I løpet av 2017 har Euro NCAP testet og evaluert sikkerheten i nærmere 70 nye bilmodeller, og sikrest av dem alle var (kanskje ikke helt overraskende) Volvos nye XC60.
Men mange andre gjorde det også sterkt i Euro NCAPs travleste år hittil, og aller mest fornøyd er man kanskje i Wolfsburg. Forskjellige VW-modeller gikk nemlig til topps i hele tre av seks klasser:
– Arteon (Executive)
– T-Roc (Small off-road)
– Polo (Supermini)
Jeg tipper ellers at Opel er svært tilfreds med at Crossland ble best i klassen Small MPV, og på Skytta bør det ha blitt et ekstra kakestykke hos Subaru Norge etter at Subarus nye XV- og Impreza-modeller tok dobbeltseier i klassen Small Family Car!
5 stjerner til de fleste nye
Euro NCAP nyter som testorgan høy anseelse, og det kan ha stor betydning for markedsføringen av en ny bilmodell hvordan denne kommer ut av NCAP-testingen.
De fleste modellene som ble testet i 2017 var helt nye på markedet, og de aller fleste av dem oppnådde 5 stjerner. Sammen med Euro NCAPs tøffe testregime og evaluering bekrefter dette veldig godt hvordan sikkerheten kontinuerlig forbedres i nye bilmodeller.
Typisk nok oppnår facelift-utgaver av eksisterende modeller generelt lavere karakterer enn helt nye, fordi disse ikke har like avanserte passive sikkerhetssystemer og førerassistanse teknologier.
Mange sterke prestasjoner
– Gratulerer til Volkswagen! Å bli best i hele tre av seks klasser er en veldig sterk prestasjon, og det understreker tydelig hvilken forpliktelse konsernet føler for å levere sikkerhet på høyeste nivå til kundene sine, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
– Subaru og Opel leverer også klasseledende produkter, mens Volvo igjen bekrefter sitt renommé for sikkerhet – og Subaru triumferer dobbelt i klassen for små familiebiler.
Livreddende teknologi
Mer generelt betraktet er det gledelig å se hvor godt så mange nye biler presterer når det gjelder sikkerhet og stadig høyere grad av livreddende teknologi, tilføyde han.
Nødbremssystemer med fotgjengergjenkjenning ble først testet av Euro NCAP i 2016, men var allerede året etter tilgjengelig i 82 prosent av de testede modellene – og standard utstyr i 62 prosent av dem.
Cruise kontroll var tilbudt på 92 prosent av de nye bilene som ble testet, og var standard utstyr på 82 prosent, for å nevne noen høydepunkter.