Vurderer du elbil? Her får du noen viktige råd

Nissan Ariya exterior side_3-source
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bildet øverst: Her ser du Nissans neste elbil, de kaller den Ariya og visst er den stilig? Så håper vi at den har en real batteripakke og at forbruket ikke er til å besvime av – og at det ikke tar en evighet å lade den … (Foto: Nissan)

Kari og Ola kjøper elbil i bøtter og spann, takket være særfordeler og avansert konkurransevridning som gir EU grått hår i gamle hoder. Så hva bør du se etter, når du gransker elbilene?

Av Stein Bekkevold

Ønskedrøm: Bilen må ha nok plass til bagasje og fire voksne. Den må ha god sikkerhet. Du må klare å komme deg rundt også på kalde dager, og bør derfor ha en batteripakke på ikke særlig mindre enn 70 kWh.

Forbruket ved normal kjøring på norsk landevei bør ikke ligge så mye over 1,3 kWh/mil om bilen er mellomstor og lett. Da snakker vi Opel Corsa og alle de der. Og du bør nok ikke ha mindre enn 100 kW motor. Og det tilsvarer altså 136 FORBUDTE hestekrefter ….

Disse to modellene har hver på sitt vis bidratt sterkt til den raske elbilveksten i Norge. Nissan Leaf var først ute med en sikkelig el-personbil. Bilen over er andre generasjon. Tesla Model S var for sin del en sensasjon da den kom, og solgte i smått utrolige antall. Fotos: Frank Williksen

Opplading

Pass på at SOC/tid (SOC: State of Charge) er gunstig, du bør oppnå 80% batteriopplading på en halv time eller mindre. Dette kan du presse forhandler/importør på. Og hva skal laderen levere? Ikke særlig under 80 kW opp til halvt ladet batteri. Mer om all denne el-teknikken neste gang.

Pass forresten på å investere noen ti tusen i en skikkelig hjemme-lader, ellers må bilen stå der og lade og lade i 7-8 timer eller mer. Bor du i borettslag, snakk med styret! En ting til om du er på tur: Det er lurt å lade til 60% – om dette holder helt hjem. Løs regnestykket!

Også Audi e-tron ble en øyeblikkelig suksess, og bilen er hittil i år mest solgte personbil i Norge. Foto: Christer Williksen

Modeller

Hvilke biler kan du se på: Opel Corsa-e, Peugeot e-208, BMW i3, Renault Zoe. Honda e og Mini Cooper SE er enda mindre.

Litt mer plass får du jo i Nissan Leaf og i Peugeot e-2008, DS 3 Crossback e-tense (en Citroën-bror), for ikke å snakke om i Polestar og Tesla. Men da snakker vi jo om en annen liga.

Og så kom MG. Tradisjonssterkt sportsbilnavn gjenoppsto som rommelig, rimelig og praktisk elbil. Den brukte bare få måneder på å klatre inn på listen over de ti mest solgte bilmerkene i Norge hittil i år. Foto: Frank Williksen

Større?

Om du er Volvo-fan kan jo deres nevnte spesialvariant Polestar være noe å se på. Den er tomotors – en foran og en bak – og har 2 x 150 kW effekt og samlet moment 660 Nm. Du river nesten opp asfalten med denne, om nå det er noe poeng.

En så stor bil med så mye effekt betyr minst 2 kWh/mil i forbruk. Kjører du pent skal du kunne oppnå 47 mil rekkevidde, men det kan du ta med en klype salt. Bilen veier 2,2 tonn og er 4,6 m lang.

De to tonnene akselererer fra null til 100 på 4,7 sekunder, rene raketten, men hva skal du med det? Bortsett fra at det er gøy å konkurrere med nabolagets Tesla … Om du har en halv million å slå i bordet med altså.

PSA og Peugeot kom ikke veldig tidlig i gang med elbiler, men da de kom, kom de godt. Dette er e-2008 med startpris litt over 300.000 kroner. (Foto: Frank Williksen)

Gjør dette først

Om du vil orientere deg i markedet fra starten av, bør du FØRST gå inn på elbilforeningen.no og sjekke både tester og oversikt over nåværende og kommende modeller. Det siste stedet ser du hele haugen av nye, fra Audi e-tron GT til en raring som heter Xpeng G3 520 i.

Og så bør du som sagt installere en diger lader i garasjen – og skaffe deg oversikt over hvilke ladestasjoner du finner hvor. Og foreta en aldri så liten bil-behovsanalyse.

Hyundai Kona har lenge vært en av de mest solgte elbilene i Norge. Kombinasjonen av meget god rekkevidde, lavt forbruk og hyggelig pris treffer mange hjemme. (Foto: Frank Williksen)

Viktig

Hvor skal du kjøre, hvor ofte – og MÅ du? Og hva MÅ du ha med deg i bilen; må du ha noe så digert som en Tesla, eller holder det med en Nissan Leaf? Allerede i dagens marked finner du noen store og mange mindre – og noen veldig små, alt fra Audi e-tron 50 og 55 quattro via BMW i3 og Hyunda IONIQ (ganske stor) til tassen Honda e, og store saker fra Mercedes og Jaguar.

Nissan gjorde forresten noe smart med nye Leaf, de lanserte den med to batteripakker: en normal på 40 kWh og en mer norsk på 62. Norsk svingete og bakkete vintervei er nok en prøvelse for alt under 60 kWh. Så når du leser om elbil bør du aller først sjekke de punktene vi innledet artikkelen med.

Etter hvert vil det komme tekniske omtaler av de elbiler Norge byr på. Følg med!

Les også: Nye elbil-batterier vil gi økt rekkevidde

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com