XC40: Volvo surfer videre på medgangsbølgen

Volvo XC40 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Volvo lykkes med det meste for tiden. De siste årene har suksess-modellene avløst hverandre, og den siste SUV-tilveksten – Volvo XC40 – er så visst ikke noe unntak!

For SUV-kunder som ikke absolutt må ha det største, lengste og dyreste, er XC40 et nesten perfekt valg. Bilen er minst av Volvo-SUVene, og har ytre mål som gjør den til den klart mest urbane av dem, godt tilpasset hverdagen i byen.

Samtidig har den alle de typiske SUV-egenskapene: God høyde, stor bakkeklaring, store hjul og det typiske SUV-designet som stadig flere ser ut til å gå etter. Og firehjulsdrift (AWD) naturligvis, mot pristillegg.

Det siste er åpenbart ingen hindring – hos Bilia har de aller fleste XC40-kundene så langt valgt å få bilen levert med AWD, og den ekstra tryggheten for fremkommelighet det gir å ha trekk på alle hjul.

Ekte SUV-design – god høyde, fin bakkeklaring, korte overheng og store hjul.

Rommelig

Selv om bilen ikke er mer enn drøyt 4,42 m lang, er den overraskende rommelig. Baksetet er større enn ventet, ikke minst takket være god bredde – og bagasjerommet er med sine 460 liter blant de største i klassen. Slår man ned baksetet, blir det 1.336 liter tilgjengelig.

Elektrisk bakluke med håndfrifunksjon letter lasting og lossing når man har hendene fulle.

Ingen ting å utsette på bagasjeplassen, selv om de ytre målene er kompakte.

Bra førerplass

Innvendig er det et litt minimalistisk preg som dominerer, med en førerplass som har alle de nyeste Volvo-kjennetegnene. Det betyr et svært velredigert førermiljø, der alt er lagt til rette for en bekymringsfri tilværelse bak rattet. Man sitter høyt med god sikt, og en rekke funksjoner betjenes via den store berøringsskjermen midt på dashbordet.

Førersetet gir et førsteklasses inntrykk. Justeringsmulighetene er mange, og setet støtter godt der det trengs mest. Begge forseter har for øvrig manuell seteforlenger.

Den store skjermen huser bl.a. et supert ryggekamera (360 grader) og et lydanlegg som imponerer.

Volvos nye og mer minimalistiske førermiljø faller i smak hos de fleste. Færre brytere, til fordel for styring av en rekke funksjoner fra den store berøringsskjermen.

Masse krefter

Med en hissig bensinmotor på 247 hester er Volvo XC40 T5en motorveisluker av rang. Bilen byr på ytelser som imponerer, med en akselerasjonstid på bare 6,5 sekunder fra 0 til 100 km/t, og en toppfart på 230 km/t.

Med en slik motor – koblet til en super 8-trinns automatgirkasse – skal det selvdisiplin til for ikke å være for hissig på gasspedalen, noe som fort påvirker forbruket negativt. Ved blandet kjøring oppgis forbruket til 0,72 l/mil, men min erfaring er at det skal godt gjøres å klare seg med dette.

Bra komfort – men en del hjulstøy

Sportslige kjøreegenskaper er ikke det man først forbinder med en SUV, og det er neppe heller hva SUV-kundene først ser etter. XC40 byr på gode og forutsigbare kjøreegenskaper. Lang akselavstand er ikke bare en fordel for innvendig plassutnyttelse, men også for komforten på lengre strekninger.

Relativt mye hjulstøy legger likevel en begrensning på komfort-nivået, men dette er nok prisen som må betales for ekstra store og fete dekk. Trolig ville opplevelsen blitt en helt annen med for eksempel 18-tommere i stedet for 20 tommers R-Design dekk.

Grei plass i baksetet.

Har det meste

Prøvebilen var en XC40 T5 AWD R-Design Intro aut. Inscription, hvilket i klartekst betyr at det aller meste av tilgjengelig utstyr var på plass. Til dette hører bl.a. Volvos Pilot Assist-teknologi som skal gjøre det mindre anstrengende å kjøre i tett trafikk, el. nedfellbar bakseterygg fra baklukeåpningen, induktiv lading av smarttelefon, aktive LED hovedlys, varme i baksete og ratt, sportsunderstell og trafikkskiltleser.

Volvo OnCall nød- og assistansesystem gir føreren tilgang til en rekke nettjenester som skal bidra til å gjøre bilen til et enda mer praktisk hjelpemiddel i hverdagen.

Topp sikkerhet

Når det handler om Volvo, er det umulig å komme utenom begrepet sikkerhet. Dette har Volvo gjort til litt av et varemerke gjennom lang tid, og dette følger man til de grader opp også med XC40. Bilen er «state-of-the-art» her, med det meste som kan tenkes på dette viktige området – og litt til.

Seteputeforlenger på begge forsetene er et pluss.

Pris fra 412.900 med forhjulsdrift

Med en startpris for prøvebilen på kr. 627.900,-, og det meste som kan plusses på av utstyr, vil jeg tro at en tilsvarende spesifisert bil i dag vil, havne rundt 730.000 kroner eller så. Fryktelig mye penger for en bil i denne klassen, selv om vi absolutt snakker premium.

Du kan imidlertid komme langt med mye mindre, om du er villig til å fire litt på krefter og utstyr. Rimeligste D3 150 hk diesel med manuell girkasse starter på 412.900 kroner, og vil du ha automatgir øker prisen til 446.900. Da har bilen ren forhjulsdrift, noe som erfaringsmessig rekker langt for de aller fleste. Plusser man så på litt av det utstyret man «må» ha, skulle det tilsi at en OK XC40 kan være på veien for omkring 500.000. Og den prisen er slett ikke så avskrekkende for biltypen…

Kort om Volvo XC40 T5 AWD R-Design:

Motor: 4-sylindret bensinturbo, 1969 cc. 247 hk v/5.500 o/min. Maks. dreiemoment 350 Nm v/1.800 – 4.800 o/min.

Drivverk: 8-trinns automatgirkasse, firehjulsdrift. En rekke førerassistansesystemer – bl.a. PilotAssist, Intellisafe Assist og Intellisafe Surround.

Lengde x bredde x høyde: 4.425 x 1.863 x 1.652 mm.

Akselavstand: 2.702 mm

Bagasjerom: 460 – 1.336 liter

Egenvekt: 1.684 kg

Tillatt totalvekt: 2.220 kg

Tilhengervekt m/brems: 2.100 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 6,5 sekunder

Toppfart: 230 km/t

Forbruk, blandet kjøring: Fra 0,72 l/mil (oppgitt)

CO2-utslipp v/blandet kjøring: Fra 166 g/km.

Pris: Startpris for modellen 627.900,-. Prøvebil som beskrevet vil koste ca kr. 730.000,-.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com