I åttende generasjon imponerer VW Golf mer enn noensinne, men i annerledeslandet Norge hjelper ikke det: Aldri har denne vellykte modellen solgt mindre!
Av Frank Williksen
Og likevel: For den som ikke trenger en enorm SUV, og som kanskje ennå ikke er helt klar for elbil, kan jeg anbefale nye Golf 190 hk TSI Style på det aller varmeste. En nydelig liten bil, som toppes med DSG automatgir og 4Motion firehjulsdrift. I sum blir det en herlig kraftpakke med bedre fremkommelighet enn de fleste.
Men prisen er høy, og rødmerket miljøfaktor F for CO2 forklarer mye av dette, CO2-utslippet er oppgitt til 157 g/km, bare ubetydelig bedre enn Golf GTI.
Golf er en av bilhistoriens største suksesser. Siden modellen ble lansert i 1974 er det solgt langt over 30 millioner biler. Såvidt vites er det bare Toyota Corolla og Fords legendariske F-modell som overgår dette!
Førerplassen i nye Golf ikke bare ser trivelig ut; den er trivelig.
Ser lavere ut enn den er
I åttende generasjon er VW Golf 4,28 m lang og 1,79 m bred. Høyden er 1,49 m. Akselavstand på solide 2,62 m gir synlige fordeler for bakseteplassen, som etter min mening er overraskende bra. Til dette siste bidrar også bilens gode høyde. Den ser ved første øyekast mye lavere ut enn den faktisk er, for høyde som nærmer seg halvannen meter er faktisk på greit stasjonsvognnivå.
Dette betyr også at inn- og utstigning er på den behagelige siden av spekteret – også for oss som har hatt betegnelsen godt voksen en god periode…
Prøvebilen hadde bagasjeromvolum på 374 liter, noe som kunne utvides til 1.230 liter – om det virkelig røynet på. Ingen rekordtall der, men helt godkjent til bilens størrelse.
Imponerende kraftoverskudd
Motoren er en av bilens aller sterkeste argumenter. Under panseret sitter en 4-sylindret rekkemotor på 2,0 liter med 190 hk, og jeg kan forsikre om at de var til stede, med betydelig arbeidsvilje, alle sammen! En helfossil Golf som gjør unna null til hundre på drøyt 6,5 sekunder er ikke hverdagskost! Det er for så vidt heller ikke toppfart 234 km/t, bare så det er nevnt, det også.
Det maksimale dreiemomentet på 320 Nm står til disposisjon ubrutt fra 1.500 til 4.100 omdreininger, så vi snakker virkelig om fleksible muskler i denne velbalanserte kraftpakken. Det er et virkelig imponerende kraftoverskudd som ligger og venter når man virkelig må ha maks akselerasjon, eksempelvis ved forbikjøring.
God oversikt og alt godt tilrettelagt.
Hyggelig forbruk
Med en bensinmotor på 190 hk er det lett å tenke høye forbrukstall. Mine erfaringer med bilen var i så måte udelt positive. Fabrikken oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,69 l/mil. Jeg klarte til sammenligning helt ned mot 0,60 på det beste, men det er selvsagt mulig at min «blandet kjøring»-miks var noe annerledes enn den normen fabrikken må følge. Uansett opplevde jeg ikke bilen som spesielt tørst.
Uansett må jeg selvsagt medgi at energikontoen nok blir betydelig hyggeligere for en elbil, men: For den som kjører norsk årlig gjennomsnitt (ca. 15.000 km), så vil vel ikke bensinkontoen bli den som skremmer mest i totalregnskapet.
Bakseteplassen er i overkant av forventningene.
Velredigert og gjennomtenkt
Førerplassen da, hva med den? Jo takk, også her er det bare bra. Jeg hadde nær sagt at det skulle også bare mangle, etter flere tiår med forbedringer og finforedling. Test-Golfen hadde et nydelig el-justerbart førersete som støttet godt der det skulle, og de mange reguleringsmulighetene for både sete og ratt gjorde det kurant å finne en god kjørestilling.
