkbar. Med en total lengde på 4.761 mm er V60 17 cm kortere enn V90, den er 1.850 mm bred (knapt 3 centimeter smalere), og den er med høyde 1.427 mm også et par centimetere lavere.
Denne hekken skjuler et rommelig bagasjerom!
Ikke minst interessant er det at bagasjerommet bare er 31 liter mindre enn i V90, og det skiller heller ikke stort mellom de to modellene når baksetet er nedfelt. Også den innvendige plassen til passasjerer er meget bra, og V60 D4 kan trekke tilhenger med brems på opptil 2.000 kg.
Motor som passer til bilen
Min prøvebil var en V60 Inscription utstyrt med en D4 dieselmotor som på sitt beste leverer 190 hk, og har et maks. dreiemoment på gode 400 Nm fra 1.750 til 2.500 omdreininger. Det er med andre ord en potent kraftkilde vi snakker om, og motoren passer veldig godt til bilen. Passer godt gjør også automatgirkassen, som skifter umerkelig og rykkfritt, og som responderer øyeblikkelig ved kick-down.
Med 0-100 km/t på 7,9 sekunder, og toppfart 220 km/t, er det meget gode ytelser som leveres. Det viktigste med dem er likevel det som skjer mellom akselerasjon fra stillstand og toppfart – den praktiske nytten av mye krefter har mest med sikkerhet å gjøre.
Ved blandet kjøring sier Volvo 0,45 – 0,47 l/mil – og som vanlig ble mine tall noe høyere, oppunder 0,56 for de dagene jeg kjørte bilen.
Premium lyd
På veien er V60 følbart Volvo. Ganske stramt satt opp, og med en passe direkte styring som gir gode tilbakemeldinger. Understellet sluker de fleste ujevnheter uten å kny, og sørger for god fjæringskomfort. Støyisolasjonen virker også veldig bra, og her ser forholdene ut til å ligge godt til rette for lange strekninger uten unødig uttretting.
Uanstrengt kjøring over lange distanser tilbyr i høyeste grad også den fine førerplassen. Her er det meste på stell, både med sete og setejusteringer, betjeningsorganer og god sikt rundt om, blant annet takket være store og gode utvendige speil. At mange funksjoner betjenes enkelt via skjermen er et pluss – spesielt når man har blitt vant til å bruke skjermen, som har høy følsomhet.
At forsetene har seteputeforlengere er også et pluss. Mangelfull lårstøtte kan lett bidra til at man raskere blir sliten, men det opplever man altså ikke her.
Volvo er flinke på førerplasser. Slik er det også i nye V60.
Klima og lyd har også med komfort å gjøre. På det første området er Volvo flinke, og har vært det lenge. Også i V60 er det problemfritt å få et behagelig inneklima i bilen.
Så hadde prøvebilen fått på plass et premium lyd-anlegg fra Bowers & Wilkins. Dette tåler sammenligning med det meste. For min del falt jeg helt for konserthus-akustikken, som ga en veldig annerledes lydopplevelse, både av musikk og tale.
Volvo – Sikkerhet for alle pengene…
V60 ville selvsagt ikke ha vært en Volvo, om ikke sikkerhetsutstyret var fra øverste hylle. Det er det her. Bilen har en lang liste å by på, blant annet avanserte IntelliSafe Surround med blindsonevarsler, varsler for kryssende trafikk ved rygging og kollisjonsvarsler for biler som kommer raskt bakfra. Det er automatisk dimming av både ut- og innvendige speil, adaptiv cruise kontroll, filholder, bremseassistent og whiplash beskyttelse på begge forseter.
Og mye mer…
Startpris 470.000
Volvo V60 D4 190 hk aut. Inscription har en startpris på solide 558.900 kroner. Prøvebilen hadde tilbehør og utstyr for totalt 196.175 kroner, så den endelige prislappen for dette eksemplaret ender på 755.075 kroner.
Dyrt? Ja. Men selvsagt er det en bra bil, og man må ikke nødvendigvis ut med tre kvart million for å få en V60.
Rimeligste modell starter nemlig på kr. 470.800,-. Da får man bilen med 150 hk, manuell girkasse og utstyrsnivå Momentum. Det er selvsagt langt igjen til den utstyrsbomben jeg kjørte – med både den ene og den andre utstyrspakken – men det blir et spørsmål om hva man prioriterer; hva man MÅ ha, og hva man greit klarer seg uten.
Bilen har kapasitet til å gjøre mer og mindre den samme transportjobben som den større V90, og her er det penger å spare for den som ikke absolutt må ha den største for enhver pris!