Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription AWD: SUV i særklasse

XC90 T8 Inscription 5
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription har et langt navn, men er, uansett hva du sammenligner med, en av de aller fineste store SUV-ene på markedet. Det er en bil det er en udelt fornøyelse å dra på skikkelig langtur med, slik jeg gjorde.

Målet var å teste den nye strekningen av riksvei 3 mellom Løten og Svingen på tur nordover mot røtter i Trøndelag – og å se hvor langt man er kommet med E6 mot Moelv på returen sørover.

Av Frank Williksen

Om veitestingen er å si at den gikk veldig bra. Den nye strekningen utenom Elverum er blitt imponerende fin, og sparer noen minutter på turen nordover. På E6-siden ble jeg også imponert – nå gikk det i raske klyv helt til Brumunddal. Også her snakker vi merkbar reduksjon av kjøretiden.

Samtidig blir det litt lettere å forsvare E6 som rutevalg mellom Østlandet og Trondheim. Det er og blir mye mer spennende og varierende å hvile blikket på gjennom Gudbrandsdalen, ikke minst når man nærmer seg Dombås og Dovre.

Har det blitt fin vei forbi Elverum? Ja!!

Sterk merkeidentitet

Volvo har over tid bygd en veldig sterk merkeidentitet, noe som er blitt spisset ekstra de siste årene med dagens generasjon av SUV-er og stasjonsvogner. Dette gjelder både utvendig og innvendig, du er aldri i tvil om at det er en Volvo du ser. Designmessig konsekvent gjennomført med fine detaljer – og interiør med fine materialvalg og lekker finish.

Flaggskipet XC90 T8 er en stor bil, med raust bagasjerom og god innvendig plass. Setene er av vanlig Volvo-merke: Glimrende. Sammen med det jeg synes er en forbilledlig støyisolasjon legger dette et godt grunnlag for kjørekomfort av høy klasse. Testbilen var dessuten utstyrt med luftfjæring, og der falt den avgjørende komfortbiten på plass. Man får nesten en flygende teppe-opplevelse på veien, uansett om det er Østerdalen eller Gudbrandsdalen som flimrer forbi bilvinduene.

Rikelig også for bagasje

Volvo XC90 er som nevnt en av de store SUV-ene på markedet, og du skal ha litt plassbehov før du må opp i denne dimensjonen. «Aktiv familie» er nok en bra definisjon av aktuelle kunder her. Bilen er 4,95 meter lang og 1,93 m bred. Høyden er 1,78 m, og akselavstanden er like oppunder 3 meter. Bakkeklaring på 227 – 267 mm er tall som gleder hytteeiere, og om bagasjeplassen synes jeg det holder å sammenfatte i ett ord: Rikelig, også i 7-seters utgave som jeg kjørte for anledningen.

Når vær og føre tillater det, blir det gjerne å velge rute over Venabygdsfjellet og Rondane til Folldal. 

Førersete som duger

Førerplassen i en Volvo holder som regel høy standard. Slik er det så avgjort også i XC90 T8 Twin Engine AWD, noe rundt 1.500 km på tre dager gir all nødvendig bekreftelse på. Aller viktigst er selve førersetet, her er det ikke mange som kan måle seg med Volvo. Når du sitter i dette setet ni timer i løpet av dagen, bare avbrutt av to-tre korte stopp for blant annet fotografering, og så går ut av bilen like opplagt som da du satte deg inn – ja, da snakker vi førersete som duger.

I en høy SUV er dessuten sikten veldig bra, og de gode speilene gir hele tiden full oversikt over hva som skjer bak bilen. Om layout og betjeningsorganer er det ikke så mye å tilføye, det meste er veldig bra. Skal jeg innvende noe, måtte det være at også Volvo nå begynner å tøye bruken av stor berøringsskjerm veldig langt.

Det ble en liten svipp innom gamle venner i Rendalen også, og Volvoen likte seg utmerket også på skogsbilveier.

Sikkerhet på topp

På det viktige temaet sikkerhet er Volvo helt i tet, og viser også vilje til å gå foran og lede vei. Et eksempel på det siste, er at fabrikken fra 2021-årgang låser alle nye modeller til en toppfart på 180 km/t. Dette blir gjort uansett om bilene har kapasitet til å levere opptil 250 km/t – og mer. Men med en visjon om at det ikke skal skje at noen dør eller blir alvorlig skadet i en ny Volvo i fremtiden, så er så klart dette et naturlig grep.