Sikten er bra i alle retninger, og hele arbeidsmiljøet er svært velredigert og gjennomtenkt – alt er logisk plassert og lett tilgjengelig.
Digital cockpit er nytt. Systemet aktiverer automatisk en personlig førerprofil med ønskede innstillinger av sete, lys og klima. Innstillingene er enkle å endre. Klassisk instrumentvisning er speedometer, turteller og kilometerteller, men dette kan varieres – eksempelvis kan navigasjonskartet vises på hele skjermen.
Bra bagasjerom og delt nedfellbart baksete med skiluke.
Godt utstyrt
På kveld og natt kan man glede seg over meget godt lysutstyr: Dynamisk LED-Matrix med dynamisk lysassistent, med den etter hvert velkjente evnen til å maske ut møtende og forankjørende biler, slik at man alltid kan kjøre med fjernlyset på uten at noen blir blendet.
Heller ikke sikkerhetsmessig har Golf noe å skamme seg over. På en lang liste finnes bl.a. Pre Crash, differensialbrems, adaptiv cruise kontroll, nødbrems, whiplashoptimerte nakkestøtter, tretthetsvarsling og multikollisjonsbrems.
Litt har det også med sikkerhet å gjøre at bilen har parkeringssensorer både foran og bak og regnsensor.
Stilig hekk uten unødig glitter og krom.
Mindre mas, så kanskje…
Så da er det bare å bestille?
Vel, ikke helt. Jeg likte bilen svært godt – fornuftig størrelse, supre veiegenskaper, passe med utstyr, og motor og drivverk som imponerte. Men: For meg blir det for mye mas og kjas om selvfølgeligheter. VW-modellene har veldig mange påminnelser til føreren underveis, og det blir bare for mye når bilen ber deg ha begge hendene på rattet – når du notorisk har hatt nettopp det hele tiden.
Og denne evindelige masingen om å «ha bilen midt i kjørefeltet» – selv om du ser i speilene at det er nettopp der den er. Makan! Alt dette er sånt du kanskje ler litt av de første gangene, men det blir fort mer en irritasjon. Atskillig verre er det når nødbremsen hogger i og alt som kan lyse rødt, lyser rødt – uten at det er en bil å se, hverken foran eller bak Golfen!
Men hadde det ikke vært for dette, så kanskje…
Åttende generasjon VW Golf ser lavere ut enn den faktisk er, totalinntrykket er et svært harmonisk og velproporsjonert design.
VW Golf Style 190 hk TSI DSG 4Motion – noen tall:
Motor: 4-sylindret rekkemotor, bensin. 2,0 liter, 190 hk. Maks dreiemoment 320 Nm v/1.500 – 4.100 omdreininger.
Drivverk: 4Motion firehjulsdrift. 7-trinns DSG automatgir.
Lengde x bredde x høyde: 4.284 x 1.789 x 1.491 mm.
Akselavstand: 2.619 mm
Bagasjerom: 374/1.230 l
Egenvekt: 1.439 kg
Tillatt totalvekt: 1.980 kg
Nyttelast: 541 kg
Tilhengervekt m/brems: 1.700 kg
Akselerasjon 0-100 km/t: 6,7 sekunder
Toppfart: 234 km/t
Drivstofforbruk, blandet kjøring: Oppgitt 0,69 l/mil
CO2-utslipp: 157 g/km
NOx-utslipp: 14,3 mg/km
Pris: Prøvebil fra 444.700 kroner. Med litt ekstra her og litt ekstra der, er det fort gjort å passere halvmillion-merket… I dette tilfellet ble det ikke fullt så mye. Med transportpakke – nedfellbart tilhengerfeste, fjernbetjent parkeringsvarmer og ryggekamera – til 21.900,-, nøkkelfri åpning og låsing, og mørke vinduer bak endte sluttsummen for prøvebilen på 485.100 kroner.
Les også: Jo da, VW kan storbil også – om du nå har tvilt på det