At Volvo vil miste noen kunder på det, er det neppe tvil om. Men jeg tror at merket på litt sikt kanskje vil vinne enda flere nye som premie for å vise egen ansvarlighet så tydelig.

Sikkerhetsutstyret ellers – både aktivt og passivt – er særdeles omfattende, inkludert alle viktige førerstøttesystemer.

Lite å utsette på førermiljøet i en XC90. Dette er fra en R-Design. (Foto: Volvo)

Gode ytelser

Min testbil var en 2020 XC90 T8 Twin Engine Inscription AWD automat. Dette betyr enkelt sagt en svært potent ladbar hybrid, med opptil 400 hk under det ganske ruvende panseret. Dreiemomentet er det heller ikke noe som helst å utsette på, med 400 Nm fra bensinmotoren på 320 hk og 240 Nm til fra elmotoren på 87 hk.

De store kreftene viser seg tydelig frem ved akselerasjon, og den store og ganske tunge bilen presterer å nå 100 km/t fra stillstand på pene 5,6 sekunder.

Oppgitt gjennomsnittsforbruk for den ladbare hybriden er 0,21 l/mil.  Den leverer greit på dette så lenge det er strøm på hybridbatteriet. Det var det ikke gjennom hele Trøndelags-turen, med unntak av de aller første milene fra Drammen. At jeg likevel ikke kom høyere enn 0,74 l/mil på turen nordover, og 0,78 på hjemturen, skyldtes nok til dels jevn og fin kjøring – men viser også at denne teknologien fungerer bra i praksis.

Siden testbilen var en 2020-modell, hadde den fortsatt toppfart 230 km/t, noe som altså er redusert med 50 hk på 2021-modellen, som er i salg nå.

Det går raskt fremover mellom Moelv og Kolomoen også. Snart kan kjøretiden Oslo-Trondheim reduseres enda litt til. 

Krembil på langtur

Med masse krefter, firehjulsdrift og en svært myktskiftende 8-trinns automatgirkasse, er både fremkommelighet og kjøreglede godt ivaretatt. Ikke minst på lange turer kommer alt dette, og bilens størrelse, virkelig til sin rett. Jeg gjør veldig gjerne Trøndelags-turer – og lengre med – bak dette rattet.

Prisen er høy

Den største – og avgjørende – hindringen for dette, er nok bilens pris. Startprisen for denne toppmodellen fra Volvo er litt over en million (1.004.900). Men det stopper jo som regel ikke der. For å ende opp med den bilen jeg kjørte, ryker nok prisen opp til litt over 1,1 million. Bare det avanserte lydanlegget fra Bowers & Wilkins drar 32.900 alene, mens luftfjæringen plusser på 20.800 kroner. Og så er det litt annet i tillegg, da…

Mye fint å se over kanten av dashbordet i Rondane!

Kort om Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription:

Motor: 2,0 liter 4-sylindret bensinmotor med 235 kW (320 hk) + el-motor med 65 kW. Dreiemoment 400 Nm + 240 Nm. Til sammen ca. 300 kW (400 hk) og 640 Nm dreiemoment.

Drivlinje: Firehjulsdrift, 8-trinns automatgir, full pakke av førerstøtte- og sikkerhetssystemer i vanlig Volvo-stil.

Hybridbatteri: 10,4 kWh

Lengde x bredde x høyde: 4,95 x 1,93 x 1,78 m

Akselavstand: 2.984 mm

Bakkeklaring: 227 – 267 mm (med luftfjæring)

Egenvekt: 1.926 – 2.367 avhengig av motor/utstyr/girboks etc

Tillatt totalvekt: 3.010 kg

Tillatt tilhengervekt m/brems: 2.400 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 5,6 sekunder

Toppfart: 230 km/t (2021-modell maks 180 km/t)

Oppgitt forbruk: 0,21 l/mil

Pris: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription fra 1.004.900 kroner. Prøvebil ca. 1.130.000 kroner med ekstra utstyr.

Les også: Polestar Engineered – dette er den mest optimale Volvo V60 hittil

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com